کد مطلب: ۷۳۶۵۲۴

ایران برای توافق هسته ای با عربستان همکاری می‌کند؟

ایران برای توافق هسته ای با عربستان همکاری می‌کند؟

موضوع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به عنوان بحثی بسیار مهم در منطقه شناخته شده، به طوری که وزیر خارجه عربستان معتقد است که باید حتما در این مورد با ایران به توافق برسیم و گرنه وارد شرایط خطرناکی خواهیم شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای موضوعی است که مدتهاست مورد توجه بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس قرار گرفته است.

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت که «اگر به توافق هسته‌ای با ایران دست نیابیم، وارد مرحله بسیار خطرناک و پیچیده‌ای خواهیم شد که باید از آن اجتناب کرد».

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی امروز یکشنبه همچنین گفته که «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تامین امنیت خود اقدام خواهند کرد».

به نوشته الجزیره، بن فرحان تأکید کرد که «اگر توافق هسته‌ای حاصل نشود، وارد یک مرحله بسیار خطرناک و پیچیده‌ای خواهیم شد که باید از آن پرهیز کرد».

وزیر امورخارجه عربستان جمعه شب همزمان با برگزاری نشست سران کشورهای عربی و چین، ایران را بخشی از منطقه دانست و تصریح کرد: «ایران همسایه ماست و ما از ایران اظهارات مثبتی می‌شنویم و به دست دراز کردن [برای همکاری] به سوی ایران ادامه خواهیم داد».

بیانیه‌ای دیگر علیه ایران!

در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عربستان و چین که چند روز پیش برگزار شد، بیانیه‌ای مشترک علیه ایران صادر کردند.

مهم‌ترین اصول قابل توجه که در بیانیه مشترک چین و عربستان آمده است شامل این است که ایران موظف است با آژانس همکاری کند، ایران در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکند و همچنین به اصل حسن همجواری احترام بگذارد و ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای همکاری کند.

بر اساس این گزارش سران شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی خود ادعاهای تکررای بی‌اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی چهل و سومین نشست سران خود که در ریاض برگزار شد تاکید کردند که از دو نشست عربی- چینی و کشورهای عضو شورای همکاری با چین استقبال می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: امیدواریم که این دو نشست همکاری های راهبردی با چین را تقویت کند. همچنین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواستار اتحاد و همبستگی اعضای این شورا شدند.

آن ها ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در استانبول خواستار احترام به حاکمیت دیگر کشورها وعدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها شدند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکید کردند که این کشورها آماده تعامل جدی با پرونده هسته ای ایران در راستای اهداف و منافع مشترک هستند.

در این بیانیه ادعاهای بی اساسی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و آمده است که تداوم حمایت های ایران از مجموعه های تروریستی و شبه نظامیان فرقه ای در عراق، لبنان، سوریه و یمن را محکوم می کنیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.