کد مطلب: ۴۴۱۴۰۴

ایران در اولویت کمک بانک جهانی نیست

ایران در اولویت کمک بانک جهانی نیست

ایران از صندوق جهانی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری داشته که هنوز این صندوق پاسخی در این باره نداده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک جهانی برای کرونا به ایران کمک نکرد. این در حالی است که مقامات ایرانی بارها به تنگنای مالی کشور و تحریم‌ها به عنوان موانع مبارزه با کرونا اشاره کرده و درخواست حمایت جامعه جهانی را داشته‌اند. با این وجود بانک جهانی در تازه‌ترین اطلاعیه خود گزارش داده است که نخستین بسته حمایتی از کشورهای جهان را برای مبارزه با کرونا تصویب کرده و قرار است حمایت مالی خود را برای ۲۵ کشور ارسال کند. در فهرست این کشورها نام افغانستان، هند، کوبا، آرژانتین، غنا و … به چشم می‌خورد.

کامران ندری، عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی می‌گوید که نفوذ امریکا در بانک جهانی بسیار زیاد است و احتمالا این کشور مانع از کمک به ایران شده است.

او توضیح می‌دهد که در صندوق جهانی پول کشورهای اروپایی نفوذ بیشتری دارند و احتمال دارد که درخواست وام ایران در صندوق جهانی پول پذیرفته شود.

او درباره سازوکار پرداخت وام از صندوق پول گفته که در موارد غیرضروری نیاز به ۷۵ درصد آرا صندوق وجود دارد تا وام به کشوری پرداخت شود اما برای درخواست وام سریع که شامل شرایط فعلی یعنی شیوع ویروس کووید ۱۹ هم می‌شود، نیاز به ۵۰ درصد به علاوه یک رای است که گفته می‌شود کشورهای اروپایی به صورت غیررسمی قول‌هایی مبنی بر همکاری با ایران داده‌اند و باید دید که در عمل آنها چقدر به این تعهدات شفاهی پایبند می‌مانند.

ایران اما در بانک جهانی شانس کمتری برای دریافت کمک‌های مالی دارد. بر اساس گزارشی که روی درگاه بانک جهانی منتشر شده است ۱.۹ میلیارد دلار کمک مالی برای ۲۵ کشور فقیر در نظر گرفته شده است و ۱.۷ میلیارد دلار دیگر برای کمک‌های اضطراری‌تر در این مناطق اختصاص می‌دهد. قرار است کمک‌های سریع بانک جهانی بیشتر صرف تجهیزات درمانی و پزشکی کشورهای فقیر شود.

بانک جهانی همچنین اعلام کرده است که آمادگی دارد ۱۶۰ میلیارد دیگر را برای حمایت بلندمدت و ظرف ۱۵ ماه آینده به سایر کشورها تزریق کند تا با استفاده از آن بتوانند ساختار اقتصادی خود را بهبود دهند.

با این حال و صرف نظر از تنش‌های سیاسی ایران و امریکا، کارشناسان اقتصاد معتقدند که احتمال دریافت این کمک‌ها برای ایران ضعیف است. آنها می‌گویند که کووید ۱۹ موجب شده است که حتی کشورهای پیشرفته از سازمان‌های جهانی و حتی سایر کشورها درخواست وام و حمایت مالی داشته باشند و این موج تقاضا موجب می‌شود که شانس ایران برای دریافت این کمک‌ها کاهش پیدا کند. از آن سمت آنها به مشکلات تبادل پول ایران اشاره می‌کنند و می‌گویند که نپیوستن ایران به FATF پرداخت این کمک‌ها را دشوارتر می‌کند.

گفتنی است که ایران از صندوق جهانی پول درخواست وام ۵ میلیارد دلاری داشته که هنوز این صندوق به درخواست ایرانی‌ها پاسخی نداده است.

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.