کد مطلب: ۶۱۲۴۴۸

ایران در مذاکرات برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار گذشته است

ایران در مذاکرات برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار گذشته است

در خلال مذاکرات وین، برخی در داخل با روایت وارونه از همراهی ضلع شرقی مذاکرات با ایران، مدعی راهبری مذاکره‌کنندگان ایرانی توسط روسیه و چین هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرآیند جدید مذاکرات وین میان ایران و +۴ در حالی با عبور از مرحله سخت تعیین دستور گفتگوها به مراحل حساس خود نزدیک می‌شود که متاسفانه برخی جریان‌ها و رسانه‌های داخلی به جای پشتیبانی از تیم مذاکره‌کننده ایرانی، مدام به دنبال حاشیه‌سازی‌های جناحی هستند.

یکی از مواردی که به غلط به محور بخشی از این حاشیه‌سازی‌ها تبدیل شده، ادعای راهبری هیئت ایرانی توسط ضلع شرقی مذاکرات به ویژه روسیه است.

این ادعا عموما مبتنی بر برخی اظهارنظرهای «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات مطرح می‌شود که اتفاقا در پی اقدامات هوشمندانه جمهوری اسلامی برای ترغیب این کشور به همراهی با ایران، سعی می‌کند مسیر را برای حصول یک توافق خوب تسهیل کند.

نکته اینکه؛ این حاشیه‌سازی‌های داخلی هم‌سو با تلاش رسانه‌های معاند خارج‌نشین برای ایجاد انشقاق میان ایران و طرف شرقی مذاکرات صورت می‌گیرد که تنها یک نمونه آن در ترجمه غلط و عامدانه اظهارات اولیانوف توسط شبکه ایران اینترنشنال، منجر به واکنش تند او و البته بازگشت خبرنگار این شبکه از وین شد.

در یکی از این موارد، برخی در داخل مبتنی بر اظهارات اولیانوف مدعی شده‌اند؛ در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و ایران هم پذیرفته مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته توسط دولت قبلی ایران تنظیم شده بود آغاز کنند.

در این خصوص توجه به چند نکته مهم ضروری است:

نخست اینکه؛ مطلب مذکور گرچه درست است اما با ادبیاتی ارائه می‌شود که مخاطب را دچار اشتباه برداشت می‌کند.

اخبار رسمی که از سوی ایران در خصوص توافق بر سر پیش‌نویس‌های جدید نیز منتشر شده از نظر ماهوی تفاوتی با اظهارات اولیانوف ندارد چرا که در این خصوص اعلام شد: «نظرات ما در متن اولیه اعمال شد و طبیعتا بر این اساس متن جدیدی در دستور قرار گرفته، اما پایه و مبنای متن جدید، متن ۶ ژوئن است.»

دوم اینکه؛ طبیعتا همه پیشنهادات ما در متن ۶ ژوئن اعمال نشده و مسئله عجیبی هم نیست. آیا واقعا اینکه ما با مشورت روسیه و چین پیشنهاداتمان را برای اعمال در متن ۶ ژوئن تعدیل کردیم نشان دهنده این است که دو کشور ذکر شده نظراتشان را به ما تحمیل کرده‌اند؟

بسیار روشن است که اگر قرار باشد تمام پیشنهادات ما یا طرف‌های مقابل در یک متن بیاید اساسا نیازی به مذاکره وجود ندارد و صرفا باید یک طرف دیکته کند و طرف دیگر نیز مسئولیت نگارش را برعهده بگیرد!

هدف از مذاکره، نزدیک شدن پیشنهادات طرفین به یکدیگر و دستیابی به یک متن مورد توافق است که قطعا مورد تایید صددرصد هیچ‌یک از طرفین نیست لذا این تلقی که ایران به دلیل تن دادن مطلق به «نظرات روس و چین» به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود رضایت داده، اساسا سخنی غیر منطقی و مبتنی بر عدم فهم صحیح از صحنه مذاکرات است.

به نظر می‌رسد؛ با توجه سفر قریب‌الوقوع آیت‌الله رئیسی به روسیه و حسین امیرعبداللهیان به چین که در چارچوب راهبرد کلان نگاه به شرق در دولت سیزدهم دنبال می‌شود، برخی در داخل با نگاه‌های تنگ‌نظرانه جناحی و برداشت‌های خلاف منافع ملی، بدنبال تضعیف این راهبرد و اثبات نظر خود در لزوم همگرایی صرف با غرب هستند.

منبع: نورنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی ایران یه خبرنگار قوی تو وین نداره که اخبار و به ساعت منتشر کنه بقیه از این خلا سواستفاده میکنن

  • ناشناس

    متاسفانه به خبرگزاریهای داخلی اعتمادی نیست

  • ناشناس

    خندیدم از این همه توجیه

  • ناشناس

    دیگه وقتی اسم مذاکره و برجام ب گوشم میخوره حالت تهوع میگیرم بس کنید بابا حداقل گوشامون از دستتون راحت باشن،راستی مگه چنسال پیش توافقنامه رو امضا نکردن؟ مگه مذاکرات تموم نشده بود؟ والا تیترهایی ک این روزا میبینمو حس میکنم 8سال پیش همینا رو دیدم نمیدونم من توهم زدم تو ای مملکت دیوونه شادم یا ……
    اون دولت قبلی ک تمومش کرد وضعمون این شد وای ب الان ک تازه میخوان شروع کنن من مطمئنم سال 1500 هم دقیقا همین داستان مذاکره مذاکره ادامه داره

  • دلشکسته

    تمام زندگی مردم رو بیش از ۱۰ساله، گره زدند به مذاکرات و برجام پوشالی،که نه سرانجام داره نه عاقبتی.حاصل یک عمر حمالی و خون دل خوردن و قناعت من و زن و بچه ام,در بورس،به جیب از ما بهتران رفت،اونهم فقط به بهانه مذاکرات که آی مذاکرات مثبته و دلار رو می‌خوان برسانند به۱۵تومن.دلار ۱۵ که نشد هیچی،۳۰تومنم رد کرد.این مذاکرات جز بدبختی واسه ما چی داشته…

    • ناشناس

      10سال؟؟؟؟فقط 8سال احمدی نژاد 8سال روحانی میشه 16سال.