خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۴۱۵۱

بارور کردن ابرها در استان‌های مرکزی کشور

بارور کردن ابرها در استان‌های مرکزی کشور

به دنبال طرح بارور کردن ابرها در سراسر کشور، این اقدام امسال در استان‌های مرکزی کشور به ویژه خراسان جنوبی انجام می‌شود.

«فرید گلکار»، مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای ایران از بارورسازی ابرهای کشور خبر داد و گفت: اکنون نقشه‌های بارورسازی ابرها تهیه و مناطق عملیاتی نیز مشخص شده و کارهای سخت افزاری آن از جمله تجهیز هواپیماها در حال انجام است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گلکار، حداقل اعتبار مورد نیاز برای بارورسازی ابرها را 30 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با تغییر و تحولات قیمت‌ها تقریبا همه هزینه‌ها 3 برابر شده و سال گذشته به‌دلیل کمبود مالی، ابرها بارور نشد و امسال در این خصوص 6 میلیارد تومان اختصاص یافته که رقم بسیار پایینی است.

مسئولان اگر انتظار دارند مرکز تحقیقات باروری ابرها با دقت و فرصت بیشتری احساس وظیفه کرده و نسبت به باروری ابرها اقدام کند باید تصمیم جدی‌تری در این زمینه بگیرند.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد عنوان کرد: امسال در استان‌های مرکزی کشور از جمله حوزه‌های زاگرس، چهارمحال و بختیاری، بخش‌هایی ازفارس، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، کرمان، یزد و خراسان جنوبی هم ابرها بارور می‌شوند.

استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز شاید در برنامه قرار گیرد. برای باروری ابرها در استان‌های مختلف نیز باید امکانات به اندازه کافی فراهم شده باشد سامانه‌های ابری مستعد باروری باشند.

وی از همکاری نیروی هوا فضای سپاه در تامین هواپیما خبر داد و گفت: امسال برای بارورسازی ابرها 3 فروند هواپیما در اختیار مرکز تحقیقات قرار خواهد گرفت.

تلاش داریم از تمام ظرفیت‌های کشور در هر زمینه فناوری مرتبط با آب استفاده کنیم تا بتوانیم به سهم خود بخشی از مشکلات کمبود آب را جبران کنیم. موضوع آب و کمبود آن از بحث‌های جدی کشور است اما کمبودهای مالی بیش از پیش باروری ابرها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بویژه اینکه این ارقام هزینه‌ای محسوب نمی‌شود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.