کد مطلب: ۴۴۷۵۸۳

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته پایانی آوریل

عوامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی در هفته پایانی آوریل

آغاز اجرایی شدن توافق اوپک‌پلاس، بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورها، نشست دو روزه فدرال‌رزرو و تهدیدهای ترامپ مبنی بر وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از تاثیرگذارترین عوامل بر بازارهای جهانی در هفته گذشته بود.

درحالی‌که در اولین روز از معاملات هفتگی شاخص دلار در سطح بالاتر از ۱۰۰ واحد قرار داشت، از اواسط هفته روند نزولی به خود گرفت و در معاملات روز جمعه به ۹۸٫۶۸ واحد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به‌دنبال کاهش اشتها برای دارایی‌ امن به‌دلیل بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی در برخی کشورهای غربی، شاخص دلار در هفته گذشته با افت ۱٫۶۹ درصدی مواجه شد.

همچنین روز پنج‌شنبه، دونالد ترامپ با ادعای اینکه در حال حاضر توافق تجاری با چین اهمیتی ثانویه نسبت به بحران کرونا دارد، تهدید کرد که این کشور را هدف تعرفه‌های جدید قرار خواهد داد.

به‌دنبال انتشار این خبر، یوان چین در معاملات روز جمعه به کمترین سطح یک ماه گذشته در برابر دلار رسید.

همچنین، تنش‌های ژئوپلتیکی جدید و نگرانی سرمایه‌گذاران، افت بازار سهام را در آمریکا به‌دنبال داشت.

از سوی دیگر، بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفت تا نرخ بهره را در سطح نزدیک به صفر حفظ کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این روند حداقل در سه ماه آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در حال حاضر، خرید روزانه اوراق قرضه از سوی فدرال‌رزرو در بالاترین سطح خود تاریخی قرار دارد و بانک مرکزی آمریکا تا ۴۶ میلیارد دلار از این اوراق را روزانه خریداری می‌کند.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار نفت، طلا، دلار و بیت‌کوین را در هفته پنجم آوریل ۲۰۲۰ نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

بازدهی بازارهای جهانی در هفته پنجم آوریل ۲۰۲۰

قیمت جهانی طلا هم در هفته‌ای که گذشت نوساناتی را تجربه کرد. درحالی‌که با افت تقاضا برای دارایی‌های امن، ارزش فلز زرد در معاملات روز جمعه به کانال هزار و ۶۰۰ دلار بازگشته بود، به‌دنبال تهدید ترامپ، تنها در یک روز یک درصد رشد کرد و به هزار و ۷۰۰ دلار هر اونس رسید.

با این حال، در هفته گذشته این فلز گرانبها افت ۰٫۸ درصدی را به‌ثبت رساند.

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در آمریکا، فعالیت بخش تولید در این کشور در ماه آوریل به کمترین سطح ۱۱ سال گذشته سقوط کرده است. زنجیره‌های تامین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به‌شدت دچار آسیب شده‌اند و بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد آمریکا دچار رکود خواهد شد.

در این میان و طی چهار ماه گذشته که از شیوع کرونا می‌گذرد، بازار طلا با بازدهی بیش از ۱۳ درصد، در صدر فهرست پربازده‌ترین دارایی‌ها قرار گرفته است.

هر چند در دوره‌هایی به‌دلیل کاهش نقدینگی در بازار سهام و اقدام سهامداران برای فروش، طلا با روند نزولی مواجه شده، اما روندِ کلی مثبت بوده و بر اساس برآوردهای برخی کارشناسان این حوزه، فلز زرد رکوردهای جدیدی را در سال ۲۰۲۰ به‌ثبت خواهد رساند.

در آخرین گزارش منتشرشده از سوی شرکت خدمات مالی و بانکداری Bank of America، قیمت طلا طی ۱۸ ماه آینده به سه هزار دلار خواهد رسید .

با اجرایی شدن توافق کاهش تولید از روز جمعه (یکم ماه می)، پس از سه هفته نزولی، قیمت نفت در هفته پایانی آوریل با رشد ۲۸٫۱ درصدی مواجه شد.

در آخرین روز از معاملات هفتگی (روز جمعه) قیمت هر بشکه نفت خام برنت به ۲۶٫۴۴ دلار رسید.

با این حال، برخی تحلیلگران بر این باورند که این میزان از کاهش برای افت چشمگیر تقاضا کافی نیست و تنها نقش مسکنی موقت را خواهد داشت.

در عین حال، پایبندی امضاکنندگان به توافق کاهش تولید، چالش دیگری است که در بازار نفت وجود دارد.

در بازار ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین در هفته‌ گذشته رشد ۱۹٫۸ درصدی را به‌ثبت رساند. در معاملات روز چهارشنبه بیت‌کوین به کانال هشت هزار دلار و امروز به کانال ۹ هزار دلار وارد شد.

در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) هر بیت‌کوین با قیمت ۹ هزار و ۱۰۸ دلار معامله می‌شود.

از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت این ارز رمزنگاری‌شده می‌توان به رشد بازار سهام در هفته‌های اخیر و پدیده هلوینگ اشاره کرد.

به‌گفته تحلیلگران، با توجه به حمایت‌های فدرال‌رزرو از بازار سهام، به نظر می‌رسد همبستگی میان بورس و بیت‌کوین همچنان نقش مهمی در آینده بازار ارزهای دیجیتال ایفا خواهد کرد.

تحت تاثیر این عوامل، بیت‌کوین با ۳۵٫۵ درصد رشد، در صدر پربازده‌ترین دارایی‌ها در ماه آوریل قرار گرفت. این در حالی است که در ماه مارس بازدهی این ارز رمزنگاری‌شده منفی ۲۶ درصد بود.
بازار سهام آمریکا نیز در ماه مارس سه سقوط کم‌سابقه را تجربه کرد.

در عین حال، داده‌های تاریخی نشان می‌دهد، پس از هر بار هلوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین)، قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است.

تاکنون دو هلوینگ در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ رخ داده و این پدیده برای سومین بار در ماه جاری میلادی رخ خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.