کد مطلب: ۳۶۸۰۶۵

بازارهای جهان دو روز گذشته را چطور گذراندند؟

بازارهای جهان دو روز گذشته را چطور گذراندند؟

در دو روز اخیر، دلار در مقابل سایر ارزها عقب نشست. کاهش ارزش دلار، به‌خاطر رشد اقتصادی خوب چین بوده است.

به گزارش تجارت‌نیو ز، رویترز می‌نویسد: «افزایش رشد اقتصادی چین باعث بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی شده است.» در معاملات روز گذشته بازارهای مالی جهانی ارزش هر یورو به ۱.۱۲۹۳ دلار افزایش یافت تا موضع دیروز خود در برابر دلار را تقویت کند.

از ابتدای ماه آوریل تاکنون یورو در برابر دلار در موضع صعودی قرار گرفته و از سطوح پایین ماه گذشته خود فاصله گرفته است. رشد اقتصای سه ماهه پایانی سال گذشته چین به ۶.۴ درصد رسید تا بتواند در سطح بالای ۶ درصد باقی بماند و نگرانی‌ها از وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان کاهش یابد.

بر اساس گزارش ایسنا، جونیچی ایشیکاوا، استراتژیست ارزی مؤسسه‌ای جی سکیوریتیز به رویترز گفت: «بهبود اقتصاد چین خبر خوبی برای اقتصاد آلمان و اروپا نیز محسوب می‌شود چرا که چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری اروپا است. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت دارایی آلمان با رسیدن به ۰.۱ درصد در بالاترین سطح خود در یک ماه اخیر قرار گرفت. در ماه مارس نگرانی از کاهش رشد اقتصادی جهان و صفر شدن رشد اقتصادی آلمان باعث کم رونق شدن معاملات و کاهش بازدهی این اوراق شده بود.»

بورس‌های آسیایی افت کردند

«پس از افت بازارهای وال‌استریت، سهام آسیایی هم افت کردند اما درحالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌های تجاری اروپا هستند و بسیاری از آنها قبل از تعطیلات طولانی این آخر هفته به مناسبت عید پاک، دست از تجارت کشیده‌اند، حجم معاملات امروز بسیار کاهش یافت.» رویترز از وضعیت بازارهای سهام جهانی چنین نوشته است.

دو روز گذشته برای بازارهای جهانی پرتلاطم بود و اکثر بازارها قرمز شدند. بر اساس گزارش رویترز در دو روز گذشته، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، که در اوایل معاملات امروز به بالاترین سطح خود از ماه جولای ۲۰۱۸ رسیده بود، ۰.۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.

نیکی ژاپن ۰.۸۶ درصد افت کرد و ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۰ درصد پایین آمد. در بازارهای چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۰ درصد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۵۸ درصد افت کردند. شاخص کوسپی کره‌جنوبی هم با سقوط ۱.۳۸ درصدی روبه‌رو شد.

در بازارهای آسیا و خاورمیانه، لبنان بیشترین افت شاخص را داشت. تا جایی که می‌توان از آن به‌عنوان «سقوط چشمگیر» نام برد. بر اساس گزارش ایرنا به نقل از روزنامه الجمهوریه لبنان، سقوط ارزش سهام‌های بورس لبنان به‌دنبال آن صورت گرفت که این روزها نگرانی‌ها از بحران اقتصادی و مالی در این کشور افزایش یافته است. این رویداد پرسش‌ها و شایعات بسیاری را در بازارهای لبنان ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران لبنانی هشدار می‌دهند که باید اقدامات سریع و ثمربخشی در پیش گرفت تا از سقوط بیشتر ارزش بورس جلوگیری شود بویژه اینکه از امروز تا روز سه‌شنبه به مدت چهار روز این کشور تعطیل رسمی است.

این فضای مملو از نگرانی سبب شده بسیاری از سهامداران اقدام به فروش سهام‌ خود طی امروز پیش از شروع تعطیلات کنند، در نتیجه عرضه افزایش و تقاضا کاهش یافته و این امر باعث سقوط قیمت‌ها به شکل سریع طی یک روز شده است.

لبنان دارای 86 میلیارد دلار بدهی است که برخی این رقم را بیشتر از اعلام رسمی می‌دانند.

طلا در ایران 40 هزار تومان ارزان شد

قیمت طلای ١٨ عیار در نخستین روز هفته ٤٧٠ هزار تومان بود اما تا پایان هفته با کاهش حدود ٤٠ هزار تومانی همراه شد و به قیمت ٤٣٠هزار تومان رسید.

بر اساس گزارش ایرنا، آیت محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر درباره نوسانات هفته گذشته بازارها گفت: «بازار طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت نسبت به دو هفته نخست سال‌جاری نوسانات شدیدی را تجربه کرد. این نوسان زمینه ساز سردرگمی سرمایه‌گذاران در این بازار شد.

از روز چهارشنبه قیمت‌ها در این بازار در مسیر کاهشی قرار گرفت که امیدواریم با درایت مسئولان اقتصادی و بانک مرکزی این روند ادامه دار باشد و آرامش به بازار بازگردد.»

او درباره کاهش قیمت‌ها در بازار و بهترین زمان سرمایه‌گذاری گفت: «کاهش نرخ ارز و همچنین میزان تقاضا بی‌تأثیر بر روند قیمت‌ها نیست، اما قیمت طلا و سکه در بازار بیشتر متأثر از قیمت ارز است.» بر اساس صحبت‌های او، حباب سکه بیش از 500 هزار تومان است.

در آخرین روز معاملات هفته گذشته، قیمت یک مثقال طلای آب شده (١٧عیار) یک میلیون و ٨٥٢ هزار تومان، یک گرم طلای ١٨ عیار ٤٢٩ هزار و ٥٠٠ تومان، سکه طرح جدید چهار میلیون و ٧٥٠ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ٥٥٠ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ٥٥٠ هزار تومان و سکه گرمی ٩٥٠ هزار تومان بود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.