خبر مهم:

کد مطلب: ۳۰۸۳۴۶

بازارهای داخلی در انتظار آرامش

بازارهای داخلی در انتظار آرامش

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام، تداوم روند اصلاحی سهام

شاخص کل بورس تهران دیروز با افت ۲۷۰۰ واحدی(۴/ ۱ درصدی)، در ارتفاع ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحدی ایستاد. با وجود فضای منفی غالب بر کل بازار و عرضه گسترده سهام، جریان حاکم بر عموم صنایع از کاهش شدت فروش‌ها نسبت به روز ماقبل حکایت داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از ریزش اولیه شاخص‌ها، حمایت سهامداران حقوقی و جمع صف‌‌های فروش در گروه‌های کالایی موجب چرخش نسبی الگوی معاملاتی و ایجاد فاصله قیمت‌ها از کف روزانه شد.

اصلاح ۱۰ هزار واحدی شاخص کل و رسیدن قیمت‌ها به سطوح حمایتی بر جذابیت سهام در گروه‌های کالایی افزود. از نکات جالب‌توجه، فشار بیشتر عرضه در سهام کوچک‌تر بازار بود که در افت ۴/ ۲ درصدی شاخص هم‌وزن انعکاس یافت.

از طرفی، به‌رغم فشار عرضه در عموم صنایع، سهام گروه بانک(وبملت و وتجارت) برای دومین روز متوالی با استقبال سهامداران مواجه و حدود یک‌چهارم کل جریان نقدینگی را جذب کردند.

بازار ارز، بازگشت آرام دلار به مسیر صعودی

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد ۵۰۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. پس از سقوط ۲۳ درصدی دلار تا معاملات دیروز، از تلاطم شدید نرخ‌های ارز کاسته شد و نرخ‌ها مجددا به مسیر صعود بازگشتند. جهش قیمت‌ها به سقف‌های روانی در کنار مداخله بازارساز به‌عنوان دلایل اصلی افزایش عرضه و شکستن نرخ‌های بالا ارزیابی می‌شود.

از ابتدای هفته با افزایش اختیارات بانک‌ها و صرافی‌ها برای تامین ارز متقاضیان غیرتجاری جریان عرضه خرد تقویت شد. اگر چه تلاطمات شدید از حجم معاملات کاست، اما از هیجان کاذب به وجود آمده نیز کم کرد. ضمن اینکه، مصوبات جدید شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی دولت برای گسترش حضور بانک مرکزی در کنار شکل‌گیری ارتباط مالی با اروپا و بروز نشانه‌هایی از همگرایی در حاکمیت برای تصویب لوایح مرتبط با نهاد ویژه اقدام مالی انتظار برای افت بیشتر قیمت‌ها را فراهم کرده است.

بازار سکه، کم‌واکنشی سکه به دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افزایش 5 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 405 هزار تومان معامله شد. رشد 6/ 3 درصدی نرخ دلار در معاملات دیروز زمینه را برای توقف روند اصلاحی و چرخش مسیر سکه و تقویت بهای فلز زرد فراهم کرد. با وجود همبستگی بالای سکه با دلار طی روزهای اخیر، اما بررسی‌ها حاکی از مقاومت بیشتر سکه در برابر روند اصلاحی است.

در حالی که نرخ دلار اصلاح بیش از 23 درصدی را در یک هفته اخیر ثبت کرده است، سکه حدود 19 درصد از ارزش خود را از دست داد که معادل سقوط بیش از یک میلیون تومانی است. در صورت بازگشت آرامش و ثبات به بازار ارز و تقویت عرضه در این بازار انتظار می‌رود بهای سکه نیز کاهش یابد و حباب آن کمتر شود.

بازار طلای جهانی، بازگشت طلا به بالای مرز 1200 دلار

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 9 دلاری به قیمت 1202 دلار رسید. بهای فلز زرد روز گذشته پس از 6 جلسه معاملاتی با تقویت تقاضای محافظه‌کارانه از مرز روانی 1200 دلار عبور کرد. نگرانی از عوارض افزایش بدهی دولت ایتالیا و سرایت آن به بازارهای مالی اروپا عامل اصلی تضعیف ارز یورو و رشد تقاضای احتیاطی طلا عنوان شد.

ضمن اینکه آمار فراتر از انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در عصر روز چهارشنبه موجب تقویت شاخص دلار و بنابراین فشار بر طلا و ورود بهای فلز زرد به محدوده منفی شد. تعداد ۲۳۰ هزار نفر در اقتصاد آمریکا طی ماه سپتامبر به شمار شاغلان بخش غیرکشاورزی اضافه شده‌اند که فراتر از پیش‌بینی بود. صحبت‌های رئیس فدرال رزرو و آمار بازار آمریکا در پایان هفته بر نوسان طلا موثر است.

بازار اوراق مسکن، حبس بازه‌ای «تسه»ها

هر ورقه «تسه» اسفند 95(تسه9512) با افت 8/ 3 درصدی در روز گذشته به قیمت 61 هزار و 384 واحد رسید. پس از صعود دسته‌جمعی قیمت اوراق در هفته جاری و رشد 8 درصدی «تسه» اسفند 95 طی چهار روز معاملات ابتدای هفته، قیمت اغلب سررسیدهای در آخرین روز کاری هفته تحت فشار عرضه با افت مواجه شد.

حبس بازه‌ای «تسه»ها در محدوده ۶۰ هزار تومان عمدتا ناشی از فشار عرضه در این بازار به‌دلیل چشم‌انداز رکودی بازار مسکن است. کاهش قدرت خرید متقاضیان با تورم ۷۵ درصدی بخش مسکن طی یک سال گذشته در نبود محرک بیرونی انتظار برای تداوم فشار بر اوراق تسهیلات را بیشتر کرده است. رفتارشناسی بازارها طی این دو هفته نشان می‌دهد که کسب بازدهی بیشتر در بازار سهام از جذابیت اوراق تسهیلات کم و زمینه‌ساز حرکت نقدینگی به سمت بازارهای رقیب شده است.

بازار نفت، نگاه نفت به «موجودی‌»ها

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با نوسان اندک به قیمت ۳/ ۷۵ دلار معامله شد. پس از جهش WTI به اوج چهارساله در معاملات سه‌شنبه-۹/ ۷۵ دلار- قیمت‌ها در این بازار متعادل‌تر شد، اما همچنان دورنمای کمبود عرضه از نفت حمایت می‌کند. چشم‌انداز انقباض عرضه و اوج‌گیری بهای نفت، تولیدکنندگان بزرگی نظیر روسیه و عربستان را بر آن داشته تا از ظرفیت‌های مازاد خود برای جبران کمبود نفت استفاده کنند.

در سمت تقاضا نیز، موسسه نفت آمریکا(API) رشد موجودی نفت این کشور را کمتر از انتظار تحلیلگران برآورد کرد تا تقویت هفتگی تقاضا را نشان دهد. آمار رسمی موجودی هفتگی نفت از سوی اداره اطلاعات انرژی(EIA) در عصر چهارشنبه منتشر می‌شود. تحلیلگران انتظار دارند موجودی هفتگی ۹۸/ ۱ میلیون بشکه افزایش یابد. برآورد این اداره از رشد ۸۵/ ۱ بشکه‌ای موجودی‌ها در هفته ماقبل، ضعف تقاضای نفت را نشانه رفت.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.