کد مطلب: ۱۷۷۳۶۷

بازارهای نوظهور در برابر افزایش نرخ بهره بانکی آسیب‌پذیرند

بازارهای نوظهور در برابر افزایش نرخ بهره بانکی آسیب‌پذیرند

موسسه اعتبار سنجی اس اند پی اعلام کرد: هر گونه افزایش نرخ بهره شتاب یافته در بازارهای نوظهور به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی در اقتصادهای پیشرفته، آسیب جدی را به آنها وارد می‌کند.

موسسه اعتبار سنجی اس اند پی آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: کشورهای ترکیه، عمان، پاکستان و اتیوپی در میان بازارهای نوظهوری هستند که در صورت افزایش نرخ بهره بانکی در کشورهای پیشرفته، بیشترین آسیب را خواهند دید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اس اند پی در چشم انداز رتبه جهانی سرمایه برای سال ۲۰۱۸ میلادی در مورد وجود خطر در بازارهای نوظهور به دنبال افزایش نرخ بهره بانکی شتاب یافته در سال‌های پیش رو هشدار داد.

این موسسه اعلام کرد: این موضوع می تواند منجر به خروج از سرمایه از بازار اوراق بهادار و کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشورها شود.

افزایش شتاب یافته نرخ بهره در کشورهای نوظهور می‌تواند به مدل اقتصادی آنها به طرز قابل توجهی آسیب وارد کند؛ اما عمق آسیب در آینده مشخص می شود.

اس اند پی اعلام کرد: صندوق های سرمایه بازارهای نوظهور به دنبال اعمال سیاست های پولی انقباضی شتاب یافته در بیشترین معرض خطر قرار دارند.

به ترتیب کشورهای ونزوئلا، باهاما، موزامبیک، مونته نگرو، ترکیه، اتیوپی، پاکستان، کنیا، عمان و سریلانکا بعنوان آسیب‌پذیرترین کشورها تلقی می‌شوند.

این موسسه اعتبار سنجی اعلام کرد: بهبود اقتصادی در کشورهای پیشرفته دارای عمق است و این موضوع را می توان در اقتصاد منطقه یورو شاهد بود.

ضمن اینکه فشارهای تورمی می‌تواند عادی شدن افزایش نرخ تورم را در بانک‌های مرکزی پیشگام سریع از تصورات فعلی بازار به همراه داشته باشد.

اس اند پی در گزارش خود آورده که سرمایه گذاران خارجی به شدت وسوسه می‌شوند تا برخی از سرمایه‌گذاری‌های انجام گرفته در صندوق‌های سرمایه‌ای را از بازارهای نوظهور برداشت کرده و به اوراق بهادار اقتصادهای پیشرفته بازگردانند که بازدهی واقعی بیشتری را نسبت به آنچه که در حال حاضر است، برای آنها فراهم کند.

اس اند پی اعلام کرد: حتی تغییرات جزیی در بازار بورس اقتصادهای پیشرفته با توجه به حجم قابل توجه آنها می‌تواند تاثیر معناداری را در بازارهای نوظهور ایجاد کند و این به دلیل‌ آن است که بازار سرمایه در اقتصادهای پیشرفته بسیار بزرگ‌تر است.

در سا‌ل‌های اخیر گردش بی‌سابقه‌ای در سهام بازارهای نوظهور و دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری محقق شده که این می‌تواند به این کشورها برای توسعه و تامین رفاه و آسایش کمک کند.

اس اند پی در ادامه اعلام کرد: بازارهای نوظهور همچنین یک مدل توسعه را ایجاد می‌کنند که وابسته به شرایط تامین مالی خارجی است و این امر موجب آسیب پذیر شدن آنها به توقف های ناگهانی جریان سرمایه می‌شود.

منبع: عرب نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.