خبر مهم:

کد مطلب: ۶۹۷۲۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آینده بازار نفت چه می‌شود؟/ عراق و عربستان منجی جدید بازار انرژی اروپا

آینده بازار نفت چه می‌شود؟/ عراق و عربستان منجی جدید بازار انرژی اروپا

با نزدیک‌شدن به فصل سرد سال و بحرانی‌ترشدن بازار انرژی، کشورهای اروپایی دنبال راهکاری نهایی برای تأمین گاز و نفت هستند. یکی از این راهکارها تأمین سقف قیمت خرید از روسیه است. اما آینده بازار انرژی چه می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روند مذاکرات وین در روزهای اخیر امیدها برای نتیجه‌بخش‌شدن مذاکرات برجام را کمرنگ کرد. بسیاری از کارشناسان، بحران در بازار انرژی و مشخصا نفت را اهرمی برای ثمربخشی مذاکرات می‌دانستند که گویا این پیش‌بینی فعلا مردود است. از طرفی تصمیم جدید هفت کشور اروپایی جهت تعیین سقف قیمت خرید نفت از روسیه گره کورتری در بازار انرژی انداخت. اما سرنوشت بازار نفت چه خواهد بود؟

از سوی دیگر به نظر می‌رسد به نتیجه نرسیدن مذاکرات فقط دامان ایران را نمی‌گیرد. چراکه اروپا و آمریکا با توافق در برجام می‌توانند تا حدودی بازار انرژی را مهار کنند. حتی برخی معتقدند ممکن است علت اصرار آمریکا برای ادامه گفتگوها موضوع انرژی باشد. حال باید دید با روند فعلی مذاکرات هنوز می‌توان امیدی به حضور ایران در بازار جهانی نفت داشت؟

تعیین قیمت برای نفت روسیه

هفته گذشته خبری مبنی بر تحدید بازار انرژی روسیه با تعیین سقف قیمت از طرف هفت کشور صنعتی اروپایی منتشر شد. این کشورها ارائه خدماتی مانند امکان حمل‌و‌نقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان منوط به تعیین سقف قیمت خاصی برای خرید نفت از این کشور کردند.

در صورتی که این تصمیم اجرایی شود روسیه حق فروش نفت بالاتر از نرخ تعیین‌شده را ندارد. البته باید موضوع روسیه در قبال این تصمیم را هم بررسی کرد. چراکه بعید است روسیه به همین راحتی حاضر به همکاری با کشورهایی شود که در شش ماه اخیر بیشترین فشار بر دولت تحمیل کردند.

به هر ترتیب اگر این کشورها حاضر به همکاری با یکدیگر شوند اروپا قادر به خرید نفت و گاز از روسیه خواهد بود؛ اما با تنزل قیمت. البته اولین واکنش روسیه به تصمیم اروپا این بود که نفت خود را به کشورهایی که تعیین سقف قیمت کنند، نمی‌فروشد.

با این حال کارشناسان معتقدند که هرگونه تصمیم درباره دو موضوع مطرح‌شده تاثیر مستقیم بر بازار انرژی و مشخصا نفت می‌گذارد. حال با توجه به شرایط فعلی چه سرنوشتی برای بازار نفت پیش‌بینی می‌شود؟

در همین زمینه حمیدرضا صالحی، نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اول باید دید نتیجه برجام چه می‌شود. اگر این معاهده بین‌المللی احیا شود، تولید نفت ایران افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن سهم ایران در بازار جهانی انرژی بالا می‌رود. در نتیجه معادلات نفتی به نفع ایران تمام خواهد شد.

او ادامه داد: با توجه به بحران انرژی حاکم بر اروپا پیش‌بینی‌ها از نتیجه مذاکرات مثبت تلقی می‌‌شد. اما متاسفانه با آنچه پیش‌ آمد فعلا نمی‌توان امیدوار بود.

عراق بازار انرژی را دست می‌گیرد؟

صالحی با اشاره به ذخایر نفت ایران تأکید کرد: ایران در حال حاضر ۱۰۰ میلیون بشکه نفت روی آب‌ دارد که عرضه آن به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

وی درباره پیش‌بینی قیمت نفت نیز توضیح داد: در صورت اجرای طرح‌های جدید علیه روسیه، این کشور نفت خود را از طریق مسیرهای غیررسمی و با تخفیف‌ عرضه می‌کند. اقدامی که بازار نفت ایران را دچار مشکل می‌کند.

این فعال بازار انرژی عربستان و عراق را گزینه‌های مناسبی برای جایگزینی ایران و روسیه در اروپا دانست.

به اعتقاد صالحی این کشورها قادر به پر کردن خلأ بازار هستند. چراکه به عنوان مثال کشوری مانند عراق طی ماه‌های گذشته (ژوئن) بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت فروخته و درآمد حاصل از آن ۱۱٫۳ میلیارد دلار بود.

صالحی در پایان یادآور شد: لازم به ذکر است که بهره‌برداری عراق از میدان های گازی مشترک با ایران (واقع در جنوب و غرب) بیش از ایران است. در صورت بروز بحران در بازار انرژی امکان ورود آمریکا به بازار انرژی نیز وجود دارد.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر ب عد از میانکاله، نوبت به احداث پتروشیمی در نمین رسید را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.