کد مطلب: ۳۱۴۷۲۰

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار اوراق بدهی:

بازار بدهی در آستانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

بازار بدهی در آستانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان

رئیس اداره نظارت بر انتشار اوراق بهادار بدهی سازمان بورس گفت:ارزش اسمی بازار بدهی(بازار اوراق تامین مالی)در پایان مهر‌ماه برابر ۹۲۹ هزار و ۸۱۹ میلیارد ریال است و در آستانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شدن است.

مهسا رادفر افزود: در طول سال ۱۳۹۷ مبلغ ۲۹۱ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال انواع اوراق بدهی منتشر و مبلغ ۷۸ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال آن سررسید شده که میزان انتشار اوراق در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است .

به گزارش تجارت‌نیوز،عضو کمیته عرضه اوراق بهادار سازمان بورس، تنوع و تعدد ابزارهای تامین مالی موجود در بازار سرمایه ، ایفای به موقع تعهدات در بازار بدهی و همچنین تلاش‌های صورت گرفته در بازار سرمایه برای بهبود فضای تامین مالی را از جمله دلایل رشد بازار بدهی و استقبال فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران از آن دانست .

این مقام مسئول در خصوص نگاه بخش‌های مختلف اقتصادی به بازار بدهی اظهار داشت: دولت بازیگر بزرگی در بازار بدهی است و با ایفای به موقع تعهدات توانسته اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. از سوی دیگر بازخوردهای بخش خصوصی نشان می‌دهد این بخش از اقتصاد نیز از فرآیندها و ابزارهای بازار بدهی رضایت دارد .

رادفر در توضیح این موضوع گفت: بر اساس گزارش رقابت‌پذیری جهانی که از سوی مجمع جهانی اقصاد منتشر می‌شود و پرسشنامه آن توسط مدیران اجرایی بنگاه‌های بخش خصوصی تهیه می‌شود، تامین مالی در بازار سرمایه نزد فعالان اقتصادی از امتیاز و جایگاه خوبی برخوردار است.

وی افزود: بررسی مولفه‌های آخرین گزارش رقابت‌پذیری یعنی گزارش ۲۰۱۸-۲۰۱۷ نشان می‌دهد ایران در مولفه‌های «دسترسی به منابع مالی»، «هزینه استفاده از خدمات مالی» و «در دسترس بودن منابع مالی برای سرمایه‌گذاران مخاطره آمیز»، از سال ۲۰۱۰ تاکنون بهترین جایگاه را به دست آورده و در مولفه «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» با کاهش ۱۴ رتبه‌ای نسبت به سال قبل در مسیر دستیابی به یک اقتصاد رقابت پذیر جایگاه بهتری را به دست آورده است .

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بررسی گزارش‌های رقابت پذیری دستاورد دیگری نیز دارد. در این گزارش ها مولفه «تامین مالی از طریق بازار سرمایه» نسبت به مولفه «سهولت دسترسی به وام» از امتیاز بیشتر و رتبه بهتری برخوردار است. به عبارتی از دید فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های کشور، تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به دریافت تسهیلات از نظام بانکی با سهولت بیشتری همراه است و یکی از دلایل تمایل شرکت‌ها به استفاده از ابزارهای بازار سرمایه و حتی ورود به بازار سرمایه در سال‌های اخیر همین نگاه کارشناسان، فعالان و مدیران بخش خصوصی است .

اوراق بیمه اتکایی در دستور کار کمیته فقهی

رادفر در پایان در خصوص اقدامات جدید در حوزه بازار بدهی گفت، دستورالعمل انتشار اوراق جعاله در سال جاری ابلاغ شده و بررسی فقهی اوراق وکالت نیز در کمیته تخصصی فقهی سازمان به سرانجام رسیده است. همچنین اوراق بیمه اتکایی نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است .

به گفته این مقام مسئول، اوراق وکالت، اوراق بیمه اتکایی و انجام اصلاحاتی در دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه از جمله اقداماتی است که نتایج آن در روزها و ماه‌های آتی ابلاغ می‌شود.

منبع:سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.