کد مطلب: ۳۰۷۹۸۹

بازار خودرو آرام می‌شود؟

بازار خودرو آرام می‌شود؟

دیروز روز خوبی برای بازارخودرو نبود. قیمت‌ها افت کرد و خریداران ضرر کردند.همزمان با کاهش قیمت دلار، بسیاری از بازارهای موازی که با دلار سروکار داشتند به هم ریختند. بازار خودرو یکی از این بازارها بود.

بازاری که در چند ماه گذشته و همزمان با شروع فاز اول تحریم‌ها از کنترل خارج شد. افزایش سرسام آور قیمت در این بازار در چند ماه گذشته حباب قیمتی بزرگی به وجود آورده بود که همزمان با کاهش یکباره نرخ دلار ترکید، قیمت ها به شدت افت کرد، خریداران متضرر و دلالان به دنبال فروش سریعتر خودروهایی که روی دستشان مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دیروز قیمت خودروهای داخلی تا 16 میلیون تومان هم کاهش یافت و پرایدی که با 50 میلیون تومان مشتری داشت، 36 میلیون تومان قیمت خورد. وارداتی ها هم افت 50 میلیونی قیمت را تجربه کردند. دیروز، روز بازار خودرو نبود.

چرا خودرو گران شد؟

آغاز دوباره تحریم ها و توقف واردات خودرو های خارجی برای کنترل و مدیریت ارزی کشور و عدم عرضه مناسب توسط خودرو سازان داخلی در این چند ماه قیمت خودرو را به شدت افزایش داد. هر چند توجیه خودرو سازان برای عدم عرضه خودرو به بازار کمبود قطعه عنوان شد ولی کمبود، بازار خودرو را بازاری امن برای دلالی و واسطه گری کرد. دلالان و واسطه هایی که قیمت را روزانه و ساعتی و سلیقه ای تغییر می دادند.

کمبود عرضه و افزایش سرسام آور قیمت خودرو همزمان با کاهش قدرت خرید به حدی بالا بود که صدای اعتراض متقاضیان و مردم کوچه و بازار را هم درآورد .

با فشار دولت به دو خودرو ساز بزرگ کشور عرضه قطره چکانی خودرو به بازارآغاز شد.عرضه دو خودرو ساز به صورت پیش فروش و واگذاری چندماهه بود. ایران خودرو 53 هزار دستگاه خودرو فروخت و سایپا 40 هزار خودرو.

اما طرح پیش فروش خودرو هم نتوانست از عطش قیمت ها بکاهد ضمن اینکه به گفته بسیاری از تحلیل گران بیشتر کسانی که اقدام به خرید کرده بودند هم دلالان و واسطه گران بودند. بنابراین قیمت ها در بازار همچنان افزایشی ماند تا دیروز.

دیروز اما حباب ها ترکید و فروشنده ها زیاد شدند این باراما خریدار نبود و مشتریان خودرو در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها منتظرند.

به اعتقاد کارشناسان هر چند امکان افزایش دوباره قیمت های خودرو بعد از اجرایی شدن فاز دوم تحریم‌ها وجود دارد اما می توان با مدیریت خرید و فروش توسط خود مردم و عدم طمع ورزی برای سود بیشتر، قیمت ها را ثابت نگه داشت.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران که روز گذشته از شوک قیمتی در بازار خودرو خبر داد بود، معتقد است: حباب قیمت ها ترکیده و روند کاهشی قیمت خودرو همچنان ادامه دار خواهد بود.

قیمت خودرو در روز گذشته

در معاملات روز گذشته خودروهای داخلی، دنا پلاس اتوماتیک با کاهش 7 میلیون تومانی 95 میلیون تومان، پژو 207 دنده با کاهش 6 میلیون تومانی 85 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با افت 6میلیون تومان 104 میلیون تومان، استپ وی با کاهش ١٢ میلیون تومانی ١٢٥ میلیون تومان و پژو پارس با کاهش 5 میلیون تومان 73 میلیون تومان قیمت گذاری شدند.

خودرو پژو هم 405 با کاهش3 میلیون تومانی 52 میلیون تومان ، پژو 206 تیپ 5 با کاهش 4 میلیون و 500 هزارتومان 68 میلیون تومان، سمند lx با کاهش 3میلیون و 500 هزارتومانی 54 میلیون و 500 هزارتومان و تیبا صندوقدار با کاهش 500 هزار تومان 40 میلیون تومان معامله می شد.

اما امروز هم بازار خودرو همپای افت نرخ ارز روندی کاهش دارد.

در همین زمینه نائب رییس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش تعداد فروشندگان خودرو با کاهش قیمت این کالا در بازار خبر داد.

محمود مخلصی در گفت و گو با تسنیم با اشاره به کاهش 50 تا 100 میلیون تومانی قیمت خودروهای خارجی در بازار افزود: قیمت خودروهای داخلی نیز با توجه به قیمتشان کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش قیمت ارز در تغییر قیمت خودرو نیز بسیار اثرگذار است، ادامه داد: افرادی که قصد فروش خودروهای خود را دارند باید زودتر آن را به بازار عرضه کنند.

مخلصی همچنین گفت: خودروهای انبار و احتکار شده ی بسیار زیادی وجود دارد.

بازار خودروی ایران به آرامش خواهد رسید؟

تاثیر پذیری بازار خودرو ایران از قیمت ارز به شدت بالا است و یادآور این نکته هم هست که صنعت خودروی کشور همچنان تحت تاثیر قیمت های بین المللی فلزات و محصولات پتروشیمی قرار دارد. حال باید دید افت قیمت دلار در بازار ادامه خواهد یافت؟ آیا بازار خودروی ایران به آرامش خواهد رسید؟ قیمت خودرو در کدام ایستگاه ترمز خواهد کرد؟

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.