خبر مهم:

کد مطلب: ۶۷۹۰۶

بازار مسکن در تب و تاب رونق با مجوز فروش حق تقدم تسهیلات در بانک ها

بازار مسکن در تب و تاب رونق با مجوز فروش حق تقدم تسهیلات در بانک ها

شورای پول و اعتبار با عبور قیمت هر برگ اوراق حق تقدم وام مسکن از ۱۰۰ هزار تومان، پیشنهاد جدیدی را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آن علاوه بر بانک مسکن، سایر بانک ها نیز بتوانند اوراق وام مسکن را بفروشند اما سوال اینجا است در صورت تصویب این پیشنهاد بازار

7f900324562bad344ce429cb2b33f803_XL.jpg شورای پول و اعتبار با عبور قیمت هر برگ اوراق حق تقدم وام مسکن از ۱۰۰ هزار تومان، پیشنهاد جدیدی را در دستور کار خود قرار داد که بر اساس آن علاوه بر بانک مسکن، سایر بانک ها نیز بتوانند اوراق وام مسکن را بفروشند اما سوال اینجا است در صورت تصویب این پیشنهاد بازار مسکن با چه تحولاتی مواجه می شود؟بهمن عبداللهی عضو شورای پول و اعتبار، اعلام کرد که این شورا در آخرین جلسه خود تصمیم گرفته است که موضوع سپرده گذاری مسکن برای فروش اوراق حق تقدم برای استفاده از تسهیلات مسکن به جز بانک مسکن در اختیار تمامی بانک های کشور (خصوصی و دولتی) قرار بگیرد.
به گفته وی، این اقدام باعث افزایش رونق بازار مسکن دست کم درباره واحدهای کوچک خواهد شد.
هر چند بانک مسکن در حال حاضر تسهیلات خرید مسکن را در تهران تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و در شهرستان ها بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۷.۵ درصد ارائه می کند اما با این حال متقاضیان مسکن برای دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی، لازم است تا به ازای هر برگه وام ۵۰۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومان پرداخت کنند که در مجموع ۲۰ میلیون تومان هزینه برای مشتریان را در پی خواهد داشت.
هر چند اوراق تسهیلات مسکن در سال های گذشته کمک زیادی به خانه دار کردن مستاجران و به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه کرده است اما هزینه خرید این اوراق باعث می شود تا نرخ سود موثر اوراق تسهیلات مسکن به ۲۴ درصد افزایش یابد که البته این رقم بالاترین نرخ در سامانه تسهیلات نظام بانکی محسوب می شود اما پرواضح است که با انتشار اوراق جدید از سوی تمامی بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن، عرضه این اوراق در بازار افزایش یافته و در نهایت این امر نرخ اوراق را کاهشی خواهد کرد.
امیر هامونی مدیر عامل فرابورس در گفت و گویی با وارد دانستن دغدغه مردم نسبت به گران شدن اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن می گوید: بهای تمام شده این تسهیلات نسبت به نرخ سود اقساط پرداختی در فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۲ سال به بانک مسکن برای هر متقاضی حدود ۲۱ تا ۲۲ درصد تمام می شود که با توجه به نرخ تورم و نرخ تنزیل اقساط این عدد برای تهیه اوراق در شرایط کنونی به صرفه نیست.
به گفته وی، از آنجایی که حجم عرضه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن نسبت تقاضای موجود پاسخگو نیست، برای عرضه بیشتر اوراق بناست بانک مسکن اوراق تسه سررسید شده را بار دیگر احیا کند بطوری که اوراق منتشر شده در سال ۹۳ به بعد که مهلت استفاده از حق تقدم آنها برای دریافت تسهیلات از بانک مسکن پایان یافته، دوباره در فرابورس عرضه شود. تفاوت این اوراق البته در آنجاست که سررسید آنها شش ماهه خواهد بود.
در حال حاضر فرابورس و بانک مسکن در حال رایزنی برای بررسی عرضه ۱۵ درصد از اوراق منقضی شده حق تقدم تسهیلات به منظور کمک به حجم عرضه این اوراق در فرابورس هستند.
همچنین عليرضا توكلي كاشي، رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اثر انتشار وام‌هاي جديد مسكن از سوي بانك‌ها بر بازار وام مسكن گفت: واضح است كه اگر وام‌هاي جديدي از سوي بانك‌هاي ديگر منتشر شود عرضه اين اوراق افزايش یافته و بازار آرامش مي یابد.
وی نکته مهم را فرمول اعتباری مورد نظر بانک ها برای پرداخت وام دانسته و می افزاید: بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار به‌طور كلي مخالفت خاصي با اعطاي وام مسكن از سوي بانك‌هاي ديگر نداشتند اما عموما بانك‌ها براي اين كار تمايلي نداشتند.
به گزارش شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبِنا)، البته این موارد در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ سود ۱۷.۵ درصد ندارند و آن فاقد صرفه اقتصادی برای خود می دانند مگر آنکه بانک مرکزی منابعی برای اعطای این تسهیلات در اختیار آنها قرار دهد. اما از آنجایی که نرخ سود سپرده های بلندمدت به ۱۵ درصد کاهش یافته، پس اعطای تسهیلات با سود ۱۷.۵ درصد نمی تواند برای آنها سودآور نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.