خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۳۴۲۶

بازار مس در دوراهی

بازار مس در دوراهی

بازار مس در بورس‌کالا در دوراهی رونق و رکود قرار گرفته است، و این بر عهده تصمیم‌گیران کلان بازار است تا بین این دو راه یکی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، دیروز یکشنبه 24 اردیبهشت 96 در جریان معاملات صورت‌گرفته در تالار صنعتی بورس کالای ایران، این بازار توانست ۲۲۰۰ تن مس مفتول و کاتد شرکت ملی مس ایران را عرضه کند، ریزمعاملات صورت‌گرفته به ۵۰۰ تن مفتول و هزار و ۷۰۰ تن مس کاتد اختصاص داشت. در نتیجه قیمت مس کاتد به 20 هزار و 545 تومان رسید که در مقایسه با قیمت هفته گذشته حدود 950 تومان کاهش را تجربه کرده است.

در طرف دیگر قیمت مس مفتول با رقابت در خرید همراه نبود و در مقایسه با قیمت هفته گذشته آن با 300 تومان کاهش به قیمت 21 هزار و 890 تومان رسید.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سایت بورس کالای ایران، روند معاملات محصول مس در حدود 8 ماه گذشته همان‌طور که در نمودارهای همراه این گزارش مشهود است نشان می‌دهد که در مورد مفتول اگرچه در ماه‌های پایانی سال گذشته حجم معاملات و تقاضا رشدی نسبی داشته اما این رشد بعد از مدت کوتاهی متوقف شد و رکود دوباره به این بازار برگشت و سطح تقاضای موثر به کمترین میزان از 10 بهمن سال گذشته تاکنون رسیده است.

فاز دوم

پیرامون بازار مس کاتد در بازار دوم، بر اساس آمارهای موجود تقاضا با نوسانات بسیاری روبه‌رو بوده است، اما آنچه در این مسیر آشکار است ادامه‌دار بودن مازاد تقاضا برای این محصول بوده که منجر به آن شده است که همواره با رقابت میان تقاضاکنندگان روبه‌رو باشیم. از آذر ماه سال گذشته بود که آرام آرام روند افزایش قیمت برای این دو محصول صنعتی آغاز شده و فقط در مدت یک ماه قیمت آنها به حدود 7 هزار تومان رشد رسید.

فاز اول

در بازار اول که در تیر ماه سال گذشته قیمت مس به‌طور میانگین از 14 تا 16 هزار تومان رشد را تجربه کرده بود، با این وجود قیمت محصولات مسی از دی ماه سال گذشته تاکنون روی مدار قیمتی متوسط 22 هزار تومانی در نوسان است و به شکل نسبی می‌توان گفت مسیر خوبی را طی کرده است.

در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی در این مدت روند تغییرات قیمتی این محصولات کم و بیش همین روند را طی کرده است. قیمت این کالاها در فوریه امسال از 6 هزار دلار گذشت ولی با توجه به آنچه در سه ماه گذشته رخ داده است، نشان‌دهنده تمایل این بازار به کاهش دارد. آخرین قیمت مس در بازار لندن در روز جمعه 5 هزار و 520 دلار بوده است. افزایش میزان تولید این کالا در معادن مس دنیا در کنار افت تقاضای چین از موضوعاتی هستند که به کاهش قیمت‌ها در بازار مس جهانی منجر شد، تا قیمت‌هایی که روند صعودی را داشتند به این روند ادامه ندهند.

در بازارهای داخلی

به نظر کارشناسان در بازارهای داخلی با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، باعث شده است روند بازار به دلیل بیم‌ها و امیدهای شکل‌گرفته در میان سرمایه‌گذاران و متقاضیان، به کندی پیش‌ برود و مسیر حرکت قیمت‌ها نیز به سمت کاهش و سیر نزولی تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

در بازارهای داخلی البته در مورد مس مفتول چند سالی است که از زمان رکود در این بازار می‌گذرد، و از سال 91 تاکنون هنوز بازار نتوانسته به مدار صعودی خود بازگردد. اما در مورد کاتد از آنجایی که مصرف این کالا بالاست و از طرف دیگر امکان سفته‌بازی در بازار این کالا به دلیل کسب سود بیشتر بسیار بالاست، منجر به آن شده تا در شرایط رکودی کنونی نیز بازار مس معاملات برای کاتد از رونق نیافتد و همچنان تقاضای خوبی داشته باشد.

البته موضوعی که اکنون در میان فعالان بازار مس کاتد جریان دارد این است که این فلز توانایی معامله آسان در بازار آزاد را دارد، اما مفتول این‌گونه نیست و به همین دلیل کاتد برای شرایط کنونی مساعدتر است و به نوعی این کالا می‌تواند بازار این فلز را مانند بازار خود از رکود خارج کند.

بر اساس نظر کارشناسان بازار بورس صنعت، میزان تولید مس در این بازار از تقاضای آن بالاتر است و این موضوع منجر به آن شده است تا مازاد عرضه در این صنعت شکل بگیرد. به عقیده آنها اگر نرخ رشد اقتصادی کشور بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در هشت درصد در سال جدید محقق شود، می‌توان این انتظار را داشت تا صنایع پایین‌دستی فلزات پایه از توانایی جذب مازاد عرضه در بازار برخوردار شوند، و این موضوع می‌تواند به رونق هرچه بیشتر قیمت‌ها در صنایع بالادستی و شاید معادن نیز منجر شود.

نگاهی به آمارهای صادراتی گواه از این موضوع دارند، این به معنای آن است که علاوه بر کاهش صنایع داخلی مصرف‌کنندگان این فلزات، شرایط برای صادرات نیز طی این مدت چندان مطلوب نبوده و این موضوع به فشار بر بخش بالادستی انجامیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.