کد مطلب: ۷۱۸۱۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته اول آبان ۱۴۰۱/ تداوم افت بورس

بازدهی بازارها در هفته اول آبان 1401/ تداوم افت بورس

بازدهی بازارها در هفته اول آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که مانند هفته گذشته، دو بازار مالی رشد و دو بازار، افت را تجربه کرده‌اند. سکه بیشترین و دلار صرافی ملی کمترین رشد را داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته اول آبان ۱۴۰۱ ، نشان می‌دهد که مانند هفته گذشته، دو بازار رشد و دو بازار نیز افت را تجربه کردند.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در هفته اول آبان، ۰٫۱۱ درصد رشد داشت. این بازار هفته گذشته نیز، ۰٫۱۱ درصد رشد کرده بود.

صرافی ملی، روز پنجشنبه ۵ آبان، نرخ فروش دلار را ۲۸۹۴۹ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۲۸ مهر، تابلو صرافی‌ها رقم ۲۸۹۳۴ تومان را نشان می‌داد.

سیگنال‌های مهارکننده دلار

کارشناسان بازارهای مالی سیگنال‌های مهارکننده بازار را ازدست‌رفته می‌دانند. توقف مذاکرات برجام، اعتراضات ۴۲ روز اخیر و ناآرامی‌‌های اجتماعی و بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا و طرف آمریکایی ازجمله مواردی هستند که بر شرایط اقتصادی کشور و قیمت ارز تاثیر کذاشته‌اند. این اخبار به دور از بار روانی بر شرایط بازار دارند، محدودیت‌هایی را نیز در حوزه تجارت خارجی ایجاد می‌کتند.

برخی کارشناسان روند سیاسی را غالب بر بازار می‌دانند که حکایت از تورم و انعطاف دولت برای افزایش قیمت‌هاست. آن‌ها به تجربه‌ دولت‌های قبل اشاره می‌کنند که براساس تجربه هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم افزایش قیمت‌ها بیشتر می‌شود.

روز پنچشنبه ۵ آبان، بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، کف و سقف قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان و ۳۳ هزار و ۶۰ تومان رسید.

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته اول آبان، با ۲٫۷۹ درصد افت همراه شد. درحالی که طلا هفته گذشته ۳٫۱۷ درصد رشد را تجربه کرده بود.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، به یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومان رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۴ مهر، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در هفته اول آبان، با ۰٫۸۳ درصد رشد همراه شد. بازار سکه هفته گذشته را با ۳٫۴۲ درصد رشد به پایان رسانده بود.

قیمت سکه طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید. در حالی که قیمت سکه در روز پنجشنبه ۲۸ مهر، ۱۴ میلیون و ۸۹۴ هزار تومان اعلام شد.

قیمت طلا در چهارمین روز آبان با افزایش قیمت انس جهانی همراه شد و روند صعودی داشت. اما قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید برخلاف قیمت طلا روند کاهشی داشت. روز چهارشنبه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش نزدیک به ۳۰ هزار تومانی، در آخرین پله‌های کانال ۱۴ میلیون تومان در نوسان بود و با قیمت ۱۴ میلیون و ۸۹۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

بازدهی بازارها

بورس

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته معادل یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحدی رسید و افت بیش از ۵٫۲ درصدی را ثبت کرد.

روز چهارشنبه سنگین‌ترین ریزش بازار رخ داد و شاخص هم‌وزن هم روز چهارشنبه بیش از ۸هزار و ۳۰۰ واحد کاهش یافت تا در این هفته بازدهی منفی ۴.۶ درصدی را ثبت کند. این بدترین عملکرد هفتگی شاخص هم وزن محسوب می‌شود.روند تغییرات شاخص هم وزن در طول روز هم حاکی از فشار فروش بالا در میانه های بازار دارد.

ارزش معاملات خرد در معاملات چهارشنبه به بیش از ۲هزار و ۶۴۵ میلیارد تومان رسید که بالاترین میزان از میانه‌های شهریور به حساب می‌آید. البته در این هفته خروج نقدینگی نیز در بازار سرمایه نیز افزایش یافت.

در این هفته شاخص کل هم.وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و افت ۴.۵ درصدی را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس با نزول ۳.۵ درصدی در محدوده ۱۷ هزار و ۲۱۰ واحدی قرار گرفت.

پیش‌بینی بورس شنبه

اولین ماه فصل پاییز با افت ۳.۴ درصدی شاخص کل همراه بود. با این وجود نزول برخی از سهام بازار در این ماه سبزپوش شدند.
براساس آمار منتشر شده حدود ۲۰ درصد از نمادها توانستند بازدهی مثبت به جا بگذارند.
اگر بازدهی مهر ماه را با تورم ۳ درصدی این ماه بسنجیم به افت بیش از ۶ درصدی شاخص می‌رسیم. یعنی بورس در این ماه هم از تورم جا ماند‌.
در این ماه سه چهارم بازار همسو با شاخص کل حرکت کرد. یعنی بیش از نیمی از بازارها در میان زیان دید.
طبق آمارها ۲۷ درصد از سهام معامله‌شده در مهر، رشد قیمت داشتند. در این میان ۷۴ درصد از نمادهای دارای بازدهی ماهانه مثبت، توانستند تورم را رد کنند.
تقربیا ۴۸ سهم با وجود بازدهی مثبت، سودی کمتر از تورم ماهانه را ثبت کردند.

با وجود افت شاخص کل هنوز هم برخی از سهام موجود در بازار مثبت هستند و این موضوع باعث امیدواری سهامداران نسبت به کلیت بازار سرمایه شده است.

البته نباید فراموش کرد که سهامداران نسبت به کلیت بازار سرمایه ناامید هستند و این امیدواری به صورت مقطعی است.

به هر ترتیب با وجود رکورد شکنی شاخص کل بورس در این هفته انتظار می‌رود که معاملات شنبه هم تا حدودی منفی باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شنبه بازار بورس روند منفی در پیش خواهد داشت و اعتماد ۵۲ ملیون سهامدار با توجه به اعتراضات اخیر کلهم از بین رفته و بیشتر به فکر نقد کردن پولشان هستند مگر دولت با تزریق ۱۰۰ هزار میلیارد رونق نسبی را به بازار سرمایه برگرداند.