کد مطلب: ۴۱۹۰۳۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

روند شاخص دلار در سالی که گذشت / بازدهی ۱.۵۶ درصدی دلار در سال ۲۰۱۹

روند شاخص دلار در سالی که گذشت / بازدهی 1.56 درصدی دلار در سال 2019

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، طی 12 ماه گذشته بازدهی 1.56 درصدی داشته است.

17 ماه از شروع جنگ تجاری می‌گذرد و در شرایطی که ایالات متحده آمریکا خود با وضع تعرفه‌ها موجب افزایش عدم قطعیت در جهان شده است، دلار آمریکا بیش از هر زمان دیگری به‌عنوان دارایی امن نقش ایفا کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص دلار که نرخ برابری آن را در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، طی 12 ماه گذشته بازدهی 1.56 درصدی داشته است.

درحالی‌‌که در اولین ماه از شروع سال میلادی شاخص دلار در سطح 95.58 واحد قرار داشت، در آخرین روز از معاملات سال 2019 به سطح 97.65 واحد رسید.

نمودار زیر روند سالانه شاخص دلار را در سالی که گذشت نشان می‌دهد:

روند سالانه دلار در سال 2019

بازدهی 1.56 درصدی شاخص دلار در سال 2019

بهترین عملکرد شاخص دلار به ماه سپتامبر مربوط می‌شود. در این ماه با افزایش عدم قطعیت‌های مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از یک‌سو و وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی ترامپ، روند صعودی دلار در برابر سایر ارزها شدت گرفت.

از دیگر عواملی که موجب بازدهی مثبت دلار در سال جاری شد، می‌توان به انتشار داده‌های اقتصادی ناامیدکننده و عملکرد ضعیف بخش تولید و خدمات در اروپا اشاره کرد.

با این حال، به‌عقیده بسیاری از کارشناسان با نهایی شدن فاز اول توافق تجاری میان پکن و واشینگتن، کاهش نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی در جهان، کاهش نرخ بهره در بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا برای دارایی‌های پرریسک، دلار در سال 2020 روند نزولی را در پیش خواهد گرفت.

سرنوشت دلار در سال ۲۰۲۰ به رشد جهانی و تحولات مربوط به جنگ تجاری میان چین و آمریکا وابسته است. زمانی‌که شاخص احساسات سرمایه‌گذاران مثبت است، تمایل آنها برای انباشت دارایی‌های پرریسک افزایش و در نتیجه ارزش دلار کاهش می‌یابد.

کارشناسان اقتصادی در دویچه بانک، گلدمن سَکس و بانک نیویورک ملون همگی بر این باورند که پس از یک دهه روند صعودی غیرمنسجم، سال آینده دلار تضعیف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.