کد مطلب: ۴۱۸۲۶۰

تجارت‌نیوز روایت می‌کند:

«کشور برگزیده سال ۲۰۱۹» از نگاه اکونومیست

«کشور برگزیده سال 2019» از نگاه اکونومیست

اکونومیست هر سال در ماه دسامبر و پیش از شروع سال نو میلادی، کشوری را که موفق شده طی 12 ماه گذشته، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند، به‌عنوان «کشور برگزیده سال» معرفی می‌کند. این عنوان در سال 2019 به کشور ازبکستان می‌رسد. اگرچه این کشور مسیری طولانی برای رسیدن به دموکراسی پیش رو دارد اما در سال ۲۰۱۹ هیچ کشوری به اندازه ازبکستان در جهت تغییرات مثبت اقدام نکرده است.

اکونومیست هر سال در ماه دسامبر و پیش از شروع سال نو میلادی، کشوری را که موفق شده طی 12 ماه گذشته، جهان را به مکانی بهتر تبدیل کند، به‌عنوان «کشور برگزیده سال» معرفی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشورهای ثروتمند معمولا منتخب اکونومیست نیستند؛ برعکس کشورهایی که در پایین‌ترین سطح قرار دارند و از مشکلاتی چون فقر، دولت‌های مستبد و بی‌ثباتی رنج می‌برند در این فهرست قرار می‌گیرند.

عمدتا وضعیت و شرایط خوب در کشورهایی که به‌تازگی دموکراسی را تجربه می‌کنند، دوام نمی‌آورد.

به‌عنوان مثال، آنگ سان سوچی، رهبر میانمار که در سال 2015 به‌عنوان کشور برگزیده نشریه اکونومیست انتخاب شده بود، چندی پیش به اتهام نسل‌کشی در دادگاه لاهه حاضر شد.

به‌گفته بازرسان سازمان ملل، اقدامات میانمار اعم از کشتار دسته‌جمعی و اعدام، با هدف نسل‌کشیِ اقلیت مسلمان روهینگیا صورت گرفته است.

از دیدگاه نویسنده گزارش، در سال 2019 ناسیونالیسم جنگجو یکی از پررنگ‌ترین روندهای سیاسی بوده است.

دولت هند قانون تبعیض مذهبی را تصویب کرد و به سرکوب مسلمانان پرداخت.

چین میلیون‌ها نفر از مسلمانان اویغور یا ترک را در کمپ‌های کار زندانی کرده تا آنها را مجبور به رد مذهب و اصالت قومیتی خود کند.

قانونگذاران مقدونیه شمالی در ماه فوریه، با زیر پا گذاشتن غرورشان به تغییر نام کشور رای مثبت دادند.

آمریکا تمام موسسات و نهادهای بین‌المللی را هدف قرار داده است.

یکی از کاندیداها به عنوان «کشور برگزیده» در سال جاری نیوزیلند است. واکنش جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند به حمله تروریستی یک سفیدپوست ملی‌گرا و قتل‎‌عام مسلمانان در دو مسجد این کشور قابل تقدیر است. او پس از این حمله با حجاب به دیدار خانواده‌های قربانیان رفت و اعلام کرد که حمله به مسلمانان این کشور مانند حمله به تمام مردم نیوزیلند است.

دولت نیوزیلند همچنین مالکیت سلاح‌های نیمه‌خودکار را ممنوع کرد و برنامه بازخرید سلاح‌های فروخته‌شده را در پیش گرفت.

اقدام تاثیرگذار دیگر در مقدونیه شمالی رخ داد. دولتمردان برای پایان دادن به تنش 28 ساله با یونان و در جهت بهبود روابط حاضر شدند نام کشورشان را تغییر دهند.

از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال 1991 از یوگسلاوی سابق، این کشور با یونان بر سر نام جمهوری مقدونیه اختلاف داشت. مقامات آتن به دلیل وجود منطقه‌ای به همین نام در خاک یونان، با این نام برای جمهوری مقدونیه مخالف بودند.

سخت‌گیری‌های یونان موجب شده بود، مقدونیه نتواند به ناتو بپیوندد یا مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کند.

با این حال، قانونگذاران در اسکوپیه، با زیر پا گذاشتن غرورشان و برای منافع جمعی به تغییر نام کشور رای مثبت دادند. این تغییر در ماه فوریه اعمال شد و حالا روابط این کشور با یونان گرم‌تر از گذشته است.

علی‌رغم چراغ سبز رهبران اتحادیه اروپا، متاسفانه امانوئل مکرون در ماه اکتبر شروع مذاکرات با این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را وتو کرد. از دیدگاه او احتمالا ورود یک کشور عضو بالکان خشم رای‌دهندگان فرانسوی را به‌دنبال خواهد داشت.

فرانسه اما خود در سال 2017 موفق شده بود عنوان کشور برگزیده سال 2017 این نشریه را به خود اختصاص دهد.

پس از برکناری رئیس سرویس امنیتی ازبکستان در سال 2018، میرضیایف موفق شد اصلاحاتی را آغاز کند

طی یک سال گذشته، استبداد در دو کشور دیگر هم کاهش یافته است. اعتراضات گسترده سودان منجر به بازداشت شدن عمر البشیر، یکی از ظالم‌ترین رهبران جهان شد. او طی سی سال حکومتش سیاهپوستان آفریقایی بسیاری را به بردگی گرفته یا به قتل رسانده است.

این فجایع تا جایی ادامه یافت که در سال 2011، یک‌سوم از جمعیت این کشور برای تشکیل سودان جنوبی مستقل و از سودان جدا شدند.

عمر البشیر در 14 دسامبر به جرم فساد در دادگاه سودان محکوم شد. به‌نوشته اکونومیست اما بعید به‌نظر می‌رسد که اصلاحات دموکراتیک در این کشور انجام شود. احتمالا سران رژیم عمر البشیر باز هم موفق شوند که مردم را فریب دهند.

عنوان «کشور برگزیده سال 2019» از نگاه اکونومیست به ازبکستان می‌رسد. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تا سه سال پیش ازبکستان از سوی یک رژیم دیکتاتوری اداره می‌شد. حاکمان این کشور مخالفانشان را به کار اجباری می‌گماشتند و زنده زنده در آب جوش می‌انداختند.

در سال 2016، اسلام کریموف پس از 25 سال ریاست‌جمهوری در ازبکستان درگذشت. با برگزاری انتخابات شوکت میرضیایف، نخست‌وزیر او به ریاست‌جمهوری رسید. در شروع کارِ او تغییرات اندکی رخ داد. پس از برکناری رئیس سرویس امنیتی این کشور در سال 2018 اما میرضیایف موفق شد اصلاحاتی را آغاز کند که طی یک سال گذشته، سرعت بیشتری به خود گرفته است.

در سال 2019 هیچ کشوری به اندازه ازبکستان در جهت تغییرات مثبت اقدام نکرده است.

دولت او به میزان قابل توجهی به کار اجباری پایان داده است. با فرمان او مخوف‌ترین زندان ازبکستان تعطیل شد. این زندان به برخورد غیرانسانی و شکنجه زندانیان معروف بود.

حالا روزنامه‌نگاران خارجی اجازه ورود به این کشور را دارند. کاهش بروکراسی از دیگر برنامه‌های میرضیایف بوده که به کاهش فساد اداری منجر شده است.

دولت ازبکستان همچنین از تکنوکرات‌های خارجی دعوت کرده تا به بهبود اقتصاد این کشور کمک کنند.

انتخابات پارلمانی ازبکستان امروز (یکشنبه 22 دسامبر) در این کشور برگزار شد. این اولین بار از زمان روی کار آمدن شوکت میرضیایف است که انتخاباتی در این کشور برگزار می‌شود.

این کشور هنوز با یک دموکراسی واقعی فاصله زیادی دارد. تمامی احزاب حاضر در پارلمان از رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب این کشور حمایت می‌کنند. انتقاداتی بسیار ملایم‌تر در مقایسه با گذشته نسبت به دولت جدید مطرح است. مردم معمولی هم بدون ترس به تبلیغات سیاسی می‌پردازند و نارضایتی‌های خود را مطرح می‌کنند.

ازبکستان هنوز مسیری طولانی برای رسیدن به دموکراسی پیش رو دارد، اما به‌عقیده نویسنده گزارش، در سال 2019 هیچ کشوری به اندازه ازبکستان در جهت تغییرات مثبت اقدام نکرده است.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران چی