کد مطلب: ۵۸۹۶۰۵

بازدهی منفی ۱۷ درصدی پالایشی در سال جاری

بازدهی منفی ۱۷ درصدی پالایشی در سال جاری

صندوق پالایشی یکم که سال گذشته با قیمت ۱۰ هزار تومانی به سهامداران فروخته شد حالا در محدوده ۷۱۰۰ تومانی معامله می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در جریان معاملات امروز بازار سهام که با افت حدود یک درصدی شاخص کل همراه بود، صندوق‌‎های دولتی هم عملکردی منفی از خود به ثبت رساندند.

در حالی که از حدود سه ماه پیش زمان معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه افزایش یافته است اما این تدبیر هم تغییر خاصی در روند معاملات صندوق‌های دولتی ایجاد نکرد.

از ابتدای سال جاری تا به امروز پالایشی یکم افت قیمتی ۱۷ درصدی را به ثبت رسانده و حالا در محدوده قیمتی ۷۱۰۰ تومانی معامله می‌شود. این در حالی است که در همین مدت شاخص کل بورس تهران رشدی ۱۰ درصدی را به ثبت رسانده است. نکته جالب در مورد پالایشی یکم این است که اگر چه این صندوق به طور روزانه روندی مشابه با شاخص کل دارد، اما در نهایت بازدهی آن بر خلاف شاخص کل بورس از ابتدای سال منفی بوده است.

همچنین خالص ارزش دارایی‌های این صندوق امروز ۹۳۷۳ تومان به ثبت رسیده است. این یعنی هر واحد از صندوق پالایشی یکم ۲۴ درصد کمتر NAV خود در حال معامله است. این در حالی است که هر واحد پالایشی یکم در هنگام عرضه ۱۰ هزار تومان به فروش رسید و حالا با گذشت بیش از یکسال از عرضه این صندوق، سهامداران این ETF دولتی دچار زیان شده‌اند.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عسی سگ دس

    چرا کسی از دارایکم نمیگه اونم صندق دولتی بود به مردم انداختن ۲۹۰۰۰ خریدم شده ۱۱۰۰۰ !

  • ناشناس

    علت ریزش صندوق پالایشی چیست؟
    وقتی که سهامی می خواهد عرضه شود ابتدا توسط کارشناسان بورس کشف قیمت می شود و بعد عرضه می شود.
    یکی از دلایل افزایش قیمت می تواند هجوم حجم زیاد نقدینگی به طرف سهم باشد که حباب سهم را بالا برده و ارزش سهم را در ابتدا به صورت کاذب بالا می برد.
    متاسفانه مردم فرهنگ سهام داری را بلد نیستند و وقتی سهمی عرضه می شود همگی زنبیل در صف خرید می گذارند و با ورود حجم بالای نقدینگی ارزش حبابی سهم را بالا می برند و چون دوست دارند فست فودی وار به سود برسند فرصت نمی دهند که شرکت ها از پول های ورودی استفاده بهینه ببرند و ارزش ذاتی سهم که ناشی از عملکرد شرکت هاست، رشد کند و پس از یکی دو هفته دوباره زنبیل در صف فروش می گذارند و حجم نقدینگی ورودی را بدون این که شرکت ها از آن استفاده ای کرده باشند با سود مختصر خالی می کنند و این طور می شود که بورس درجا می زند و اگر این رویه نادرست ادامه پیدا کند حتی ممکن است ارزش سهام به مرور زمان دچار افت قیمت هم شود.
    البته کاهش ارزش سهم دلایل بسیار زیاد دیگری هم می تواند داشته باشد به عنوان نمونه بحران ابتدایی کرونا و تاثیر سوء آن بر اقتصاد جهانی و …..
    برادران سهام دار با تمام این اوصاف اگر با اقدامات هیجانی وارد صف فروش نشویم و نوسانگیری های کوتاه مدت یکی دو هفته ای را رها کنیم بورس قطعا از حالت نوسانی خارج شده و در پایان سال بر مبنای عملکرد شرکت ها به رشد معقول و منطقه ای خواهد رسید.

  • لطفی

    این دقیقا نشان دهنده دست کاری شاخص کل است شاخص کل ده درصد افزایش ولی پرتفوی اکثر سهام داران امسال بیش از بیست درصد منفی تر نسبت به اول سال واقعا دزدی از جیب سهام داران با روش متفاوت از دولت قبلی

  • ناشناس

    تقصیر خود مردمیه که بدون مطالعه خریدن. از اساس‌نامه و امیدنامهٔ این صندوق مشخص بود آخرش چی میشه.

  • ناشناس

    اگه تورم رو حساب کنی، بازده منفی خیلی بیشتر از این عدد هست.

  • ناشناس

    جواب حقوقی پالایشو فقط خدا بده

  • بهادر

    تکلیف ملتی که به رئیسی میگن دکتر و توقع دارن اقتصاد رو اون براشون درست کنه، معلومه

  • Saeed

    نگین پالایش بگین پالا بت

  • ناشناس

    دوست عزیز فقط پالایش نیست که نسبت به شاخص منفی بوده از۷۰۰نماد بیش از ۵۰۰نماد درشاخص زیر یک ملیون معامله میشه تعداد اندکی هستند که سقف قبلی خودشان را رد کردند پالایش هم دولت حمایت کرده امروز اینه

  • ۱۱

    دولت نگو بلا بگو -شاخص فیک