کد مطلب: ۲۷۸۴۴۸

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران عنوان کرد:

بازرگان خصوصی در ایران تا ۱۰ سال آینده به افسانه‌ها می پیوندند

بازرگان خصوصی در ایران تا ۱۰ سال آینده به افسانه‌ها می پیوندند

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: میانگین سنی بازرگانان اتاق تهران به عنوان مهمترین اتاق بازرگانی کشور ۵۵ سال است و تا ۱۰ سال دیگر چیزی به نام بازرگان خصوصی در کشور به افسانه‌ها خواهد پیوست.

سیده فاطمه مقیمی امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق ایران با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه بخش خصوصی ایران ضعیف است و تاجر قوی در کشور نداریم، گفت: ما بخش خصوصی نداریم، چون دولت در ایران نمی خواهد که بخش خصوصی داشته باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مقیمی با بیان اینکه مشکل شکاف بین دولت و بخش خصوصی است، افزود: دولت هرگز نخواست در تصمیم‌گیری‌ها از نظر بخش خصوصی استفاده کند.

مقیمی ادامه داد: با وجود تاکید صریح قانون، آیا تا به حال یکبار اتفاق افتاده که وزیران مربوطه یا مدیران ارشد دولت در مورد موضوعات مرتبط با تجارت، ارز و گمرک پیش از صدور بخشنامه یا دستورالعمل، نظر اتاق بازرگانی یا کمیسیون مربوط به موضوع را به صورت رسمی جویا شده باشند؟

وی تاکید کرد: ما بخش خصوصی قوی داشتیم اما در هشت سال دولت‌های نهم و دهم با ادغام وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی و با تولد شرکت‌های خصولتی و ایجاد رانت‌های خاص کسب و کارهای خصوصی با مشکلات عدیده مواجه شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: انحصارهای تجاری، تصمیمات شتاب‌زده و محدودکننده دولتی، مدیریت غیرمتمرکز و بخشی، سکوت ممتد شورای رقابت، نبود نظارت بر کیفیت تولیدات غیرنفتی داخلی و نبود استانداردهای بین‌المللی در کشور اجازه رشد بخش خصوصی را نمی‌دهد و بسیاری از تجار توانمند فعالیت را متوقف کرده‌اند یا نوع فعالیت اقتصادی خود را تغییر داده‌اند و یا با سرمایه‌هایشان از کشور خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی ایران ۱۳ سال است که تنها شده، رسانه ندارد و حمایت نمی‌شود و دولت‌ها تنها زمانی به یاد بخش خصوصی می‌افتند که عنان کار از دستشان خارج شده باشد، تاکید کرد: بخش خصوصی برای فعالیت به بستری عاری از رانت و قاچاق، نظم، امنیت، قانون و مهم‌تر از همه ثبات نیاز دارد اما به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و ارزی آسیب بسیاری دیده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: میانگین سنی بازرگانان اتاق تهران به عنوان مهمترین اتاق بازرگانی کشور ۵۵ سال است و به این معنی است که این فعالان در آستانه بازنشستگی قرار دارند، به عبارت ساده تا ۱۰ سال دیگر چیزی به نام بازرگان خصوصی در کشور به افسانه‌ها خواهد پیوست و باید منتظر باشیم تا تجار چینی، پاکستانی، ترکیه‌ای یا اماراتی برای بازار تجارت ایران تصمیم گیری کنند که این امر ابتدای استعمار تجاری مدرن در ایران خواهد بود.

مقیمی خاطرنشان کرد: تجارت ایران به ثبات برنامه ریزی،ثبات گمرکی، ثبات ارزی، اتصال به نظام های تجاری جهانی، مبارزه جدی با قاچاق و رانت، توسعه بورس‌های کالایی و ارزی تخصصی، حرکت به سمت بازار آزاد، اصلاح ساختار صندوق توسعه صادرات و اصلاح ساختار شورای رقابت، حمایت از کارآفرینان و تلاش برای تربیت نسل کارآزموده در حوزه کسب و کار و بازرگانی دارد.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.