کد مطلب: ۵۴۵۳۵۶

رشد ۱۰۰ درصدی بازگشت ارز صادراتی در فروردین‌

رشد ۱۰۰ درصدی بازگشت ارز صادراتی در فروردین‌

دبیر کمیته اقدام ارزی سازمان توسعه تجارت گفت: ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات در فروردین ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بود که رشد ۱۰۰ درصدی را نسبت به اسفند ۹۹ نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، احسان قمری در گزارشی از آخرین وضعیت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان، میزان صادرات مشمول تعهد از ۲۲ فروردین ۹۷ تا آذر ۹۹ را ۷۲ میلیارد یورو اعلام و اضافه کرد: با احتساب فرصت ۴ ماهه جهت ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات و تعدیلات انجام شده، از ۲۲ فروردین ۹۷ تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۰، به میزان ۶۲ میلیارد یورو تعهد ارزی برآورد شده است.

وی افزود: در همین مدت، حدود ۴۵ میلیارد یورو از تعهدات ارزی ایفا شده است که بیانگر نسبت ۷۳ درصدی به کل تعهدات و ۶۳ درصدی به کل صادرات بود.

دبیر کمیته اقدام ارزی تاکید کرد: میزان صادرات مشمول ایفای تعهدات ارزی در آذرماه ۹۹ نسبت به آبان‌ ۹۹، حدود دو میلیارد یورو افزایش را نشان می‌دهد و میزان ایفای تعهدات انجام شده در فروردین ۱۴۰۰، برابر با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بود در حالی که میزان رفع تعهدات ارزی در اسفند ۹۹، برابر با ۷۰۰ میلیون یورو بوده است.

وی افزود: بر این اساس میزان ایفای تعهدات ارزی در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹، از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار بوده است.

قمری گفت: همچنین افزایش مانده تعهدات معوق در اسفند برابر با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو بوده که این عدد در فروردین ۱۴۰۰ به ۵۰۰ میلیون یورو کاهش یافته است که بیانگر کاهش ۶۷ درصدی است، به عبارت دیگر روند صعودی ایفای تعهدات ارزی و روند نزولی مانده تعهدات ایفا نشده در پایان فروردین ۱۴۰۰، به خوبی قابل مشاهده است.

فروردین‌ سال جاری مصوبه ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه مصوبه ۱۷۷ و بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد که بر اساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستورالعمل جدیدی برای ایفای تعهدات خود دریافت کردند.

همچنین بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت ۲۱ فروردین ماه تا ۳۰ اسفندماه ۱۳۹۹، حدود ۷۲ درصد تعهدات ارزی صادرکنندگان (معادل ۴۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو) به کشور بازگشته است.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار حوزه ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.