کد مطلب: ۶۸۴۷۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت بازمی‌گردد؟/ احتمال افزایش آلودگی شهرها

بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت بازمی‌گردد؟/ احتمال افزایش آلودگی شهرها

طبق گمانه‌زنی منابع غیررسمی، احتمالا به دلیل مصرف بالای بنزین و محدودیت واردات سوخت، بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور بازگردد. موضوعی که بدون شک منجر به افزایش آلودگی شهرها می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از فعالان حوزه انرژی این نگرانی را مطرح می‌کنند که احتمال بازگشت بنزین پتروشیمی به بازار وجود دارد. عمده‌ترین دلیل این اتفاق، کاهش ذخایر بنزین کشور و بالا رفتن مصرف آن به‌ویژه بعد از کرونا شمرده شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که مصرف بنزین در کشور بیش از پیش‌بینی‌‌هاست. همچنین تولید آن در مدت اخیر محدود شد. بر این اساس اگر ذخایر بنزین پاسخگو نباشند، بنزین مصرفی باید از کانال‌های دیگری تامین شود. این کانال‌ها می‌تواند خرید این محصول از کشورهای دیگر و یا استفاده از بنزین پتروشیمی باشد.

با توجه به شرایط تحریمی سخت است تصور کنیم که ایران موفق به خرید بنزین لازم از کشورهای خارجی باشد. به همین دلیل منابع غیررسمی پیش‌بینی می‌کنند که احتمال بازگشت بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت وجود دارد. البته تا امروز مقامات رسمی این موضوع را تائید نکرده‌اند‌. اما حرفی از تکذیب هم به میان نیاورده‌اند.

برخی کارشناسات معتقدند که در نهایت روند مصرف این محصول، ما را به استفاده از بنزین پتروشیمی می‌کشاند. زیرا میزان مصرف، بیش از حجم منابع است و شرایط واردات بنزین هم وجود ندارد. بنابراین باید شاهد تبعات زیست‌محیطی استفاده از بنزین پتروشیمی باشیم.

تلاش نرفتن به سمت بنزین پتروشیمی

به نظر می‌رسد مقامات مسئول برای جلوگیری از این وضعیت، تلاش می‌کنند که مصرف سوخت را پایین بیاورند. ممکن است مصرف آزاد بنزین را به وسیله کارت‌ها محدودتر کنند. این ترفندها می‌تواند باعث کاهش مصرف شود و اگر با موفقیت پیش برود، امکان ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت را کاهش می‌دهد.

اقدامات مشابه می‌تواند مصرف سوخت را کاهش دهد. اما اگر دولت نتواند مصرف آن را به ‌پیش‌بینی‌ها نزدیک کند، باید از پتروشیمی‌ها کمک بگیرد که عواقب محیط زیستی بسیار سنگینی دارد. در این صورت، به احتمال زیاد تبخیر بیش از اندازه سوخت‌های نامرغوب، آلایندگی را به شهرها بازگرداند.

با توجه به تلاش‌هایی که در زمینه کاهش مصرف سوخت انجام می‌شود، پیش‌بینی ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت سخت است. مشخصا فعلا سوخت نامرغوب وارد چرخه تامین سوخت کشور نشده است. اما گفته می‌شود که مصرف بنزین بیش از پیش‌بینی‌ها و تصورات است. عمده‌ترین دلیل تصور عمومی خروج از وضعیت کرونایی است. اما وجود خودروهای فرسوده و وضعیت بد سامانه حمل و نقل عمومی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر بنزین کم بود، چرا به ونزوئلا صادرات کردیم. ماشاالله به این مدیریت. ماشاالله به این درایت.