کد مطلب: ۴۸۳۶۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نشانه‌های بازگشت نقدینگی به بورس / بازار سهام رشد را از سر می‌گیرد؟

نشانه‌های بازگشت نقدینگی به بورس / بازار سهام رشد را از سر می‌گیرد؟

شواهد امر شامل تزریق سنگین ارز توسط بانک مرکزی، بالا رفتن ارزش معاملات در بورس و معرفی بازارگردان توسط چند شرکت بزرگ بورسی حاکی از این است که نقدینگی مجددا به بورس بازگشته است.

مریم دهقان: بازار سرمایه در تابستان امسال اصلاح قابل توجهی را پشت سر گذاشت و این روزها با توجه به رشدهای اخیر شاخص کل، به نظر می‌رسد بورس به نقطه تعادل برگشته باشد. با توجه به فاکتور های امیدبخش اخیر در رشد بورس احتمال می‌رود تا ماه آینده اصلاح سنگینی برای بورس در کار نباشد.

افزایش قیمت دلار، بالا رفتن ارزش معاملات و ورود پول حقیقی سه فاکتور مهم برای تداوم تعادل معاملات در بورس است. تا لحظه تنظیم این گزارش نیز ارزش امروز معاملات در بازار سهام از 10 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگر بخواهیم نگاه بلندمدت‌تری را به بورس داشته باشیم فاکتورهای دیگری همچون تحولات سیاسی وابسته به انتخابات آمریکا، تراز تجاری کشور، رشد پایه پولی و میزان ارز موجود در کشور می‌توانند روی آینده بازار سرمایه تاثیر بگذارند.

برخی از کارشناسان معتقدند که اگر بایدن پیروز انتخابات آمریکا باشد با برداشته شدن تحریم‌ها و بازگشت ارزهای بلوکه شده به کشور احتمال یک شوک شدید به نرخ ارز وجود دارد و در آن صورت می‌توان به رشد شرکت‌های پروژه‌ای و صنایع خودرویی در بورس امیدوار بود.

در حالی که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا باقی بماند و در اقتصاد کلان کشور قیمت ارز مهار نشود؛ تورم و نرخ بهره تغییرات افزایشی را تجربه می‌کنند و در بورس نیز صنایع صادرات محور و دلاری سودسازی بیشتری را خواهند داشت.

در صورت خروج نقدینگی از بورس بنا به هر دلیلی، بازارهای موازی مانند طلا، ‌دلار و مسکن احتمال افزایش قیمت به دلیل بالا رفتن تقاضا را خواهند داشت. چرا که چرخه گردش نقدینگی در اقتصاد کلان کشور با توجه به رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر ایجاب می‌کند که نقدینگی همواره از یک بازار به بازار دیگر منتقل شود. محرک آن هم می‌تواند تحولات سیاسی و اقتصادی کشور باشد.

باید دید با تزریق روزانه 50 میلیون دلار توسط بانک مرکزی امکان مهار رشد نرخ ارز وجود دارد یا خیر چرا که این موضوع می‌تواند فاکتور ورود پول حقیقی که به تازگی به بورس بازگشته را در یک تعادل و ثبات برای بورس باقی نگه دارد.

اما اگر کنترل نرخ ارز امکان‌پذیر نباشد و ارزش معاملات در بورس برای چند روز متوالی افت قابل توجهی را تجربه کند احتمال خروج مجدد نقدینگی در بازار سرمایه وجود دارد.

با این حال، شواهد امر شامل تزریق سنگین ارز توسط بانک مرکزی، بالا رفتن ارزش معاملات در بورس و معرفی بازارگردان توسط چند شرکت بزرگ بورسی حاکی از این است که نقدینگی مجددا به بورس بازگشته است و از نگاه خیلی از کارشناسان بازار سهام، چنانجه ارزش معاملات برای دو روز متوالی بالای 12 هزار میلیارد تومان باشد می‌تواند صعود بورس را حداقل تا انتخابات آمریکا گارانتی کند. آیا این اتقاق خواهد افتاد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس شبیه ارواح سرگردان شده !
    دیگه سهامداری در بورس یعنی آتش زدن به سرمایه
    بورس به ی عده افراد خاص تعلق گرفته بیان در عرض چند دقیقه ی نوسان توپ دستوری بزنن خداحافظ

  • رضا

    پول برگرده بورس با وجود قالی باف وضع بدتر هم میشه

    • مجتبی

      بازار بورس بلند مدت بازدهی بیشتری داره تا کوتاه مدت با وجود قالیباف هم بهتر میشود

  • ناشناس

    کسی که خواب میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش زده به خواب نه ( حال روز این روزهای بورس ایران )

  • ناشناس

    من اگه پنج ماه پیش پولایی رو که دادم سهام و الان ۶۰ درصد تو ضررم داده بودم سکه الان پولم دو برابر شده بود.بخدا این پولا خوردن نداره .پول یک عمر کارگری وبدبختی رو اوردم تو بورس.الانم که هیچی به هیچی.مستاجرم حتی یه پرایدم ندارم…هرچی دلار میره بالاترمابدبخت ترمیشیم.خدا نگذره ازت روحانی

  • ناشناس

    بازار بورس رونق بگیره قیمت ارز وطلا میاد پایین انشالا

  • ناشناس

    بورس خدانگه دار….من فروختم رفتم سکه دلار خریدم خیالم راحته راحت

  • ناشناس

    چرا بانک ملت واریز نداره??

  • خاک بر سر

    انشاالله درست می شه

  • قلی

    سلام منفی شدن بورس فقط وفقط دلیل اصلیش رفتار حقوقی هاست اینها باید ضرر مردم رو بدند به چه حقی بازار مثبت رو ظرف نیم ساعت با عرضه بی حد ومرز تبدیل به بازار منفی میکنند کسی نیست بر رفتار این ها نظارت کنه یا دستی در کاره برام سواله .دیروز کسانی که صفهای عرضه و تقاضا رو تو سهمای شاخص ساز دنبال میکردند متوجه عرضه به یکباره ابشاری حقوقی ها شدند که چطوری به یکباره صف خرید رو تبدیل به صف فروش کردند بی وجدانیه خدا بهشون انصاف بده .تو این بازاری که خارو خاشاک ارزشش هرروز میره بالا بورس مردم رو بیچاره کرد . دولت که مارو تشویق به بورس میکرد چند ماه گذشته چرا الان ساکته وخبری ازش نیست چرا گرداننده بورس حقوقی ها شدند مگر سازمان بورس اینقدر بی حساب وکتاب وبی مسؤله .یکی نیست رسیدگی کنه ؟؟

  • ناشناس

    بورس هم یه فریبی بود دقیقا زمانی که دلار رفت بالا جهانگیری گفت حبابه هر وقت اینها کم میارن مردم عادی رو فریب میدن تا سرمایشون و زندگیشون رو از دستشون در بیارن من که به اینا اعتماد کردم سه بار سه بار هم شکست خوردم زندگیم سرمایم شد پودر یک بار سر دلارو سکه یک بار سرخونه یک بار هم تو بورس اون دماق گنده که میگفت حباب هست کجاست بیاد جواد بده اون رئیس جمهور بی مسعولیت که گفت سرمایتو بسپار به بورس چرا جواب گو نیست