کد مطلب: ۱۵۵۱۷۶

بانک جهانی درباره افزایش فقر و بیماری هشدار داد

بانک جهانی درباره افزایش فقر و بیماری هشدار داد

بانک جهانی هشدار داد، با تغییرات آب و هوایی تولید غذای مردم تا ۳۰ درصد کاهش و بیماری‌ها بسیار افزایش می‌یابد، به تعداد فقرای جهان ۱۰۰ میلیون نفر اضافه می‌شود و میزان بلایای طبیعی هم روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

جان روم مدیر ارشد تغییرات آب‌وهوایی در بانک جهانی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده نوشته است؛ اگرچه در دهه‌ اخیر میزان فقر در جهان از 35 درصد در سال 1991 به 10 درصد در سال 2015 رسید، اما تغییرات شدید آب‌وهوایی در آینده میزان فقر و گرفتاری مردم را بسیار افزایش خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، جان روم در گزارش خود می‌نویسد، بر اساس تحقیقاتی که انجام شده تغییرات آب‌وهوایی تا سال 2030 یعنی 13 سال آینده باعث می‌شود به افراد فقیر جامعه جهانی 100 میلیون نفر اضافه شود.

افزایش فقر در جهان به دلیل کاهش شدید تولید محصولات کشاورزی و آسیب‌پذیری بیشتر فقرا ایجاد خواهد شد.

اخیرا فائو گزارشی منتشر کرد که تغییرات آب‌وهوایی و گرم شدن کره زمین عملکرد بالقوه محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد.

مدیر ارشد تغییرات آب و هوایی در بانک جهانی می‌نویسد، در آینده افراد فقیر در خطر جدی خواهند بود و تغییرات آب‌وهوایی یک تهدید جدی است که بیشتر افراد فقیر، کم‌درآمد و طبقه ضعیف را هدف قرار خواهد داد.

زمانی که تغییرات آب و هوایی شدت می‌یابد، افراد فقیر نخستین کسانی هستند که در معرض بلایای طبیعی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال بعد از طوفان هوریکان که هزاران نفر را در سال 1998 از بین برد، تقریبا طبقه ضعیف، کم‌درآمد و فقیر جامعه بیش از سه برابر دیگر آسیب دیدند.

از سوی دیگر تغییرات آب‌وهوایی بخش کشاورزی را زمین‌گیر می‌کند. بر اساس مطالعات انجام‌شده با شرایط فعلی تغییرات آب‌وهوایی، عملکرد محصولات کشاورزی تا سال 2030 به میزان 5 درصد و تا سال 2080 تا 30 درصد کاهش خواهد یافت.

متعاقب آن قیمت محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و در این میان هزینه افراد فقیر و کم‌درآمد جامعه به شدت بالا می‌رود. همچنین تغییرات آب‌وهوایی، بهداشت و سلامتی مردم به ویژه قشر کم‌درآمد را نشانه خواهد رفت.

افزایش دو تا سه درجه سانتی‌گرادی دما می‌تواند تعداد افراد مبتلا به بیماری مالاریا را تا 5 درصد و بیماری اسهال را تا 10 درصد تا سال 2030 افزایش دهد.

بر اساس گزارش بانک جهانی تغییرات آب‌و‌هوایی تا سال 2030، تعداد افراد فقیر جامعه جهانی را 100 میلیون نفر دیگر افزایش خواهد داد.

بنابراین، برای مقابله با این معضل جامعه جهانی باید اقدامات جدی انجام دهد. نخست اینکه مراقبت‌های اجتماعی در سطح گسترده‌ای افزایش یابد. همچنین سطح پوشش بهداشتی جهانی شود و سیستم‌های هشداردهنده اعمال شود.

از سویی محققان بخش کشاورزی باید به تولید محصولات مقاوم به شرایط بد آب‌وهوایی اقدام کنند که در این صورت محصولات آسیب کمتری خواهد دید. به علاوه باید سیاست‌هایی اتخاذ شود تا سطح انتشار کربن کاهش یابد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.