کد مطلب: ۷۸۸۹۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تلاش کردیت سوئیس برای فرار از بحران مالی بانک‌ها

تلاش کردیت سوئیس برای فرار از بحران مالی بانک‌ها

بانک کردیت سوئیس اعلام کرد که برای محافظت از مشتریان و سرمایه‌گذاران از بانک مرکزی سوئیس به میزان 54 میلیارد دلار کمک مالی دریافت خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک کردیت سوئیس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که برای تقویت نقدینگی و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران پس از تشدید نگرانی‌ها در مورد بحران بانکی جهانی تا سقف 54 میلیارد دلار از بانک مرکزی سوئیس وام خواهد گرفت.

به نقل از رویترز ، اعلامیه این بانک مستقر در زوریخ به بازگرداندن برخی از زیان‌های سنگین بازار سهام و بازگرداندن اعتماد به بازارهای مالی بزرگ‌تر کمک کرد. اعتماد در این بازارها در روز چهارشنبه و در معاملات آسیایی در روز پنج‌شنبه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد کاهش احتمالی سپرده‌های بانکی جهانی، آسیب دید.

کردیت سوئیس در بیانیه خود اعلام کرد که از گزینه استقراض تا سقف 50 میلیارد فرانک سوئیس (54 میلیارد دلار) از بانک مرکزی این کشور استفاده خواهد کرد. این به دنبال تضمین مقامات سوئیسی در روز چهارشنبه مبنی بر اینکه این بانک ملزومات سرمایه و نقدینگی تحمیل شده بر بانک‌های مهم سیستمی را فراهم کرده و در صورت نیاز می‌تواند به نقدینگی بانک مرکزی دسترسی داشته باشد.

کردیت سوئیس اولین بانک بزرگ جهانی است که از زمان بحران مالی سال 2008 به آن راه نجات اضطراری داده شده است و مشکلات آن، تردیدهای جدی در مورد اینکه آیا بانک‌های مرکزی قادر خواهند بود با افزایش شدید نرخ بهره مبارزه خود را با تورم ادامه دهند یا خیر، ایجاد کرده است.

در ساعات اولیه معاملات اروپا، سهام این بانک پیش از بازگشایی 21 درصد افزایش یافت. در اکثر معاملات آسیایی، سهام آن وارد بازه قرمز شد زیرا سرمایه‌گذاران به سمت طلا، اوراق قرضه و دلار هجوم می‌آوردند. در حالی که اعلام کردیت سوئیس مبنی بر کاهش برخی ضررهای اولیه کمک کرد، معاملات نوسان داشت و رفتار احساسی سرمایه‌گذاران شکننده بود.

این اقدام خطر را به طور موقت از بین می‌برد. اما به گفته «دیمن بوئی»، استراتژیست ارشد سهام در Barrenjoey در سیدنی هرچه سیاست‌های پولی انبساطی‌تر شوند، باید با تورم بالاتر زندگی کرد. از یک سو، کمک‌های مالی یک منبع خطر را برای بازارها حذف می‌کند. از سوی دیگر، به این الگوی سیاست پولی کمک می‌شود که در درون خود عقب‌نشینی کند.

استقراض کردیت سوئیس تحت تسهیلات قرض‌الحسنه تحت پوشش و تسهیلات نقدینگی کوتاه مدت، که به طور کامل توسط دارایی‌هایی با کیفیت بالا وثیقه می‌شود، انجام می‌گیرد. این بانک همچنین پیشنهادهایی را برای اوراق بدهی ارجح تا سقف 3 میلیارد فرانک اعلام کرد.

این بانک اعلام کرد: «این نقدینگی اضافی از کسب‌وکارها و مشتریان اصلی پشتیبانی می‌کند، زیرا ما برنام ه داریم اقدامات لازم را برای ایجاد یک بانک ساده‌تر و متمرکز بر اساس نیازهای مشتریان انجام دهیم.»

مشکلات این بانک 167 ساله تمرکز سرمایه‌گذاران و رگولاتورها را از ایالات متحده به اروپا تغییر داده است. پس از آنکه بزرگترین سرمایه‌گذار کردیت سوئیس اعلام کرد به دلیل محدودیت‌های نظارتی نمی‌تواند کمک مالی بیشتری ارائه کند، فروش سهام این بانک آغاز شد.

نگرانی‌ها در مورد Credit Suisse بر نگرانی‌های ناشی از سقوط بانک سیلیکون ولی و بانک سیگنچر در بخش بانکی افزود. تمرکز سرمایه‌گذاران نیز بر هر اقدامی از سوی بانک‌های مرکزی و سایر رگولاتورها در جاهای دیگر برای بازگرداندن اعتماد به سیستم بانکی است.

سیاستگذاران استرالیا و کره جنوبی روز پنجشنبه به دنبال این بودند که به بازارها اطمینان دهند که بانک‌های حوزه قضایی آنها سرمایه خوبی را داراست. در روز چهارشنبه، سهام کردیت سوئیس منجر به کاهش هفت درصدی شاخص بانکی اروپا (.SX7P) شد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که وضعیت کردیت سوئیس را زیر نظر دارد و با همتایان جهانی در تماس است.

افزایش سریع نرخ‌های بهره، بازپرداخت یا خدمات وام‌ها را برای برخی کسب‌وکارها سخت‌تر کرده است و احتمال ضرر وام‌دهندگانی را که نگران رکود هستند نیز افزایش می‌دهد.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران روی آنچه در Credit Suisse اتفاق می‌افتد متمرکز شده‌اند. برخی نیز فکر می‌کنند هنوز احتمال بهبودی این بانک وجود دارد، اما مسیر آن پرچالش خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.