کد مطلب: ۲۹۳۳۴۰

فقط یک پاسخ روحانی نمایندگان را قانع کرد

فقط یک پاسخ روحانی نمایندگان را قانع کرد

رئیس‌جمهوری گفت: اگر بانک مرکزی می‌خواست مانند شهریور سال گذشته عمل کند، نرخ ارز در عرض دو هفته به قیمت سال گذشته باز می‌گشت اما به همتی دستور داده‌ام که حق ندارد به ذخایر ارزی بانک مرکزی دست بزند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز (سه‌شنبه) و در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: همه باید بهترین کلام، بهترین سخن، نیکوترین جملات را نسبت به هم به کار ببرند و امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند، بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

به گزارش تجارت‌نیوز،روحانی سوال نمایندگان از رئیس‌جمهوری را امروز مبارک برای دموکراسی و مردمسالاری دینی توصیف و تاکید کرد: هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین پاسخگو باید باشند؛ همه مسئولین با توجه به چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون باید پاسخگو باشند.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: هیچ کس از مردم شریف ایران، از دوستان ما در جهان یا دشمنان ما فکر نکنند که امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است زیرا این تصور کاملا اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند.

روحانی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم را ۲ شخصیت حقوقی متفاوت می‌داند ولی پاسخگویی به مسائل دولت قبل هم اشکالی ندارد، اظهار داشت: همواره تلاش من بر این بوده که بین دولت و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است.

بسیاری از نمایندگان که امروز برابر آنها سخن می‌گویم در سال ۹۶ در انتخابات حضور فعال داشتند؛ در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز در لوایح و طرح‌ها کمک کردند و در کنار هم بودیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است دولت و مجلس گله‌ای از هم داشته باشند اما گله‌ها دوستانه و برادرانه است؛ به نظر من سوال نمایندگان محترم که در ۵ بند تدوین شده است و بسیاری از سوالات دیگر مشابه آن، سوالات ملت ایران هم هست.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: چرا شرایط بیکاری، وضع بانک، چرا قاچاق، رکود و رونق و نرخ ارز اینچنین است؟ به هر کوچه و خیابانی را بروید شاید بخشی از سوالات مردم همین باشد و حق دارند بپرسند.

وی ادامه داد: مردمی که در دولت یازدهم در طول ۴ سال و در ماه‌های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی، در سیاست داخلی و خارجی بوده‌اند امروز برای آنها این سوال مهم مطرح شده که چه شده که مردم باید از آینده زندگی خود نگران باشند؛ این سوال اصلی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سوال اصلی این است که چرا در طول ۴ سال و نیم از کار دولت یازدهم و دوازدهم حرکت به سرعت رو به جلو بود، رشد اقتصادی، نرخ تورم، اشتغال، رونق اقتصادی، نرخ ارز و همه آمارها شاهد این موضوع است اما ناگهان در هفت تا هشت‌ماه اخیر شرایط جدیدی آغاز شد؟

وی افزود: اشکال بزرگ و دلیل اصلی این شرایط جدید از تصور مردم و ترسیم ملت ایران نسبت به آینده بود؛ تصور مردم نسبت به ‌آینده دچار تغییر شد و این درد بزرگ است. روحانی ادامه داد: اشتغال، بیکاری، قیمت ارز و مشکلات بانکی مسائل مهمی است اما در برابر اعتماد و امید مردم مسائل ناچیزی محسوب می‌شود، باید دید چرا مردم نسبت به آینده کشور دچار شک و بی‌اعتمادی شده‌اند و این شک را باید درمان کرد و با زبانی درست به گونه‌ای با مردم صحبت کنیم که قانع شوند مشکلات این چند ماهه زودگذر است.

رئیس هیات دولت تصریح کرد: از این مشکلات با حمایت رهبری و همکاری سه قوه و نیروهای مسلح عبور خواهیم کرد و به مردم این اطمینان را می‌دهیم که نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا به نتیجه برسد.

روحانی تاکید کرد: کاخ سفید فکر نکند از پایان جلسه امروز خوشحال خواهد بود، بلکه به شدت ناراحت خواهد شد چون پایان این جلسه آغاز اتحاد بین قوا، دولت و نمایندگان، نیروهای مسلح و همه آحاد جامعه خواهد بود که با این اتحاد از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال نمایندگان که چرا دولت در زمینه قاچاق کالا و ارز موفق نبوده است، گفت: مبارزه با قاچاق در سال ۸۱ با فرمان رهبری شروع شد و در سال ۹۲ نمایندگان قانون مربوطه را نوشتند و آیین نامه‌های متعدد ابلاغ و ۶۰۰ میلیارد تومان برای تشکیل سامانه‌های لازم برای مقابله با قاچاق تهیه شد. ما باید بدانیم که چرا قاچاق ایجاد می‌شود؟ چرا کالا به بیرون از کشور منتقل می‌شود؟

وی تاکید کرد: وقتی به کالاها یارانه می‌دهیم و قمیت‌ها متعادل نیست به صورت عادی کالا تمایل پیدا می‌کند که به خارج از کشور برود. طبیعتا هر چه قمیت ارز پایین آید، واردات قاچاق بیشتر می‌شود و برعکس و در این شرایط واردات کمتر و خروجی بیشتر می‌شود.

تقویت تولید با کیفیت داخلی

روحانی تاکید کرد: اساسا برای جلوگیری از قاچاق کالا باید تولید با کیفیت داخلی در سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد و همه باید به تولید داخلی و خدمات در داخل کمک کنیم. ما چطور توانستیم قاچاق کالا را از ۲۵ میلیارد دلار را به ۱۲ میلیارد دلار در عرض چهار سال اخیر برسانیم؟ این تحول بزرگ چکونه ایجاد شد؟ در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا، ‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قوه قضاییه و همه نهادهای فراقوه‌ای در کنار هم همکاری می‌کنند چرا که مبارزه با قاچاق تنها کار دولت و دستگاه‌های اجرایی نیست.

کاهش معنی دار قاچاق

روحانی افزود: از سویی دیگر، آمار و ارقام این ستاد که به کمک دانشگاه ها به دست آمده نشان می دهد که که آمار قاچاق ۲۵ میلیارد دلار ابتدا به ۱۷ میلیارد دلار بعد به ۱۵ میلیارد دلار و در حال حاضر به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و سال به سال در حال پایین آمدن است.

رئیس جمهور اظهارداشت: همچنین در قاچاق خروجی که عمدتا سوخت است که هنور هم می‌شود (بنزین - گازوییل و نفت سفید، نفت کوره و …) دولت با برنامه‌ریزی، با کنترل و پیمایش و کنترل های انجام شده قاچاق در این بخش از ۷.۸ میلیارد در سال ۹۲ به نیم میلیارد در حال حاضر تبدیل شده است و جلوی قاچاق خروجی تا حد زیادی گرفته شده است.

کمک نیروهای مسلح

وی افزود: البته در زمینه مبارزه با قاچاق نقش نیروهای انتظامی، نیروهای مسلح و سپاه ارزشمند است به طوری که از ۱۰ ماه قبل در شورای امینت ملی تصمیم گرفتیم که مبارزه با قاچاق در آب های جنوب را سپاه انجام دهد و البته در غرب و شرق نیز نقاطی هست که مرز در اختیار سپاه قرار دارد. سوال باید این باشد که چطور دولت به کمک مجلس و قوه قضایی و نیرورهای مسلح به خوبی قاچاق را از ۲۵ میلیارد دلار به ۱۲ رساند و اکنون برنامه مجلس چیست که به صفر بر ساند؟

ریشه شکل‌گیری برجام

روحانی خاطرنشان کرد: سوال بعدی این است که چرا تحریم های بانکی باقی مانده است؟ برجام برای چه به وجود آمد؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح آمیز هسته‌ای که آن‌ها به دروغ گفتند غیر صلح آمیز است و بر مبنای آن قعطنامه صادر کردند و ذهن کشورهای دنیا را مسموم کردند و ایران را به فصل ۷ منشور سازمان ملل بردند اما برجام آمد تا این را بگوید برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تکمیل صلح و امنیت توسط ایران است و این قطعنامه سایر کشورها را برای حمایت از ایران تشویق می‌کند. ما در برجام دستاوردهایی داشتیم که هیچ وقت از بین نمی‌رود که از جمله آنها باید به دستاوردهای اخلاقی، سیاسی و بین المللی اشاره داشت؛ همچنین تحریم‌های خرید محصولات دفاعی و جنگ افزاری را به ۵ سال تقلیل دادیم که دو سال و نیم آن گذشته و دو سال و نیم دیگر آزاد می‌شود.

برجام گشایش‌های اقتصادی داشت

وی افزود: برجام در زمینه اقتصادی گشایش‌هایی داشته است چرا که بعد از رفع تحریم‌ها شرکت‌هایی که در حال خروج از ایران هستند یک زمان آمده‌اند که حالا در حال خروج هستند؛ بنابراین برجام بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی را حل کرده است. بعد از اجرایی شدن برجام تحریم‌هایی که مربوط به بخش هسته‌ای بود لغو شد اما تحریم‌ها بخشی به تحریم‌های اولیه آمریکا و بخشی دیگر به سیستم بانکی ارتباط دارد.

تعامل با ۲۸۷ بانک جهانی بعد از برجام

رییس جمهور تصریح کرد:‌ نکته مهم این است که بعد از رفع تحریم‌ها قابلیت تعامل با بانک‌های جهانی ایجاد شد و از میان ۳۰۰ بانک با ۲۸۷ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری صادر شده است. گزارشی را بانک مرکزی به من ارائه کرده که بر اساس آن ۷۰ میلیارد دلار در سال ۹۴ تا به امروز در سیستم بانکی نقل و اتنقال شده است.

وی گفت: ۴ لایحه اساسی برای سیستم بانکی و حیثیت ایران به مجلس شورای اسلامی آمده چرا که ایران به عنوان کشوری ضد تروریسم و پولشویی بسیار مهم است که با قوانینی مناسب از اتهامات جلوگیری کند؛ در همین راستا یک قانون به تصویب رسیده و ۳ قانون دیگر باقی مانده که از ریاست و نمایندگان مجلس درخواست تسریع در قانون گذاری می‌شود.

جذب ۲۲ میلیارد دلار فاینانس

روحانی خاطرنشان کرد: از زمان رفع تحریم‌ها میزان زیادی فاینانس جذب شده و تا به امروز بیش از ۲۲ میلیارد دلار فاینانس اجرایی شده، اما شرایط جدید تحریم مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده که باید از آن عبور بکنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه بیکاری کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است، اظهار داشت: در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ۱۰ هزار نفر بوده اما اشتغال خالص در طول ۵ سال گذشته ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هرچند اشتغال سرمایه خارجی، امنیت داخلی، شرایط خاص آرامش سیاسی و… می‌خواهد اما آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد، موفقیت بزرگی داشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از تعداد داوطلبان کار، شغل ایجاد کردیم؛ ۷۱۱ هزار جویای کار داشتیم و ۷۵۶ هزار اشتغال ایجاد شده، بنابراین کارنامه خوبی داریم اما مردم قانع نیستند چرا که بیکاری مزمن چندین ساله داریم و نرخ بیکاری ۱۲.۱ است که عدد قابل قبولی نیست اما اگر دولت یازدهم و دوازدهم مثل دولت‌های نهم و دهم کار می کرد امروز نرخ بیکاری ۲۲ درصد بود.

روحانی در پاسخ به پرسش نمایندگان درباره دلایل رکود تصریح کرد: در زمینه رکود چندین ساله اولین دولت بعد از جنگ بودیم که با رشد منفی ۷.۷ روی کار آمدیم و در سال ۹۲ هم رشد منفی داشتیم، در سال ۹۳ رشد مثبت شد اما سال ۹۴ به دلیل کاهش قیمت نفت رشد خوبی نداشتیم.

وی افزود: از سال ۹۴ به بعد در ۹ فصل متوالی در تمام فصول رشد مثبت داشتیم و در سال ۹۵ به رشد ۱۲ درصد رسیدیم که در جهان کم نظیر است، همچنین رشد متوسط در طول ۵ سال بالای چهار درصد بوده که البته تا رونق مطلوب مردم فاصله داریم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بیان داشت: در زمینه نرخ ارز سوال این است که ارز چرا این چنین شد؟ دلیل چه بود؟ در پاسخ باید گفت مسائل اجتماعی، روانی و سیاست خارجی آثار بیشتری از مسائل اقتصادی داشت.

روحانی افزود: تغییر تصمیمات اقتصادی در این چند ماه طبیعی است، قبل از خروج آمریکا از برجام تصمیاتی گرفته شد و پس از آن نیاز بود اقدامات دیگری انجام شود، تصمیماتی که در ۲۰ فروردین گرفته شد اجماع همه کارشناسان بود، هرچند می‌دانستیم مشکلاتی در پی دارد اما در آن شرایط اجتناب ناپذیر بود. وی افزود: ایراد می‌گیرند که چرا ارز در اختیار مسافر قرار دادیم، اگر به مسافر ارز ندهیم از کوچه و بازار ارز می‌خرد و همین تقاضا، قیمت ارز را بالا خواهد برد. از وزرای مربوطه خواهش می کنم که هم برای نمایندگان هم برای مردم توضیح بدهند.

وی تصریح کرد: نکته اساسی این است که چرا کشور از مسیر آرام به این جا رسید آن هم حتی در شرایطی که ترامپ هم سرکار آمده بود و به منطقه خلیج فارس هم سفر کرد اما اتفاقی رخ نداد. چرا جو تغییر کرد؟

۵ دی ماه سال ۹۶ تاریخ مهمی است؟

رییس جمهور تاکید کرد: هر تاریخ دیگه ای برای تغییر روند عادی قبل آدرس غلط است. در آن تاریخ مردم ناگهان مشاهده کردند که عده ای به خیابان آمدند و شعار دادند. از سویی دیگر و در راستای این اتفاق دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که دیگر در برجام نمی ماند و دنیا باید همراه تصمیم آمریکا شود و این اتفاق ها باعث ایجاد نگرانی برای مردم شد.

تهدید به ترور رئیس‌جمهور

روحانی افزود: اگر شعار علیه حسن روحانی باشه اهمیتی ندارد چون من یک سرباز برای وطن هستم. من اگر تهدید بشوم به ترور برای من مهم نیست. چرا یک عده‌ای جرات پیدا کردند که رئیس‌جمهور کشور را تهدید به مرگ کنند؟ برای آنکه به اشتباه فکر کردند بین مجلس و دولت فاصله است؟ اگر اتحاد بین همه وجود داشته باشد حاشیه مدرسه فیضیه شکل نمی‌گیرد که آب به آسیاب دشمن ریخته شود.

باید متحد بشیم

وی تصریح کرد: ما باید متحد باشیم و پشت رهبری باشیم. ارز چرا بالا رفت و برجام چرا کامل اجرا نشد؟ قبول داریم طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها تخلفاتی کرده‌اند. اگر برجام هیچ ارزشی ندارد بود چرا قصه داریم؟ پس اگر آمریکا رفته و بقیه هم بروند، پس نباید بترسیم. می‌گویند شرکت‌های خارجی در ایران نیستند و هواپیما وارد ایران نشده اند اما چرا حالا می‌گویید که چرا شرکت‌های خارجی از ایران رفته‌اند و چرا هواپیما به ایران نمی‌دهند؟

به بخشی از اهداف رسیدیم

ر‌ئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما ناچار شدیم به خاطر تایید صحت برقراری سویفیت برای همه و منتقدان خبرنگارها را به بانک مرکزی ببریم و نشان دهیم تا ثابت کنیم که سویفت برقرار شده است. قبول می کنم که به ۱۰۰ درصد اهداف در همه زمینه‌ها نرسیده‌ایم. اما در بخش‌های زیادی به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده‌ایم. ایران تواسنت مساله PMD را حل کند در حالی که عده‌ای می‌گفتند این چالش حل نمی‌شود. ما توانسیتم تحریم‌های نظامی بلند مدت را به ۵ سال تبدیل کنیم. عمدتا بخاطر تخلف امریکا تحریم‌ها کامل برداشته نشد و همه این نکته را می‌دانند.

مردم باید آرامش داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: زندگی مردم کاملا مطلوب نیست، اما آیا دولت برای رفاه مردم کاری نکرده است؟ ما توانستیم برای مبارزه با فقر مطلق پرداخت مستمری بگیران را به ۳.۴ برابر افزایش بدهیم. مراجع رسمی آماری از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی کشور آمارهای اشتغال را اعلام می‌کنند. من در محضر مردم و نمایندگان اعلام می‌کنم، آنچه که من در انتخابات ۹۲ و ۹۶ قول دادم و گفتم آن بود که راه من راه اعتدال است و باز هم می‌گویم با تندروی از راست و چپ به هیچ راهی نمی‌رسیم و همین باعث شده تا راهی جز اعتدال، برادری و وحدت نداشته باشیم، باید برای منافع ملی در کنار یکدیگر باشیم.

رئیس‌جمهور افزود: از نمایندگان مجلس خواهش می‌کنم هر کاری می‌کنید، اصل ۴۰ قانون اساسی را بخوانید در آن جا مطرح شده که اصل منافع ملی به عنوان یک شرط اصلی است؛ این که دولت نقص دارد قطعا نقص دارد و دولت ما نیز مانند سایر دولت‌ها نقص دارد و تلاش کردم تا بهترین‌ها را در کنارم جمع کنند و آن چیز که مهم است این است که برای حل مشکلات مردم تلاش کنیم.

وی ادامه داد: تاکید می‌کنم که مردم درد را از من و شما بهتر می‌دانند و مشکلات خود را روزمره درک می‌کنند وارد تاکسی می‌شوند، وارد اتوبوس و فروشگاه می‌شوند افزایش قیمت‌ها و فشار بیشتر اقتصادی را حس می‌کنند اما مردم ما درمان موقت را نمی‌خواهند که یک ماه مشکلات حل شود و دوباره مشکلات به روال قبل برگردد، مردم درمان دائم می‌خواهند که با همکاری و فعالیت همه قوا در کنار یکدیگر انجام می‌شود؛ در پشت تریبون‌ها نگوییم که دچار بحران‌ها شده‌ایم.

روحانی گفت: به ملت ایران قول می‌دهم که تمامی کارها را با مشورت جمعی انجام داده‌ام و هیچ وقت نظر شخصی نبوده است؛ ما باید اشتباه‌ها را با کمک همدیگر جبران کنیم. در پرونده دریافت کنندگان ارز که وارداتی نداشتند یا میزان پایینی کالا وارد کردند وزارت صمت و بانک مرکزی لیست را به قوه قضاییه اعلام کرده و تمام آن‌ها در حال پیگیری است؛ معتقدم رانت بوده اما موردی بوده است و قول می‌دهم که این مسئله را پیگیری می‌کنم.

رئیس جمهور بیان داشت: برادران عزیز شما می‌گویید ما در زمینه برجام دو راهکار داریم یا در توافق بمانیم یا نمانیم اما قطعا راه سومی وجود دارد آن هم این است که اگر اروپا به توافقات خود پایبند نبود از این توافق خارج خواهیم شد. مردم به شما قول می‌دهم که مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما قابل حل است؛ مردم ما تمام تلاشمان را داریم انجام می‌دهیم که محصولات مورد نیاز مردم فرآهم شود و محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: تاکید می‌کنم که اگر در کنار مردم باشیم و مردم در کنار ما باشند به سرعت عبور خواهیم کرد؛ ملت ایران مسئله اول مردم این است که ما به عنوان سیاستمدار با یک دیگر اختلافی نداشته باشیم و مردم از دعوای ما می‌ترسند بلکه از تحریم و مشکلات ترسی ندارند. از نمایندگان و مسئولان تمامی جبهه‌ها درخواست می‌کنم تا بیایند در کنار ما قرار بگیرند.

روحانی تصریح کرد: مردم ما بدانند که دولت تلاش کرده تا قیمت ارز را به تعادل نسبی برساند و قطعا در روزها و هفته‌های آتی نیز قیمت ارز متعادل‌تر خواهد شد؛ صادرات غیر نفتی ما ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده و ذخایر را در بانک مرکزی و بانک‌های دنیا برای سال‌های آینده در حال افزایش هستیم. مراجع رسمی آماری از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی کشور آمارهای اشتغال را اعلام می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به ملت ایران قول می‌دهم که تمامی کارها را با مشورت جمعی انجام داده‌ام و هیچ وقت نظر شخصی نبوده است؛ ما باید اشتباه‌ها را با کمک همدیگر جبران کنیم.
در پرونده دریافت کنندگان ارز که وارداتی نداشتند یا میزان پایینی کالا وارد کردند وزارت صمت و بانک مرکزی لیست را به قوه قضاییه اعلام کرده و تمام آنها در حال پیگیری است؛ معتقدم رانت بوده اما موردی بوده و قول می‌دهم که این مسئله را پیگیری می‌کنم.

رییس جمهور بیان داشت: برادران عزیز شما می‌گویید ما در زمینه برجام دو راهکار داریم یا در توافق بمانیم یا نمانیم اما قطعا راه سومی وجود دارد آن هم این است که اگر اروپا به توافقات خود پایبند نبود از این توافق خارج خواهیم شد. مردم به شما قول می‌دهم که مشکلات اقتصادی و اجتماعی ما قابل حل است؛ ما تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که محصولات مورد نیاز مردم فراهم شود و محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: تاکید می‌کنم که اگر در کنار مردم باشیم و مردم در کنار ما باشند به سرعت عبور خواهیم کرد؛ ملت ایران مسئله اول این است که ما به عنوان سیاستمدار با یکدیگر اختلافی نداشته باشیم و مردم از دعوای ما می‌ترسند بلکه از تحریم و مشکلات ترسی ندارند. از نمایندگان و مسئولان تمامی جبهه‌ها درخواست می‌کنم تا بیایند در کنار ما قرار بگیرند.

روحانی تصریح کرد: مردم ما بدانند که دولت تلاش کرده تا قیمت ارز را به تعادل نسبی برساند و قطعا در روزها و هفته‌های آتی نیز قیمت ارز متعادل‌تر خواهد شد؛ صادرات غیر نفتی ما ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده و ذخایر در بانک مرکزی و بانک‌های دنیا برای سال‌های آینده در حال افزایش است. مراجع رسمی آماری از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی کشور آمارهای اشتغال را اعلام می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به ملت ایران قول می‌دهم که تمامی کارها را با مشورت جمعی انجام داده‌ام و هیچ وقت نظر شخصی نبوده است؛ ما باید اشتباه‌ها را با کمک همدیگر جبران کنیم.
در پرونده دریافت کنندگان ارز که وارداتی نداشتند یا میزان پایینی کالا وارد کردند وزارت صمت و بانک مرکزی لیست را به قوه قضاییه اعلام کرده و تمام آنها در حال پیگیری است؛ معتقدم رانت بوده اما موردی بوده و قول می‌دهم این مسئله را پیگیری کنم.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما بدانند که دولت تلاش کرده تا قیمت ارز را به تعادل نسبی برساند و قطعا در روزها و هفته‌های آتی نیز قیمت ارز متعادل‌تر خواهد شد؛ صادرات غیر نفتی ما ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.