خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۲۷۲۵

حريرچی در نشست خبری:

با قرنطینه موافق نیستیم / تاكنون ۱۲ نفر فوت كرده‌اند

با قرنطینه موافق نیستیم / تاكنون 12 نفر فوت كرده‌اند

معاون كل وزیر بهداشت گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با علی ربیعی، مدیر کمیته اطلاع رسانی ستاد مبارزه با کرونا گفت: تا امروز ۴ نفر آمار فوتی‌ها افزایش یافته و به ۱۲ نفر رسیده است. حدود افراد مبتلای تست مثبت ۵۹ تا ۶۰ مورد است. ما هر روز به صورت زنده ساعت ۱ تعداد فوت شده‌ها و مبتلاهای قطعی را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در مورد تعداد کسانی که مبتلا شده‌اند و کسانی که علائم آنفولانزا و کرونا را دارند باید بگویم تعداد فوت شده اگر صورت باشد مخرج تعداد مبتلایان یعنی ۹۰۰ می‌شود. اگر یک فرد خانواده تست مثبت داشته باشد مابقی اعضا را دیگر تست نمی‌کنیم. پس این شائبه را می‌اندازند که فوتی‌ها ۲۰ درصد و ۳۰ درصد است، این چنین نیست.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با اقدامات صورت گرفته عنوان کرد: از زمانی که بیماری در چین پدید آماد آمادگی ایجاد کردیم و تمهیداتی پیش‌بینی شد ضمن اینکه آمادگی از مسائل آموزشی به مردم انجام شده بود. با توجه به ثبات در قم و شهرهای دیگر امیدوار هستیم مشکلات را به حداقل برسانیم.‌

حریرچی در رابطه با اظهارات نماینده مجلس مبنی بر فوت ۵۰ نفر در قم گفت: این مطلب را کاملاً تکذیب می‌کنم. هیچ افرادی به جز ما دسترسی به اطلاعات ندارند. کیت‌های آزمایش‌ها و معاینات مشخص است. کسی جز وزارت بهداشت صلاحیت اطلاع‌رسانی ندارند. گاهی سوتفاهم می‌شود فرد علائمی داشته که فوت شده و به عنوان فوتی کرونا معرفی می‌شود.

وی افزود: امروز وقت فعالیت سیاسی نیست. احتیاجی نیست به هم حمله کنیم. وضعیت شهر قم با ثبات است. تعدادی از شهر قم خارج شدند. وقتی مدرسه تعطیل می‌شود برای این است که مردم در خانه بمانند. ۲۰ درصد بار مسافرتی به گیلان افزایش پیدا کرده است و استان گیلان دومین شهر مبتلای فراگیر است.

معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: دو بیمارستان در قم برای این امر در نظر گرفته شده که بیمارستان کامکار ۸۰ درصد ظرفیت تکمیل است و بیمارستان دیگر ۲۰ درصدش مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پزشکی که از اراک به قم آمده بود و مبتلا شده بود، وضعیتش رو به بهبود است و کادر پزشکی فداکارانه در این زمینه تلاش می‌کند.

حریرچی در رابطه با اعلام سفید بودن وضعیت استان قم و تهران گفت: اینکه رسانه‌های خارجی در مورد تعداد کشته شده‌ها نظر می‌دهند را ما جواب نمی‌دهیم. اگر کسی ادعایی دارد رسمی و محرمانه اسامی را اعلام کنند.

وی افزود: اگر نصف یا حتی یک چهارم آماری که در مورد فوتی‌های قم ارائه می‌شود صحیح باشد من استعفا می‌دهم.

وی ادامه داد: یکسری خبرهای منفی گاهی منتشر می‌شود که بسیاری از آن از بیخ کذب است؛ مثلا روزهای گذشته خبری از جایی که شهر آن معلوم نیست، منتشر شد که جنازه متوفی را به دست برادرش دادند تا دفن کند پرسنل و کادر فرار کردند و حتی کاور را به برادر متوفی دادند؛ این اوج منفی بودن است. آیا مردم چنین چیزی را قبول می‌کنند که به برادر مرده بگویند تو تنهایی جنازه را در کاور بگذاری و دفن کنید.

ربیعی در تکمیل سخنان حریرچی ادامه داد: اجازه شرعی هم برای دفن این جنازه‌ها گرفته شده تا مغایرت شرعی نداشته باشد و با این پروتکل امکان اینکه ویروس تسری پیدا کند، صفر است.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا دولت برای انبار ماسک و مواد ضدعفونی تمهیداتی نداشته و موجب شده در داروخانه‌ها صف‌های طولانی تشکیل شود و مردم احساس ناامنی كنند؟ گفت: درباره ماسک، وزیر بهداشت گفت که مردم عادی نیازی به ماسک ندارند فقط مراقبان بيمارها بايد از ماسک استفاده كنند، آن‌هم با سطح‌بندی مثل پرستار و پزشک مراقب یا افرادی که در خانه خود مراقبت می‌شوند. همچنين افرادی با سندروم حاد تنفسی و آبریزش بینی و عطسه باید از ماسک استفاده کنند.

وی اضافه کرد: اما میزان مصرف پیش‌بینی شده بود، اما متاسفانه در این شرایط سختی که پیش آمده هر فردی فکر می‌کند، می‌توانست سودی ببرد در حالی که این چنین نیست در اینجا این کار را انجام می‌دهد و قیمت را تا ۱۰برابر می رساند.

حریرچی با قدردانی از دادستان اردبیل به دلیل پلمب دو داروخانه، ادامه داد: جایی که چنین صحنه هایی مشاهده شده، برخورد می کنیم و مراکز بهداشتی در قم خانه به خانه ماسک و لوازم بهداشتی مورد نیاز را تحویل خواهند داد.

وی تاکید کرد: با قرنطینه موافقم نیستیم، قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی اول است، در مورد ویروس کرونا آزمایش، تحلیل و پیش‌بینی انجام می‌دهیم، بررسی می‌کنیم که هر تصمیم چه تاثیری دارد. براین اساس قرنطینه تبعات زیادی دارد و به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی با بیان اینکه تیم‌های بهداشتی در ۱۰ استان مستقر شده یا مستقر می کنیم، افزود: چنانچه در مناطق مختلف علائم بالینی مشکوک به کرونا باشد در صورت نبود مرکز درمانی خاص رسیدگی به این بیماری، سریع به تهران منتقل می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: استفاده از لباس برای مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا سطح بندی دارد، پزشکان مخصوص زنان دلیل ندارد این لباس خاص را بپوشند، لباس فضانوردی را که پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی در مواجهه با این بیماران می‌پوشند، پروتکل دارد و پوشیدن آن کار ساده‌ای نیست.

حریرچی ادامه داد: افرادی که بر اثر بیماری کرونا می میرند، نحوه دفن، شسشتوی آنها و در چه عمقی از زمین دفن شوند، بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت انجام می شود.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: مردم عادی به ماسک نیاز ندارند فقط مراقبان بیماران مبتلا به کرونا که ۸۰ درصد این بیماران در خانه نیاز به مراقبت دارند باید ماسک بزنند.

وی افزود: در حال حاضر پزشکان و پرستارانی که در بیمارستانهای دولتی کار می کنند در قرنطینه هستند و نمی توانند خارج شوند باید شرایط ویروس کرونا به پایداری برسد تا آنها بتوانند به منزل بروند، همچنین یکی از پزشکان نیز به این بیماری مبتلا شد اما علائم وی در حال بهبودی است.

ی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دیر اعلام کردن بخاطر مسائل سیاسی و انتخابات بود؟ گفت: این اتفاق روز جمعه افتاده است. روز جمعه ساعت ۱۳ دکتر جهان پور مصاحبه کردند که ما ۷۳۸ مورد مبتلا به کرونا داریم. ساعت ۴ بعد از ظهر وزیر بهداشت ترکیه تماس گرفت و با وزیر ما صحبت کرد و سپس ساعت ۵ توئیت کرد که ۷۵۰ بیمار مشکوک به کرونا در ایران است. خب ما زودتر اعلام کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شما اگر من را دروغگو یا کتمان کننده فرض کنید، هر حرفی که زده شود باور نمی‌کنید. ما ساعت ۱۳ اعلام کردیم و ترکیه ساعت ۱۷ اعلام کرد، بعد به ما می‌گویند خاک بر سرتان که خبر آنها بیشتر چرخیده است.

حریرچی گفت: ما از روز چهارشنبه این مساله را به صورت قطعی اعلام کردیم.

وی در ادامه این نشست تاکید کرد: بیماری که روز چهارشنبه فوت کرده قطعا روز چهارشنبه مبتلا نشده اما نکته اینجاست که تشخیص داده نشده است. ما بلافاصله در روزی که تشخیص داده شد توسط دکتر نمکی اعلام کردیم. یکی از دوستان صمیمی من تماس گرفت و گفت تو خودت به نتیجه نرسیدی که اینجا دروغ گفتی؟ گفتم زندگی ما با هم است چرا دروغ بگویم؟

معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: ما در کنار چین در کنترل بیماری‌های عفونی به عنوان موفق‌ترین کشورها هستیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا کی دروغپرواز ماهان باید پاسخگو باشه جریمه بده