کد مطلب: ۴۵۸۶۴۸

بحران بی‌سابقه در کمین اقتصاد جهانی

بحران بی‌سابقه در کمین اقتصاد جهانی

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای جهان را به منفی ۴.۹ درصد کاهش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صندوق بین‌المللی پول با اشاره به تداوم بحران اقتصادی ایجادشده ناشی از کرونا، پیش‌بینی خود از متوسط رشد اقتصادی امسال کشورهای جهان را به منفی ۴.۹ درصد کاهش داد، این نهاد در گزارش قبلی خود متوسط رشد اقتصادی منفی سه درصد را پیش‌بینی کرده بود.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، این بحران که از رکود فراگیر دهه ۱۹۳۰ تاکنون بی‌سابقه بوده، خسارت‌های قابل توجهی به اقتصاد جهانی وارد کرده و اوضاع در مقایسه با دو ماه پیش وخیم تر شده است. برآوردهای صندوق بین‌المللی پول مشابه برآوردی است که چند هفته پیش توسط بانک جهانی ارائه شده بود: این بانک نیز متوسط رشد اقتصادی کشورهای جهان در سال جاری را منفی ۵.۲ درصد تخمین زده بود.

گیتا گوپیناث، اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول در همین رابطه گفت: این بدترین رکودی است که از دهه ۱۹۳۰ دیده‌ایم. هیچ کشوری در امان نبوده است.

به گفته صندوق بین المللی پول، بحران کرونا بیش از همه خانوارهای با درآمد پایین را تحت تاثیر قرار داده است و این مساله می تواند دستاوردهای تدریجی ایجاد شده در مقابله با فقر مطلق در سراسر جهان را که به تدریج از دهه ۱۹۹۰ به دست امده است بر باد دهد. جمعیت فقیر مطلق جهان (درآمد کمتر از ۱.۹ دلار در روز) از ۳۵ درصد کل جمعیت در دهه ۱۹۹۰ به تنها ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۹ رسید اما تحت تاثیر شیوع کرونا انتظار می‌رود شاهد صعود مجدد این روند باشیم.

در این گزارش با پیش‌بینی تحت تاثیر قرار گرفتن درآمد ۹۰ درصد کل جمعیت جهان پیش‌بینی شده است آسیب پذیری کشورها در برابر پیامدهای کرونا در ماه‌های آتی نیز کماکان در سطح بالایی باقی بماند به گونه‌ای که در صورت بروز موج دوم همه‌گیری، رشد اقتصادی جهان در سال آینده نیز منفی ۴.۵ درصد خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.