کد مطلب: ۵۵۹۰۹۷

بحران کرونا در سیستان و بلوچستان/ میزان بستری بیش از متوسط کشوری

بحران کرونا در سیستان و بلوچستان/ میزان بستری بیش از متوسط کشوری

اخبار از بحران کرونا در سیستان و بلوچستان حکایت دارند. به گفته معاون کل وزارت بهداشت، میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است. رسانه‌ها از حضور تیم واکنش سریع این وزارتخانه در استان خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای نخستین بار در چند روز اخیر میزان موارد سرپایی و بستری کرونا در استان سیستان و بلوچستان از متوسط کشوری فراتر رفته است.

ایرج حریرچی روز پنجشنبه در سفر به زاهدن افزود: در سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و فاصله‌گذاری اجتماعی در اوج گیری‌های قبلی کرونا میزان آمار بستری و مرگ و میر حتی به متوسط کشوری نرسیده بود، باید توجه داشت ایمنی اکتسابی چندانی نسبت به سایر استان‌ها در این استان وجود ندارد.

وی افزود: از طرفی ویروس دلتا از جنوب شرقی وارد کشور شده و با توجه به خواستگاه این ویروس در هند و شرایطی که در افغانستان به وجود آمده احتمال افزایش مهاجرت به ایران از مسیرهای مختلف وجود دارد.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همچنین شاهد افزایش موارد بیکاری در سیستان و بلوچستان هستیم و هم‌اینک ٧٢٠ بیمار کرونایی بستری در این استان داریم.

حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه چهارشنبه به منظور بازدید میدانی از بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان و بررسی آخرین وضعیت ویروس کرونا وارد فرودگاه بین‌المللی زاهدان شد ( ایرنا ).

حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان

حمید سوری، مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت گفت: تیم واکنش سریع وزارت بهداشت نیز با هدف ارزیابی دقیق‌تر اوضاع و به اشتراک‌گذاری تجارب قبلی در استان سیستان و بلوچستان حضور پیدا کرده است.

وی در جلسه ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: در بازدیدی که از سطح شهر داشتم، هیچ نشانی از وضعیت قرمز ندیدم و در یک نگاه سر انگشتی از هر ۱۰۰ نفر کمتر از نیمی از افراد ماسک زده بودند.

مشاور وزیر بهداشت افزود: از ابتدای بحران کرونا تا کنون تجربه همه‌گیری سنگینی در استان سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم و موج‌های قبلی به خوبی مدیریت شده است.

وی ادامه داد: ویروس‌های جهش یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است ( ایسنا ).

امکان بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان

معین‌الدین سعیدی نماینده چابهار در مجلس نیز گفت: شرایط کنونی شیوع کرونا اکنون دیگر دامنه بحران را طی کرده و ما در حال رو به رو شدن با یک فاجعه انسانی هستیم؛ و در چنین شرایطی حضرات وزارت بهداشت به جای فرافکنی و فرار به جلو باید پاسخگو باشند و بگویند که چرا روند واکسیناسیون کشور در این وضعیت قرار دارد و کند است.

وی ادامه داد: آقایان باید پاسخ بدهند که چرا زیرساخت‌های حوزه درمان در جنوب سیستان و بلوچستان از نصف شاخص کشوری هم پایین‌تر است. برخی موضوعات را انگار که از بس گفتیم و انجام نشده برای آقایان عادی شده است.

سعیدی درخصوص آمار و ارقام کرونا و عامل ایجاد این شدت‌گیری شیوع کرونا گفت: ما اکنون بیشتر از روزی هزار ابتلا داریم، در سیستان و بلوچستانی که سفید بود. درخصوص چابهار می‌توان گفت سفرهای نوروزی در این مساله بسیار تاثیرگذار بود.

وی افزود: البته ما هم باید قبول کنیم که در رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب عمل نکردیم اما این امر نافی مسئولیت وزارت بهداشت نیست ( ایلنا ).

ادارات سیستان و بلوچستان ۲ روز تعطیل شدند

شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان اگرچه با تأخیر چند ماهه وارد پیک‌ جدید شده و به عبارتی از سه هفته گذشته وارد پیک سوم شده، اما در هفته‌های اخیر روند شیوع در استان به شکل انفجاری بوده است.

شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان اگرچه با تأخیر چند ماهه وارد پیک‌ جدید شده و به عبارتی از سه هفته گذشته وارد پیک سوم شده، اما در هفته‌های اخیر روند شیوع در استان به شکل انفجاری بوده و اگر شرایط به همین نحو پیش برود، در روزهای آینده با وجود همه اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش تخت‌های بیمارستانی، تختی برای بستری مبتلایان در استان وجود نخواهد داشت.

روز گذشته اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری سیستان و بلوچستان با صدور اطلاعیه فوری اعلام کرد: بنا بر تصمیم ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا استان سیستان و بلوچستان مورخ هتم تیرماه، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان بیماری کرونا و به منظور کاهش تردد و پیشگیری از مراجعه و ازدحام جمعیت؛ فعالیت کلیه ادارات، نهادها و بانک‌های استان طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مورخ نهم و دهم تیرماه تعطیل اعلام می‌شود.

لازم به توضیح است؛ فعالیت بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی، اتفاقات آب، برق و گاز و موارد مشابه طبق روال معمول و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیماری کرونا ادامه خواهد داشت.

انتقادات جدی نماینده زاهدان از مدیریت کرونا در استان

فداحسین مالکی در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا با اشاره به شرایط بحرانی سیستان و بلوچستان با توجه به شیوع گونه هندی ویروس جهش یافته کرونا موسوم به دلتا، گفت: در شرایط بحرانی، نگاه بحرانی و مدیریت بحران و تصمیم‌گیری بحرانی باید حاکم باشد و همانطور که می‌دانید شرایط استانمان بحرانی است، اما در این جلسه نه تصمیم بحرانی دیده شد و نه احساس بحران. آمار وحشتناک تلفات و جانباختگان خود بیانگر حال وخیم این روزهای سیستان و بلوچستان است و‌ اگر تاکید داریم استان تعطیل و قرنطینه شود معلوم می‌شود در شرایط خاصی به سر می‌بریم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به گزارشاتی که به کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون فرابخش می‌آید، بیان کرد: بررسی این گزارش‌‌ها نشان از وضعیت حاد استان دارد و سوالی که پیش می‌‌آید این است که آیا دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تجهیزات لازم فراهم است و همه مشکلات حل است، کمبود داروی بیهوشی نداریم؟ و خیلی مواردی که به دستمان رسیده و همه آنها را ارجاع دادیم به دستگاه‌های نظارتی تا مورد پیگیری قرار گیرد و بدانیم صحت دارد یا خیر؟ ( تسنیم ).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

(عکس تزئینی است)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.