کد مطلب: ۳۱۳۳۳۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران:

برآورد بخش خصوصی از حجم صادرات قاچاق کالا

برآورد بخش خصوصی از حجم صادرات قاچاق کالا

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: قاچاق صادرات کالاهای غیرنفتی مرز 25 میلیارد دلار را رد کرده است. در حال حاضر محصولاتی که یارانه از دولت می‌گیرند به خصوص مواد غذایی و دارو به طور غیررسمی به آن سوی مرزها صادر می‌شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که آیا همان طور که ایران به دنبال مشتریان جدید نفتی است در بخش صادرات غیرنفتی هم شرکای جدید نفتی می‌توان پیدا کند؟ به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر بازارهای که می‌توان با آنها در دوران تشدید تحریم‌ها ارتباط گسترده‎ای برای کالاهای غیرنفتی برقرار کرد، کشورهای همسایه است. باید اشاره کرد که مشکلات تولید غیرنفتی کمتر از نفتی نیست.

احمد صادقیان افزود: در این بازه زمانی مشکل اصلی در حوزه تولید نحوه روش یارانه‌هاست. خیلی از کالاها مثل مواد غذایی و انرژی به طور غیرعادی به کشورهای همسایه به صورت قاچاق صادر می‌شود. همین مسائل باعث شده که در بازار داخل با برخی بحران‌ها و کمبودها مواجه شویم.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از صادرات قاچاق‌گونه کالاهای غیرنفتی باید روش‌ها را اصلاح کرد و قدرت خرید مردم را با شیوه‌های مختلف افزایش داد. معتقدیم اعطای یارانه‌ها به مردم نمی‌تواند دردی را دوا کنند. باید افزایش نرخ دستمزدها در اولویت کاری دولت قرار گیرد.

صادقیان گفت: سیستم‌های نظارتی نمی‌توانند جلوی قاچاق کالا را بگیرند. به باور ما قاچاق صادرات کالاهای غیرنفتی مرز 25 میلیارد دلار را رد کرده است. در حال حاضر تمام محصولاتی که یارانه از دولت می‌گیرند به خصوص مواد غذایی و دارو به طور غیررسمی به آن سوی مرزها صادر می‌شوند.

او گفت: چنانچه روش‌های تزریق یارانه به کالاهای غیرنفتی اصلاح نشود در آینده به دلیل صادرات گسترده غیرمجاز به مرزها، شاهد کمبود مواد غذایی در کشور خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.