کد مطلب: ۲۲۵۹۶۱

برای بیمه اتباع خارجی الزام قانونی وجود دارد

برای بیمه اتباع خارجی الزام قانونی وجود دارد

تمامی اتباع خارجی که در کشور اقامت قانونی دارند حق برخورداری از خدمات و تعهدات تامین اجتماعی را دارند.

استفاده از نیروی کار خارجی در تمامی کارگاه‌ها، مشمول قانون تامین اجتماعی است و برای بیمه اتباع خارجی الزام قانونی وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتباع خارجی که به صورت قانونی در کشور مشغول به کار هستند و پروانه اشتغال دارند اگر در کشور خود بیمه باشند و آن کشور عضو مقاوله نامه شماره 19 بین‌المللی کار باشد، فقط 3 درصد حقوق فرد برای بیمه حوادث حین کار دریافت می‌شود و اگر در کشور خود بیمه نباشند، 27 درصد حق بیمه توسط سازمان تأمین اجتماعی دریافت می‌شود و این افراد از تمامی خدمات تامین اجتماعی بجز بیمه بیکاری برخوردار هستند.

اتباع خارجی مجاز از بدو شروع به کار، حق برخورداری از خدمات و تعهدات تامین اجتماعی را دارند و هیچ فرقی بین اتباع خارجی و ایرانی در کشور جهت برخورداری از خدمات تامین اجتماعی وجود ندارد و آنان با داشتن پروانه یا کارت کار و فعالیت در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی مشمول بیمه اجباری هستند و کارفرمایان موظف به ارسال لیست آنان و پرداخت حق بیمه مربوطه هستند و در صورت خودداری کارفرما، سازمان تأمین اجتماعی با انجام بازرسی، نسبت به احقاق حقوق اتباع فوق اقدام می‌کند.

علاوه بر اجرای پوشش بیمه اجباری در مورد اتباع خارجی، بیمه حرف و مشاغل آزاد، زنان خانه دار، طلاب، اختیاری و توافقی این گروه نیز امکان پذیر است و تمامی اتباع خارجی دارای کارت اقامت معتبر و مجوز اشتغال همانند سایر ایرانی‌ها می‌توانند از تمام مزایا و خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

گفتنی است، کارفرمایان می‌توانند برای بیمه کارگران غیرایرانی با در دست داشتن مدارکی مانند روادید، گذرنامه و مجوز اشتغال نیروهای خود به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و با تکمیل فرم و پرسشنامه و همچنین پرداخت حق بیمه نسبت به بیمه آنان اقدام کنند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.