کد مطلب: ۷۱۳۶۵۲

سخنگوی وزارت امور خارجه:

برخورد جدی با معترضان خارج از کشور

برخورد جدی با معترضان خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه نسبت به اعتراضات در خارج از کشور نیز واکنش نشان داد و گفت: برخورد با معترضان در خارج از کشور مسوولیت قانونی آن کشورهاست و انتظار داریم برخورد جدی با معترضان داشته باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری به توضیح آخرین تحولات سیاسی در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

به نقل از انتخاب، ناصر کنعانی درباره اظهارات بورل گفت: واکنش‌های زیادی داشته و به اندازه کافی پاسخ شنیده شده است و در اروپا اظهاراتش تعجب بسیاری را برانگیخته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس‌جمهور این کشور درباره تحولات داخلی ایران بیان کرد: قبلا در ادبیات اروپا و در موضع عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی شاهد تقسیم‌بندی تروریسم به خوب و بد بودیم. در شرایط جدید تقسیم‌بندی جدیدی در ادبیات سیاسی و رفتار سیاسی غرب شاهدیم و آن اغتشاش به خوب و بد است و اگر در ایران صورت بگیرد خوب است و نباید مسئولان ایران و امنیت و نظم اقدامی کنند ولی اگر در اروپا شکل بگیرد بد است و مسئولان امنیتی این کشورها حق دارند برخورد کنند و اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت بر عهده کسانی است که اینها را دنبال می‌کنند و می‌بینند غرب رفتار و گفتار دوگانه‌ای دارد.

کنعانی به مواضع فرانسه و دیگر کشورهای غربی و آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: دولت ایران مسئولیت‌پذیر است و در روند کاملا دموکراتیک بر سر کار می‌آید و به امنیت شهروندانش اهمیت می‌دهد. وقتی کشورهای منطقه در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت آنها در هم شکسته و صدها هزار نفر از شهروندان آنها قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانمندی را ثابت کرد که هم نسبت به امنیت شهروندانش اقدام می‌کند هم در امنیت ملت‌های منطقه اقدام کرده است.

ایران نسبت به امنیت شهروندانش مسئول است

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: ایران هم نسبت به امنیت شهروندانش مسئول بوده و مسئولانه عمل کرده است و هم تامین امنیت منطقه‌ای. کشورهایی علیه ما مدعی هستند که ناقض آشکار حقوق بشر هستند هم راجع به شهروندان خود و هم شهروندان منطقه. این دسته از کشورها صلاحیت اخلاقی برای موعظه دیگران و مداخله در امور داخلی دیگر کشورها با تکیه بر موضوع حقوق بشر ندارند.

وی گفت: اغلب کشورهایی که در پیشانی حمله به ایران در موضوع حقوق بشر هستند مرتکب جنایات عدیده علیه ملت ایران شدند اعمال تحریم‌ها حتی تحریم‌های دارویی. میزبان گروه‌های تروریستی شدند که در فهرست تروریستی خودشان بودند و اینها الان در خاک آنها حضور دارند. هم خودشان نقش ناقض حقوق بشر علیه مردم ایران داشتند و هم میزبان گروه‌های تروریستی شدند.

کنعانی افزود: کشورهای مدعی و مداخله‌گر را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که در داخل رفتار خود را ببینند و آن زمان درباره رفتار دیگران قضاوت کنند.

حمایت ایران از فلسطین و اقدام دولت الجزایر

سخنگوی وزارت خارجه درباره مسئله فلسطین و وحدت و انسجام بین گروه‌های فلسطینی گفت‌: دیدگاه ایران روشن است از وحدت و انسجام گروه‌های فلسطینی در مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی و پایان اشغالگری حمایت کرده و می‌کنیم. آنچه می‌تواند پایان‌دهنده اشغال باشد و نه سازش با اشغالگر، مقاومت مقابل اشغالگر است. ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده که راه‌حل دموکراتیک برای پایان اشغال فلسطین و حل این بحران چند دهه‌ای، برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت ملت فلسطین است که همه ملت فلسطین و ساکنان اصلی فلسطین در رفراندوم فراگیر شرکت و نسبت به کشور و نظام حکومتی خود تصمیم بگیرند. ایران طرح دموکراتیک خود را در سازمان ملل به ثبت رسانده است. درباره نشست الجزایر باید عنوان کنم که ایران از اقدام دولت الجزایر برای ایجاد وحدت بین گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند و معتقدیم این همگرایی به تامین نظر ملت فلسطین و احقاق حقوق ملت فلسطین کمک می‌کند.

ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار کرد: در تماس های مختلف تلفنی بین وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی و بورل مواضع ایران را بیان کردیم. ما طرف‌های اروپایی را دعوت به عقلانیت می‌کنیم که به شعارهای خودشان پایبند باشند. آنها در ارتباط با ایران صحبت می‌کنند، کشوری که هم مقتدر است و هم کشوری است که مسئولیت پذیر است و نقش تعیین کننده در ثبات و امنیت منطقه ایفا کرده و می‌کند. همواره رفتار مسئولانه در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی داشته است. در صورت رفتار عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می‌تواند مهمترین شریک برای ایجاد صلح و ثبات باشد. آنها را از اتخاذ رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می‌کنیم. گفته شده که چنانچه طرف اروپایی آماده تعامل باشد ایران آماده تعامل است ولی در صورت اتخاذ رفتاهاری گزینشی و سیاست‌های دوگانه، ایران واکنش متناسب و متقابل صورت خواهد داد این در ارتباط با تک تک این کشورها خواهد بود و هم در خصوص اتحادیه اروپا.

وی تصریح کرد: ایران متناسب با تصمیم و اقدام آنها تصمیم می گیرد و اقدام می‌کند امیدواریم اتحادیه اروپا رفتار و سیاست معقول نسبت به ایران داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی بیان کرد: آنهایی که در آن سوی مرز تجمع می‌کنند گویا در رفتار خشونت‌طلبانه با برخی از رفتار خشونت‌طلبان در این طرف همسو و همخوانی دارند. مسئولیت کشورهای پذیرنده چه خواهد شد؟ این مسئولیت آن کشورهاست که هم باید تامین امنیت کنند و هم با کسانی که به این اماکن تعرض می‌کنند برخورد کنند. برخورد با این افراد که در خاک آن کشورهاست از مسئولیت قانونی آن کشورهاست و انتظار داریم برخورد جدی با آنها داشته باشند.

خرسندی ایران از روند سیاسی عراق

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره تحولات این روزهای عراق و انتخاب رئیس جمهور و … عنوان کرد: خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس‌جمهور این کشور شد و رئیس‌جمهور هم نخست وزیر مکلف را تعیین و مامور به تشکیل کابینه شده است و این رخداد خوشایندی است و خوشحالیم روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و به سمت جلو در حال پیشرفت است. آقای رئیسی به همتای خود تبریک گفت و ما هم در این تریبون هم به ایشان و هم نخست وزیر مکلف تبریک گفته و امیدواریم در مهلت قانونی ایشان موفق به تشکیل دولت شود و ان‌شاءالله دولت متناسب با نیازهای عراق اقدام کرده و ثبات در عراق تحکیم یافته و عراق نقش قوی‌تری در معادلات سیاسی منطقه‌ای هم باشد و همکاری‌های دوجانبه ایران و عراق و همکاری‌های منطقه‌ای تقویت شود و ما از این روند استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حضور رئیس‌جمهور در نشست سیکا خاطرنشان کرد: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه‌ای بود که آخر هفته گذشته برگزار شد و رئیس‌جمهور در ششمین اجلاس در آستانه شرکت کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.