کد مطلب: ۳۲۱۴۹۸

برخی گیرندگان تسهیلات فرش دروغ می‌گویند!

برخی گیرندگان تسهیلات فرش دروغ می‌گویند!

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران گفت: متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می‌کنند، تولیدکننده اصلی نیستند.

ملیحه محمدی ایزد با بیان اینکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، بازار فرش دستباف در رکود محض قرار دارد و هیچ بازاری برای فروش وجود ندارد، گفت: افزایش قیمت دلار موجب شد تا مواد اولیه تهیه فرش‌های دستباف بیش از 3 برابر گران شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به اینکه پیش از تغییر نرخ ارز هر کیلوگرم ابریشم را به قیمت 400 هزار تومان می‌خریدیم اما الان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از این مواد اولیه در داخل تولید و تامین می‌شود این مواد گران شده و دلیل اصلی گرانی را نمی‌دانیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه در بازار ثبات وجود ندارد، گفت: بسیاری از فرش‌هایی که در استان‌های دیگر به نام همان استان به فروش می‌رسد و حتی صادر می‌کنند در مازندران تولید می‌شود اما مسئولان به این امر و همینطور صادارت آن توجهی نمی‌کنند.

لزوم صدور مجوز صادرات به تولیدکنندگان مازندرانی

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه تمامی فرش‌های دستباف این استان قابلیت صادرات دارند، تصریح کرد: مسئولان مازندران به تولیدکنندگانی که قابلیت صادرات فرش را دارند، مجوز دهند تا سود این محصولی که به بهترین شکل ممکن در این استان تولید می‌شود به سایر استان‌ها نرود.

زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه؛ دلایل اصلی گرانی فرش دستباف

محمدی با اشاره به دلایل گرانی فرش دستباف، اظهار کرد: یک کارگر بافنده در طول روز از صبح تا غروب تنها می‌تواند یک سانتیمتر فرش ببافد و زمانی که بافت یک فرش دستباف 9 ماه طول می‌کشد نباید گفت که این محصول تولید شده گران است.

وی با بیان اینکه بافت یک فرش 12 متری با 4 کارگر بافنده 9 ماه به طول می‌انجامد، تصریح کرد: مدت زمان بافندگی و گرانی مواد اولیه دلیل اصلی گرانی فرش‌های دستباف هستند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران در ادامه با اشاره به اینکه یک بافنده 9 ماه زمان خود را برای بافت یک فرش 12 متری صرف می‌کند و در این میان شغل دیگری برای تامین مخارج و هزینه های زندگی خود ندارد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل بسیاری از این بافنده‌ها بدهکار هستند و با دریافت تسهیلات به زندگی خود ادامه می‌دهند.

دریافت‌کننده تسهیلات مناسب، تولیدکننده اصلی نیست!

محمدی با بیان اینکه برخی از کارگران بافنده، به صورت نیمه وقت فعالیت می‌کنند چرا که هم تضمینی برای خرید فرش بافته شده وجود ندارد و هم در طول سال نیاز به درآمد برای گذران زندگی خود دارند، گفت: برخی از تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند به امرار معاش بگذرانند و چرخ تولیدی آنها از کار نیفتد تسهیلات با سود بسیار بالا دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آنهایی که نسبت به تولید فرش دستباف تسهیلات مناسب دریافت می‌کنند، تولیدکننده اصلی نیستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان اصلی در کارگاه‌ها و منازل خود اقدام به تولید فرش می‌کنند و از دریافت تسهیلات هیچ خبری ندارند، برخی نیز که از این تسهیلات برخوردار شدند نظارتی بر روی آنها صورت نگرفت تا مشخص شود در چه راهی هزینه شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران با بیان اینکه تولیدکنندگان باید از پرداخت مالیات معاف باشند اما اینگونه نیست، تصریح کرد: فرش دستباف مازندران نیاز به سرمایه‌گذارای دارد که این امر موجب افزایش اشتغالزایی در این استان می‌شود بنابراین اتحادیه فرش دستباف مرکز مازندران آمادگی خود را برای رشد این صنعت به منظور سرمایه‌گذاری بر روی آن اعلام می‌دارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.