کد مطلب: ۲۹۸۱۱۳

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور

بررسی روند توسعه صنعت خودرو در کشور

صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.

صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره‌ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است.

-صنعت خودروسازی در سال 96 با دارا بودن سهم ۳.۵ تا چهار درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور، همچنین سهم ۱۸ تا ۲۰ درصدی در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است.

- اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل قرن بیستم به دستور مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شد.

- در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می شود.

پژوهش خبری صدا وسیما:صنعت خودرو به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیره ای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال توسعه اقتصادی است. در ساخت خودرو مجموعه ای تکنولوژی های فلزی، پلاستیکی، شیمایی، چوب، پارچه، عایق، شیشه، الکتریکی، الکترونیکی، متالوژی، طراحی و .. دخالت دارند. به همین دلیل صنعت خودرو به لحاظ ضریب همبستگی پسین دوم را در بین صنایع کشور دارد. برخی برآوردها حاکی از آن است که به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می شود که 17% آن اشتغال مستقیم (خودروسازی و قطعه سازی) و 83% آن اشتغال غیرمستقیم (صنایع بالادستی و فعالیت خدماتی به خودرو) خواهد بود .

این صنعت در ایران پس از شگل گیری اولیه در دهه 1340، فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. تا اوایل دهه 1370، رویکرد این صنعت در داخل کشور مبتنی بر تولید خودرو تحت لیسانس شرکت های خارجی بود، اما به مرور تحولاتی در راستای ایجاد زنجیره تولید آن نیز صورت گرفت و صنعت قطعه سازی خودرو را در ایران شکل بخشید.

همکاری استراتژیک خودروسازی ایران که قبل از انقلاب محدود به آمریکا بود، پس از آن از آمریکا جدا شد و با شیب کندی به سمت شرکای اروپایی و آسیای شرقی گسترش یافت.

یک قطب خودروساز داخلی کمابیش به فرانسه و همکاری با پژو متمایل شد و قطب دیگر به کره جنوبی و همکاری با کیاموتورز. البته علاوه بر این دو برند، خودروسازان داخلی کمابیش با چندین برند اروپایی و آسیایی دیگر هم مشارکت داشتند، این همکاری‌ها تا مدت‌ها ادامه پیدا کرد تا آنکه تحریم های بین المللی، آن را به چالش کشید.

لذا از آنجایی که اهمیت این صنعت در روند چهل سال بعد از انقلاب اسلامی با فراز و نشیب هایی که در طول این سال ها داشته، اما توانسته موفق و پیشرفت بالایی داشته باشد، به گونه ای که در چشم انداز تدوین شده برای صنعت خودرو در افق 1404، از دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه پنجم آسیا و رتبه سیزدهم در جهان از طریق رقابت پذیری مبتنی بر توسعه فناوری صحبت می کند، لذا تلاش کردیم در مصاحبه با حسن بیگی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آمار تولید، سرانه مصرف خودرو در کشور، جایگاه ایران در جهان، مقایسه صنعت خودرو ایران با جهان اطلاعات دقیق تری را در این خصوص بدست آوریم.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.