فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۲۶۵۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی لایحه عفاف و حجاب در پستوی مجلس/ ترس نمایندگان از افکار عمومی

بررسی لایحه عفاف و حجاب در پستوی مجلس/ ترس نمایندگان از افکار عمومی

لایحه عفاف و حجاب نیز مانند طرح صیانت بر اساس اصل 85 قانون اساسی بررسی شود. یعنی بررسی آن نه در صحن علنی مجلس بلکه در کمیسیون‌های داخلی صورت می‌گیرد و پس از آن به شورای نگهبان می‌رود. عباس عبدی، تحلیلگر نوشت: «علت این کار روشن است، ترس؛ ترس نمایندگان از عرضه دلایل خود به افکار عمومی.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، نمایندگان مجلس امروز با بررسی لایحه عفاف و حجاب طبق اصل 85 قانون اساسی موافقت کردند. اما این اصل به چه معناست و قرار است چه بر سر این لایحه بیاید؟

به نظر می‌رسد بررسی طرح‌ها و لوایح بر اساس اصل 85 در مجلس انقلابی برای موضوعاتی کاربرد دارد که منتقدان بسیاری در جامعه دارد و افکار عمومی به آن حساس هستند. پس به جای آنکه لایحه عفاف و حجاب در صحن علنی مجلس و از سوی همه نمایندگان بررسی شود، کار را به دست چند نماینده سپرده‌اند تا همان راهی را طی کند که طرح صیانت از فضای مجازی رفت.

لایحه عفاف و حجاب 70 ماده دارد که در ابتدا قوه قضاییه با 9 ماده آن را به دولت داد و پس از آن دولت نیز 6 ماده به آن اضافه کرد. بر این اساس دو قوه با 15 ماده آن را به دست مجلس سپردند. مجلس نیز آن را به 70 ماده رساند.

بررسی لایحه حجاب بر اساس اصل 85 یعنی چه؟

بر اساس اصل 85، مجلس می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌کند، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آن هم به عهده مجلس است.

احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس درباره این لایحه به خبرگزاری فارس گفته که طبق اصل 85 قانون اساسی در صورت موافقت اکثریت نمایندگان، لایحه یا طرح برای رسیدگی سریع‌تر به جای بررسی در صحن، در کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی بررسی می‌شود.

او گفته گزارش‌ مصوبات آن برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. قوانینی که به این شکل به تصویب می‌رسند، اجرای آنها به صوت آزمایشی و سقف زمانی که برای آن در نظر گرفته شده نیز پنج سال است.

پیش از این غلامرضا نوری قزلچه، نماینده مجلس در این مورد گفت: «سوال آحاد جامعه این است که چرا ما باید موضوع به این مهمی را در پستو یا به صورت اصل 85 و در کمیسیون بررسی کنیم که مذاکرات آن پخش نمی‌شود و مردم هم در جریان قرار نمی‌گیرند.» (ایسنا)

ترس نمایندگان از بررسی علنی لایحه عفاف و حجاب

عباس عبدی، تحلیلگر در یادداشتی نوشت که موضوع روشن است این لایحه نه به لحاظ فلسفه کلی و نه از منظر معیارهای علم حقوق، نمی‌تواند قابل دفاع باشد. از همه مهم‌تر افکار عمومی نیز متوجه نادرستی منطق طرفداران آن می‌شود. به همین دلیل نمی‌خواهند به صورت علنی و عمومی مورد بحث قرار گیرد.

او گفت از اصل 85 به درستی استفاده نشده است. نمایندگان می‌خواهند موضوعی را که به شدت در افکار عمومی، حساسیت ایجاد کرده، مطابق اصل 85 رسیدگی کنند. علت این کار روشن است، ترس؛ ترس از عرضه دلایل خود به افکار عمومی.

عباس عبدی نوشت: «کافی است توجیهات یکی از مسئولان کمیسیون قضایی مجلس را برای محرمانه شدن بررسی لایحه ببینیم. او معتقد است که نیازی نیست حتی همه نمایندگان درباره این قانون نظر دهند. این قانون حاکمیتی است و آنچه به مردم مربوط است این است که به آن عمل کنند.»

این تحلیلگر در ادامه نوشته که اگر لایحه به صحن می‌آمد، شاید بررسی آن سه ماه طول می‎کشید؛ الان یک جمع‌بندی یکی، دو روزه می‌خواهد تا پس از آن به شورای نگهبان برود. (اعتمادآنلاین)

حقوق مردم به حراج گذاشته می‌شود

مردادماه سال 1400، نمایندگان مجلس با بررسی طرح صیانت بر اساس اصل 85 نیز موافقت کردند. سال گذشته اما برخی از رسانه‌ها از اجرای چراغ خاموش این طرح خبر دادند. حالا منتقدان می‌گویند اجرای این لایحه هم مانند طرح صیانت می‌شود. یعنی اجرا می‌شود و خسارات زیادی هم به بار می‌آورد.

محسن برهانی، حقوقدان در توییتی درباره بررسی لایحه حجاب در مجلس نوشت: «تا دیروز مجلس انقلابی ادعای شفافیت در آرا را داشت، به موضوع حجاب که رسید می‌خواهند ملت نفهمند چه بحث‌هایی در صحن مجلس خواهد شد و چگونه حقوق مردم به حراج گذاشته می‌شود.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.