کد مطلب: ۷۱۷۱۳۰

حال هامون خوب نیست/ طالبان وعده خود را عملی نکرد

حال هامون خوب نیست/ طالبان وعده خود را عملی نکرد

حال تالاب هامون به‌دلیل عملی نشدن تعهدات بین‌المللی حاکمان افغانستان در مورد حق‌آبه سومین دریاچه بزرگ ایران خوب نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در مردادماه خبر رسید طالبان بدون توجه به مسائل زیست محیطی و دیپلماسی سدسازی را بر تالاب هامون شروع کرده است. پس از انتشار این خبر مقامات هیئت حاکمه افغانستان در همان ماه قول دادند نسبت به تخصیص حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند اقدام کنند.

به نقل از تسنیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در زابل درخصوص برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیای تالاب هامون اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور همسایه ما در بعد تعهدات خود نسبت به پرداخت حق‌آبه تالاب انجام وظیفه نکرده، امروز وضعیت تالاب هامون مناسب نیست.

علی سلاجقه افزود: کشور همسایه مطرح می‌کند که مسائل مربوط به تغییر اقلیم و خشکسالی موجب این شرایط شده، اما داده‌های ما و داده‌هایی که خود سیستم حاکمه بر افغانستان ارائه کرده نشان می‌دهد همین امسال چیزی حدود ۳ تا ۴میلیارد مترمکعب آب وارد هیرمند شده، اما با انحرافی که در مسیر آن صورت گرفته وارد شوره‌زار «گودزره» افغانستان شده است.

افغانستان هرچه سریع‌تر به تعهدات خود عمل کند

سلاجقه ادامه داد: با توجه به حسن هم‌جواری و اعتماد بین دو کشوری که پیشینه فرهنگی دارند و از جنبه سرزمینی و اعتقادی بسیار به هم نزدیک هستند در این زمینه ما واقعا از هیئت حاکمه افغانستان انتظار نداریم مسائلی به این شکل مطرح باشد و حتما به‌عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم حاکمان افغانستان هرچه سریع‌تر نسبت به تحقق این تعهد بین‌المللی خود اقدام کنند و شاهد این باشیم که حق‌آبه وارد تالاب هامون می‌شود.

وی تصریح کرد: فرض اول این است که حق‌آبه‌ای از کشور خاصی وارد ایران نمی‌شود و در این راستا برنامه داریم برای احیای تالاب هامون از همه ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و از تمام روش‌های بومی و دانش مردم منطقه استفاده خواهیم کرد، اما اصل کار در احقاق حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه چاه‌نیمه‌های منطقه سیستان در حال حاضر به لحاظ منابع آبی در وضعیت مناسبی قرار ندارند، افزود: تلاش خواهیم کرد از ظرفیت مباحث مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری در حوزه آبخیز مشرف به این قسمت به بهترین شکل برای احیای تالاب استفاده کنیم.

علی سلاجقه افزود: استفاده از ظرفیت انتقال آب دریای عمان نیز می‌تواند در این حوزه راهگشا باشد که در این راستا در همان مرحله اول که این پروژه مطرح شد ما بحث حق‌آبه محیط زیست را مطرح کردیم. البته با توجه به اینکه تالاب دارای زیست‌بوم خاصی بوده که هر آبی را نمی‌توان به آن تزریق کرد، در این راستا باید کیفیت آبی که دریافت می‌شود کاملا از لحاظ علمی بررسی شود تا مشکلی ایجاد نشود تا همین میزان حداقلی تالاب هم آسیب ببیند و از بین برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.