کد مطلب: ۶۲۹۲۶۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برق فولادی‌ها در سال جدید بیشتر قطع می‌شود

برق فولادی‌ها در سال جدید بیشتر قطع می‌شود

بر بیش از دو ماه است که برق صنایع فولادی و سیمانی، سهمیه‌بندی و قطع شده است. سخنگوی صنعت برق وعده داده بود که تا ۱۲ بهمن وضعیت برق صنایع دوباره به حالت اولیه بازمی‌گردد اما چنین نشده و به جز این قرار است برق کارخانه‌های تولید فولاد در سال ۱۴۰۱، یک ماه بیشتر از امسال، قطع باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک ماه است که برق صنایع فولاد و سیمان سهمیه‌بندی شده است و انجمن سیمان و فولاد می‌گویند قطع برق این صنایع، بدون اطلاع قبلی و از اول دی آغاز شده است.

حالا تولیدکنندگان سیمان و فولاد بیش از همه نگران آغاز سال جدید هستند. سالی که قرار است بحران آب بیش از سال قبل رخ‌نمایی کند و نیروگاه‌ها خوراک کافی برای تولید برق ندارند. حمیدرضا رستگار، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: به ما گفته شده که در سال ۱۴۰۱، چهار ماه برق نداریم.

وحید یعقوبی، دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد پیش از این خسارات وارد شده قطعی برق را با توجه به میانگین‌ قیمت‌های جهانی فولاد حدود ۶ میلیارد دلار اعلام کرده بود.

چهار ماه قطع برق در سال ۱۴۰۱ در حالی رخ می‌دهد که امسال کارخانه‌های تولید فولاد تنها سه ماه برق نداشتند و چنین زیانی متحمل شدند.

قرار بود با کاهش دما و شروع شش ماه سرد سال دیگر نه بخش خانگی با خاموشی مواجه شود و نه صنایع مشکل نوبت‌بندی برق داشته باشند اما حالا قرار شده برق صنایع فولادی در سال جدید، یک ماه بیشتر از امسال قطع باشد.

البته قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۰ هم محدود به سه ماه تابستان نبود. اوایل دی ماه هم نامه‌ای منتشر شد که براساس آن، برق واحدهای فولادی دوباره سهمیه‌بندی شده بود.

قطع برق صنایع فولادی در زمستان

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، کمی پس از انتشار نامه سهمیه‌بندی و قطع برق واحدهای تولیدی را تکذیب کرد اما کمی بعد وعده داد که برق واحدهای تولیدی از ۱۲ بهمن دوباره به حالت عادی بازمی‌گردد اما چنین نشد و به جز آن حالا رستگار، دبیر انجمن فولاد گلایه کرده که قرار است در سال جدید برق کارخانه‌های فولادی، یک ماه بیشتر قطع باشد.

البته، آن طور که رستگار می‌گوید، هنوز هم برق همه واحدهای تولیدی وصل نشده و واحدهای فولادی کوچک و متوسط همچنان مشکل برق دارند.

قالیباف چند وقت پیش اعلام کرده بود سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است و سه چهارم از این یارانه متعلق به غیرخانوارهاست. یعنی به گفته رییس مجلس، بخش صنعت سه چهارم یارانه انرژی را دریافت می‌کند و بخش زیادی از یارانه پنهان انرژی به صنایع می‌رسد.

البته مسولان شرکت برق بارها اعلام کرده‌اند که قرار نیست قیمت حامل‌های انرژی بخش خانگی افزایش داشته باشد اما چنین گزاره‌ای درباره حامل‌های انرژی بخش صنایع نگفته‌اند. حالا با اعلام قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۱ و همچنین سیگنال رییس مجلس نگرانی صاحبان صنایع بیش از همیشه نگران سرنوشت یارانه انرژی و وضعیت قطع برق صنایع در سال ۱۴۰۱ شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.