کد مطلب: ۷۵۳۵۹۲

برنامه هفتم توسعه این ماه به مجلس می‌رسد؟

برنامه هفتم توسعه این ماه به مجلس می‌رسد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در ماه جاری به مجلس خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «محبی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: لایحه برنامه هفتم توسعه ماه جاری به مجلس می‌آید. پس از اعلام وصول لایحه، کمیسیون تلفیق برنامه تشکیل و در آن کمیسیون برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از احتمال ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور از سوی مجلس به دولت در بهمن ماه خبر داد.

وی افزود: پس از ارسال لایحه برنامه هفتم، کمیسیون تلفیق برنامه تشکیل می‌شود و کلیات و جزئیات برنامه را بررسی می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: قطعاً بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در جلسه علنی در سال آینده انجام خواهد شد.

محبی تصریح کرد: البته تا زمانی که لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور به تصویب برسد برنامه ششم توسعه تمدید می‌شود و قابلیت اجرا دارد.

در ماده 180 آیین‌نامه داخلی مجلس به نحوه بررسی لایحه برنامه اشاره شده است که در ادامه می‌خوانید:

الف ـ نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه برنامه ظرف مدت پنج روز (بدون احتساب ایام تعطیل) پیشنهادهای خود در مورد کلیات و جزئیات برنامه را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارائه می‌نمایند.

ب ـ کمیسیون‌های تخصصی مکلفند حداکثر ده روز پس از چاپ و توزیع لایحه نسبت به بررسی مفاد برنامه شامل مواد، تبصره‌ها، جداول و ضمائم و نیز پیشنهادهای نمایندگان اقدام و گزارش خود را به کمیسیون تلفیق رسیدگی‌کننده ارائه نمایند.

ج ـ کمیسیون تلفیق موظف است پس از پایان مهلت مذکور در بند (ب) به گزارش‌های کمیسیون‌های تخصصی و کلیات و جزئیات برنامه و پیشنهادهای نمایندگان حداکثر ظرف سه هفته رسیدگی و گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه نماید و گزارش مسکوت‌ماندن پذیرفته نیست. چنانچه گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات لایحه باشد و در مجلس نیز کلیات لایحه به تصویب نرسد، موضوع به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت یک‌ ماه لایحه را اصلاح و به مجلس ارائه کند و اگر کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیون تلفیق اعاده می‌شود تا ظرف مدت پانزده روز گزارش جدید را به مجلس تقدیم کند.

د ـ در صحن جلسه علنی پس از ارائه گزارش کمیسیون تلفیق، ابتداء کلیات برنامه مورد بحث قرار می‌گیرد. در کلیات پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و حداکثر هر نفر پانزده دقیقه دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، پس از آن دولت و کمیسیون هرکدام حداکثر چهل و پنج دقیقه برای دفاع زمان خواهند داشت، سپس راجع به کلیات برنامه رأی‌گیری خواهد شد. در بررسی کلیات، کفایت مذاکرات پذیرفته نمی‌شود.

ه‍ ـ پس از تصویب کلیات، رسیدگی به جزئیات برنامه آغاز و به مواد و تبصره‌ها و جداول برنامه به‌ترتیب رسیدگی می‌شود، در این بخش جایگزین متن ماده، یا جزئی از ماده و یا تبصره لایحه دولت، حذف کل، مصوبات جایگزینی کمیسیون‌های تخصصی و پیشنهادات چاپ‌شده نمایندگان برای هر ماده یا تبصره یا هریک از اجزاء در صورتی که آن جزء ماهیت مستقل داشته باشد و حذف جزء و پیشنهادات چاپ‌شده کمیسیون‌های تخصصی به‌ترتیب مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، سپس در مورد اصل ماده یا تبصره یا اجزاء درصورتی که ماهیت مستقل داشته باشند، رأی‌گیری خواهد شد.

چنانچه اصل رأی نیاورد، موضوع برای رسیدگی مجدد به کمیسیون تلفیق برگشت داده خواهد شد تا در اسرع وقت و حداکثر طبق مهلتی که هیئت رئیسه تعیین خواهد کرد، گزارش مجدد خود را به مجلس ارائه دهد. نمایندگان می‌توانند حداکثر تا پایان همان روز پیشنهادهای خود را به کمیسیون تسلیم نمایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.