کد مطلب: ۲۷۶۴۳۲

برنده دیدار «پوتین و ترامپ» از نگاه مطبوعات ایران

برنده دیدار «پوتین و ترامپ» از نگاه مطبوعات ایران

روزنامه قانون اما تیتر معنی‌دار «چرخش روسی آمريكا!» را برای تحلیل خود انتخاب کرده و در ابتدا می‌نویسد: در ایران نیز بسیاری از کارشناسان، فعالان بازار و حتی مردم عادی پیگیر دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه بودند تا متوجه شوند چه نتایجی از دل این ملاقات تزاری بیرون می‌آید؟!

دیدار دو رئیس جمهور کشورهای ابرقدرت روسیه و آمریکا آنقدر جذاب است تا رسانه‌ها آن را به تیتر یک خود تبدیل کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روسیه و آمریکا علی‌رغم اختلافاتی که داشتند، اما در مورد موضوعات مختلف نیز با یکدیگر تعامل داشته و بعضا به تفاهم می‌رسند. این امر خصوصا در زمان ترامپ قوت بیشتری به خود گرفته است.

مطبوعات ایران صبح امروز به پوشش گسترده این دیدار مهم پرداختند که در شهر هلسینکی پایتخت فنلاند برگزار شد. این دیدار از آن حیث برای افکار عمومی کشورمان تاثیر دارد که از چند وقت پیش شایعاتی درباره امکان توافق آمریکا و روسیه در خصوص برخی موضوعات مانند برجام و مسائل منطقه‌ای وجود داشت.

روزنامه ایران که تیتر « دفاع پوتین از برجام در دیدار با ترامپ » را انتخاب کرده، به سخنان پوتین در دفاع از برجام اشاره کرده است.

این روزنامه همچنین می‌نویسد: در دو ساعت و ده دقیقه‌ای که ترامپ و پوتین در حال مذاکره بودند، بیانیه‌‌ای از سوی سفارت روسیه در هلسینکی منتشر شد که تأکید می‌کرد، هدف پوتین در این نشست عادی‌سازی روابط دو کشور است.

ایران ادامه می‌دهد: اینکه آیا این هدف برآورده شد یا نه نیازمند زمان است اما آنچه مسلم است، ترامپ بلافاصله پس از اینکه از نشست خارج شد، در پاسخ به یکی از خبرنگاران که از او پرسید نشست چگونه بود، خیلی مختصر پاسخ داد: «شروع خوبی بود.» مشابه این سخن را ولادیمیر پوتین در نشست خبری بیان کرد.

روزنامه اعتماد نیز که با تیتر « و حالا توپ در زمین ترامپ » به بررسی این دیدار پرداخته می‌نویسد: يك چيز درقرن 21 با دوره قرن 20 تفاوت دارد و آن هم اين است كه ديگر دو ابر‌قدرت وجود ندارند كه بتوانند براي كل جهان تصميم بگيرند، بلكه اكنون جهان تبديل به بلوك‌هاي متعددي شده است كه ديگر ديدارهاي تاريخي و توافق‌هاي دوجانبه نمي‌توانند سرنوشت جهان را رقم بزنند، اما به هر حال دايره نفوذ اين كشورها را نيز نمي‌توان ناديده گرفت.

این روزنامه اینگونه ادامه می‌دهد که ترامپ در نشست خبری خود گفته: همچنين درباره اهميت اعمال فشار بر ايران براي جلوگيري از بلندپروازي‌هاي هسته‌اي اين كشور و متوقف كردن كارزار خشونت آن، صحبت كردم. درباره اين هم صحبت كردم كه امريكا به ايران اجازه نخواهد داد از مزاياي شكست داعش منتفع شود.

روزنامه ابتکار تیتر « ولادمیر پوتین و دونالد ترامپ در هلسینکی فنلاند دیدار کردند چهار ساعت سرنوشت ساز میان تزار و کابوی » را انتخاب کرده است.

این روزنامه به این مساله اشاره می‌کند که ترامپ هفته گذشته امیدواری چندانی به این نشست نداشته است. به طوری که وی گفته بود: با توقعات بالا به دیدار پوتین نمی‌رود اما برگزاری این دیدار را سودمند می‌داند.

ابتکار به یکی از سخنان پوتیت اشاره می‌کند که وی می‌گوید: روسیه و آمریکا می‌توانند رهبری را در سوریه عهده‌دار شده و باعث ایجاد صلح در این کشور شوند. او همچنین به نقش شخص ترامپ در پیشبرد مذاکرات با کره‌شمالی و حل بحران تسلیحات هسته‌ای این کشور اشاره کرد.

روزنامه قانون اما تیتر معنی‌دار « چرخش روسيِ آمريكا! » را برای تحلیل خود انتخاب کرده و در ابتدا می‌نویسد: در ایران نیز بسیاری از کارشناسان ، فعالان بازار و حتی مردم عادی پیگیر دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه بودند تا متوجه شوند چه نتایجی از دل این ملاقات تزاری بیرون می آید؟!

قانون در ادامه تحلیل خود از دیدار ترامپ و پوتین را اینگونه ارائه می‌دهد: جالب اینجاست که رویکرد دو طرف در آغاز این نشست مثبت به نظر می رسد. بررسی زبان بدن ترامپ و پوتین حاکی از آن بود که احساس منفی و سوء ظن نسبت به طرف مقابل در کمترین سطح ممکن است. شاید تمام این نمایش دلپذیر برای ماجراهایی است که در پشت پرده اتفاق افتاده اما دوشنبه مطبوع فنلاندی با لبخندها و تبسم های دو رهبر تاثیرگذار جهانی همراه بود.

شرق نیز در گزارش خود می‌نویسد: به باور ناظران انتظار مي‌رود سوريه و حضور نيروهاي ايراني در اين کشور از جمله محورهاي مذاکرات رهبران آمريکا و روسيه باشند. ترامپ پيش‌تر گفته بود در اين ديدار درباره سوريه و همچنين درباره قسمت‌هاي ديگر خاورميانه با پوتين گفت‌وگو خواهد کرد.

این روزنامه که با تیتر « 130 دقیقه محرمانه با پوتین » به بررسی این رخداد تاریخی پرداخته، می‌نویسد: کشورهاي غربي اين روزها درباره هرچه اختلاف نظر داشته باشند، در يک چيز متحد‌ند: خصومت عليه روسيه؛ از‌همين‌روست که رسانه‌هاي روسي ديدار دوجانبه روز گذشته دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده و ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه را به‌خودي‌خود موفقيتي براي کرملين مي‌دانند.

روزنامه دنیای اقتصاد اما پوتیت و روسیه را برنده دیدار تاریخی می‌داند و می‌نویسد: به نوشته نیویورک‌تایمز دیدار این دو اما اگر عایدی هم برای آمریکا نداشته باشد، برای پوتین یک پیروزی است. دقیقا همان چیزی رخ داده که او می‌خواسته و با ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای لغو دیدار از داخل آمریکا تحت فشار بوده، ملاقات داشته است.

دنیای اقتصاد که تیتر « برنده دیدار هلسینکی » را برای گزارش خود انتخاب کرده، ادامه می‌دهد: پوتین با این کار خود توانست تمامی نمادهای ایزوله کردن روسیه را از بین ببرد؛ درحالی‌که کشورش از سال ۲۰۱۴ به‌دلیل اینکه بخشی از خاک اوکراین را ضمیمه خاک خود کرد تحت فشار جامعه جهانی قرار داشت.

این روزنامه به اختلاف ترامپ با دموکرات‌ها بر سر روسیه اشاره می‌کند و می‌نویسد: درست ساعاتی پیش از درخواست دموکرات‌ها، ترامپ پرونده روسیه را از اساس ساختگی خوانده بود که به رابطه آمریکا با روسیه ضربه می‌زند. کارشناسان غربی می‌گویند هر چیزی که موجب تفرقه بین آمریکا و متحدانش می‌شود یک پیروزی به نام کرملین ثبت می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.