کد مطلب: ۴۶۲۴۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برندگان عرضه‌های اولیه چه‌کسانی هستند؟

برندگان عرضه‌های اولیه چه‌کسانی هستند؟

مبلغ ناچیز سهامداران از عرضه‌های اولیه صدای خیلی‌ها را درآورده است. آنها می‌گویند که برنده عرضه‌های اولیه بازار سرمایه، کارگزاری‌ها هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز عرضه اولیه «رافزا» و فردا عرضه اولیه «غزر» انجام خواهد شد. شرکت رایان هم‌افزا فقط ۲۰ سهم به ارزش ۲۴۵۰ تا ۲۵۰۰ تومان به هر کد بورسی می‌فروشد و شرکت زر ماکارون فقط حداکثر ۳۵ سهم با سقف قیمتی ۳۹۷۵ تومان به هر سهامدار عرضه می‌کند. در مجموع نهایتا با این دو عرضه اولیه در این دو روز قرار است حداکثر ۵۵۰ هزار تومان به هر متقاضی برسد اما در عمل شاید یک سوم این میزان هم به افراد نرسد.

این سهم کوچک سهامداران خرد انتقاد آنها را به دنبال داشته است. آنها معتقدند که برنده اصلی عرضه‌های اولیه کارگزاری‌ها هستند.

سهامداران خرد صرف نظر از اینکه از اختلال متعدد در هسته معاملاتی و در زمان عرضه‌های اولیه به ستوه آمده‌اند، می‌گویند که سهم قابل ذکری از سود عرضه‌های اولیه ندارند و حتی کوچکترین عرضه‌های اولیه درآمد سرشاری نصیب کارگزاری‌ها می‌کند.

البته آنها چندان بیراه نمی‌گویند و فقط در پنج عرضه اولیه کوچک که سهم مردم چند ده هزار تومان بوده است، کارگزاری‌ها بیشتر از ۲۴ میلیارد تومان کارمزد به جیب زده‌اند.

شیر پاستوریزه پگاه گیلان، لیزینگ پارسیان، دوده فام، سیمان ساوه و مجتمع صنایع لاستیک یزد پنج شرکتی هستند که با عرضه اولیه محدود سود گزافی به جیب کارگزاری‌ها ریخته‌اند.

در ادامه نظر برخی مخاطبان تجارت‌نیوز را در این زمینه می‌خوانید:

- «این حجم عرضه اولیه صرفه ندارد. اگر سهام بین تازه واردهایی که هیچ‌گونه سهامی ندارن تقسیم بشه خیلی بهتره شاید بیشتر به هر نفر برسه»

- «این بورس ما هم خدا میدونه تهش چی می‌شه.آخه پانزده تومن چقدر میخواد رشد کنه تا توی زندگی مردم تاثیر داشته باشه.اصلا شرکتها با چه رویی اینجوری میان جلو»

- «الان فرض نفری شش سهم یا شصت سهم. وقتی قراره با رانت اطلاعاتی سود بالا به جیب یه عده خاص بره چه فایده؟»

- «مسخره کردن ۶سهم یک سال هم مثبت ۵ باشه به صدهزار تومن نمی‌رسه. به چه درد می‌خوره؟»

- «ارزش شلوغی پرتفوی رو نداره اونهم برای ۶ سهم!»

- «وقتی ۶ سهم بیشتر به کسی نمی‌رسه یاشایدم کمتر،ما بریم یه تن ماهی بگیریم بزاریم تو یخچال‌مون بهتره چون پانزده هزار تومان در عرض یک هفته می‌شه ۲۵ هزار تومن. هم پولمون جلوی چشممونه هم بهتره دیگه.»

- «علی برکت الله ۱۹۰۰ تومن سود کردم نخوری، یه عمر تمام نمی‌شه»

- «به شرکت‌هایی که تو بورس عرضه اولیه می‌شه قیمت پایین بگیرید تا سهامداران سود کنن. این عرضه‌های اولیه به چه دردی می‌خوره آخه؟»

- «عرضه اولی زمانی سود داره که بتونی نامحدود خرید کنی. با ۵۰ تا سهم چه سودی؟ ۳۵ میلیون آدم ریخته تو بورس که هیچی نمی‌دونن فقط با حرف می‌خرن و می‌فروشن. به نظر من این‌جوری فایده ای نداره پارسالو اصلا با امسال مقایسه نکنید.»

- «دیگه عرضه اولیه‌ها هم ارزش ندارن. پولمونو برداریم و بریم از این بازار»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جمال

    هر زمانی نقدینگی را به یک سمتی می برن یک روز طرف سکه روز دیگه ماشین امروزم بورس این وسط دولت و یک عده خاص سود می برن همه پول را برداریم دریم تا بیشتر ضرر نکردیم

  • سید علی

    سلام.یه سوال همیشه ذهن منو مشغول کرده.اونم اینه که کارگزاری مفید همیشه 1سهم کمتر نسبت به بقیه کارگزاری ها میده.دلیلش چیه و چرا یکی کمتر میده؟نکنه این سهام رو برای خودشون میخرن؟

  • ناشناس

    باید کل سهامی را که شرکت در روزهای بعد میخواد کمکم بفروشه همون روز اول تقسیم کنه و روز بعد هم با دامته نامحدود باز بشه ! ولی سیاست اینه که یک ذره بدن ملت و بقیه را به نورچشمی ها و یک دوماه هم ملت را بزارن سر کار تو صف خرید تا یک وقت فکر بقیه مشکلات نیفتند و برن تو خیابونا

  • کیهانی

    چرا عرضه اولیه غزر کنسل شد الان پولی که به خاطرش از حساب کم شده دوباره به حساب ما میاد یا باید صبر کنیم تا دوباره باید عرضه اولیه بگیرم.

  • ناشناس

    سهام کم رابه تازه واردان که پرتفوی کوچک زیر5ملیون تومن بهتره لااقل تعدادبیشتربهشون میرسه خوشحال بشن/ثانیااین تعدادکم فقط پرتفوی اشغال میکنه/ثالثااگربناباشدکارگزاری کارمزدمبلغ 500 هزارتومن ازمشتری کم کند خریداراصل سهم وسودویک مبلغی هم ازجیب باید بزاره وبکارگزاربده کی جوابگو هست مثلا رافزاراحساب کنید

  • احمری

    با سلام خدمت همه عزیزان.به نظر می رسد به کمتر قانع باشیم بقیه را خدا می دهد…واما دوستان توجه فرمائید سبد سهام عدالت از ۴۶شرکت تشکیل شده و اگه دقت کنیم متوجه می شویم که از هر شرکتی ۵،۱۰،۳۰،والی آخر سبد سهامدارهای عدالت را تقسیم نموده و هر روز شاهد افزوده شدن قیمت این سهام پر برکت می باشیم که خیلی ها با فروش فقط یک سوم آن پول خوبی عایدشان شده حالا دوستان خودتان انصاف خرج بدهید و ضرب المثل:اندک اندک جمع شود وآنگهی شاید اقیانوسی … حالا هی ناشکری نکنیم…

  • احمری

    خوبه بخرید مگه سهام عدالت چگونه سبد تشکیل داده از همین سهام کمتر که امروز سه برابر شده

  • ناشناس

    من نظرم با بقیه فرق میکنه ، اگه همه همین اندک عرض اولیه رو بخرن بهتره چون کارگذاری ها دست دولت هستن و تا زمانی که دولت بتونه با عرض اولیه پول دربیاره بورس همین رواله رو به بالارو داره و اونایی که زرنگ باشن میتونن با خرید سهم از شرکت های دیگه پیشرفت کنن پس بخاطر درآمد خودتون همگی عرض اولیه بخرید .

  • KO4EVER

    فقط باید یه تازه وارد باشی تا سود پنهان عرضه اولیه ها رو متوجه نشی.!

  • ناشناس

    چرا انقدر تازه وارد هارو مسخره میکنید؟
    عین تو بازی های کامپیوتری.
    خود شماهم هم که حرفه ای هستی یه روزی
    هیچی حالیت نبود.
    ماهم با این سهم های کوچک حرفه ای میشیم.