کد مطلب: ۳۸۱۳۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرفتاری وزیر صنعت در دام مشکلات / برکناری وزیر صنعت چقدر جدی است؟

گرفتاری وزیر صنعت در دام مشکلات / برکناری وزیر صنعت چقدر جدی است؟

پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش هرچند سخنگوی دولت گفته که وزیر صنعت و علوم استعفا نداده‌اند اما به نظر می‌رسد مشکلات صنعت خودرو برای وزیر صنعت دردسرهایی به وجود آورده است. برخی شنیده‌ها حاکی از تقویت گمانه برکناری رضا رحمانی از وزارت صنعت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آن که محمد شریعتمداری رسما از وزارت صنعت، معدن و تجارت خداحافظی کرد رضا رحمانی در آبان ماه با ۲۰۳ رای موافق توانست نظر نمایندگان مجلس را برای تکیه زدن به صندلی وزارت جلب کند و راهی خیابان سمیه شود.

زمانی که رضا رحمانی با استقبال گرم نمایندگان مجلس به صندلی وزارت‌خانه صمت تکیه زد برخی از فعالان بخش‌خصوصی نسبت به انتصاب او در وزارت خانه مهم اقتصادی اظهار نگرانی می‌کردند. چرا که عده‌ای از فعالان بازار و بخش‌خصوصی رحمانی را مرد روزهای عمل نمی‌دانستند و معتقد بودند که او هم مدت زیادی در این وزارت‌خانه نخواهد ماند و طاقت رحمانی به دلیل حجم زیاد کار به سر خواهد آمد.

حالا روزهای سخت 98 از راه رسیده است. برخی از وزرا از ابتدای دولت تاکنون به دلیل حجم بالای کار و همچنین شرایط خاص تحریمی کشور از ادامه فعالیت صرف نظر کردند. نمونه آخر آن را می‌توان به سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نسبت داد. استعفایی که شائبه حضور در انتخابات مجلس را هم در پی داشت.

اما این بار به نظر می‌رسد اتفاقی دیگر در حال رخ دادن است. «آیا رضا رحمانی در روزهای آینده برکنار می‌شود؟» این جمله در برخی محافل غیررسمی به صورت مکرر شنیده می‌شود!

هر چند در روزهای پر ترافیک کاری دولت شنیدن این خبر هم همانند استعفای سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و پذیرش دور از انتظار نیست اما با وجود این، به نظر می‌رسد این بار خبری از استعفای رضا رحمانی نباشد بلکه آن طور که گفته می‌شود، ممکن است که به جای استعفا این بار واژه برکناری به واسطه نارضایتی برای برخی از وزرا استفاده شود؛ چرا که رصد عملکرد رضا رحمانی نشان می‌دهد از سال گذشته تاکنون نه تنها بهبودی در امور تولید و تجارت رخ نداده بلکه این وضعیت نیز در برخی کالاها شرایط بدتری هم پیدا کرده است. کارنامه تولید در سال 97 که توسط خود وزارت صنعت منتشر شده نشان می‌دهد تولید در 27 صنعت از 44 صنعت کشور نزولی بوده است.

از سوی دیگر صنعت خودرو که در سال گذشته افت 38 درصدی داشته در بازار محصولاتش آنقدر دچار چالش شده که اخیرا معاون اول رئیس جمهور به این موضوع ورود کرده است.

در همین مورد، برخی شنیده‌ها حاکی از این است که رضا رحمانی به دلیل عدم تسلط بر وضعیت قیمت‌ها و بازار از سوی حسن روحانی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور مورد نقد است و حتی امکان دارد این گلایه منجر به برکناری وی شود!

برکناری رضا رحمانی، وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت در حالی شنیده می‌شود که چندی پیش اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو در چهارچوب سیاست‌های دولت و ستاد تنظیم بازار، از متولی وزارت صمت خواست تا نسبت به ساماندهی تقاضای واقعی و افزایش تولید خودرو اقدام کند.

دردسرهای خودروسازان برای رضا رحمانی

در حقیقت دو خودروساز دردسرهای زیادی را برای رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایجاد کرده‌اند. عدم تعهد خودروسازها در قبال عرضه به موقع خودرو در بازار، بخشنامه اخیر معاون اول رئیس جمهور و بلاتکلیفی معاونتی مثل معاون توسعه خارجی وزارت صنعت (یعنی ریاست سازمان توسعه تجارت) شاید اتفاقاتی باشد که ادامه کار رحمانی در وازرتخانه با شائبه‌هایی همراه کرده است. محمدرضا مدودی ماه‌هاست که به عنوان سرپرست سازمان توسعه تجارت فعالیت دارد و هنوز رحمانی برای سازمانی که به نوعی متولی تجارت خارجی کشور است تصمیم نگرفته و حکم نهایی را صادر نکرده است.

در همین حال امروز علی ربیعی، سخنگوی دولت هرگونه خانه تکانی جدید را در کابینه دولت رد کرده است اما فعالان بخش‌خصوصی هنوز رضا رحمانی را مرد روزهای سخت و عملیاتی نمی‌پندارند.

انتقاد خصوصی‌ها از عملکرد وزیر صنعت

در همین رابطه یک فعال بخش‌خصوصی درباره خانه تکانی جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تجارت‌نیوز می‌گوید: در همان روزهای اول انتصاب رضا رحمانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت امری اشتباه بود؛ چرا که دولتمردان و فعالان بخش‌خصوصی همه نسبت به وقوع روزهای سخت سال 98 اذعان داشتند. در این سال شاهد تشدید تحریم‌ها هستیم که بنا بر این شرایط بخش صنعت و تجارت باید توسط یک فرد زبده و کاربلد هدایت و مدیریت شود.

وی می‌افزاید: رضا رحمانی از طیف بهارستانی‌نشینان است و نمایندگان مجلس هیچ‌گاه از جنس اجرا نبوده‌اند و مداما در اقداماتی همچون قانون‌گذاری فعالیت داشته‌ و دارند. بنابراین از یک فرد که سال‌ها در حوزه مشاورتی کار کرده نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت تولید و صادرات را داشت.

او اظهار می‌کند: هر چند که این روزها زمان سختی برای صادرکنندگان محسوب می‌شود اما متاسفانه در حوزه صادرات هنوز عالی‌ترین مقام این سازمان مشخص نیست و این بخش با حضور یک سرپرست اداره می‌شود. معتقدیم که عملکرد فعلی رضا رحمانی، وزیر صمت مناسب دوره‌ای است که اقتصاد کشور شرایط آرامی را پشت سر می‌گذارد. چرا که اساسا رضا رحمانی شخصیت جنگجویی را ندارد و مرد روزهای سخت صنعت و صادرات نیست.

این فعال باسابقه بخش خصوصی می‌گوید: در این بازه زمانی همیشه دولت هم مقصر نیست. ما معتقدیم که نمایندگان مجلس این بار باید از وزیر صنعت، معدن و تجارت دعوت کنند تا نسبت به عملکردشان در این شرایط سخت اقتصادی پاسخگو باشد.

نارضایتی مجلس از عملکرد وزیر صنعت

در همین حال به نظر می‌رسد رحمانی از نگاه نماینده‌های مجلس هم نتوانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. تاکنون نماینده‌های مجلس بارها از عملکرد وی گلایه‌های متعددی کرده‌اند.

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» می‌گوید: برخی نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس نسبت به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت منتقد هستند، اما تاکنون رای گیری درخصوص استیضاح در این کمیسیون صورت نگرفته است.

حالا همزمان با شنیده شدن انتقادات صریح فعالان بخش‌خصوصی و گلایه مجلس نسبت به عملکرد رضا رحمانی و علاوه بر این، اتفاقات چند وقت اخیر در حوزه‌هایی مثل خودرو، شنیده‌هایی هم به گوش می‌رسد که دولت در نظر دارد با یک جابه‌جایی در حوزه تولید و تجارت برنامه‌های جدیدی را در پیش بگیرد. باید منتظر ماند و دید که آیا وزیر صنعت، معدن و تجارت صندلی خود را به فرد دیگری خواهد داد یا رحمانی می‌تواند روحانی را متقاعد کند که مسیر فعلی را ادامه دهد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این وزیر وزیر بحران نیست هم تحصیلات نامربوط دارد هم بیسواد است

  • ناشناس

    واقعا باید تامل کرد و تحقیق کرد چه جوری یکشبه پراید بیست میلیونی که نمی خریدنند کرد شصت میلیون اکثر وزرای روحانی از این بهتر نیستنند .

  • ناشناس

    می طلبه که در این روزهای سخت وبحرانی آدمش بیاد نه هرکسی، یه آدم فعال وعملگرا با سواد ودور از باند بازی و روابط و عدم نفع شخصی نیازه تا شاهدشرایط بهتری در اقتصاد باشیم نه یه وزیر یا مدیر که بیشتر دچار روزمرگی و انفعال و […] هست […]

  • ییییی

    من نیازم برای این مملکت بخدا هم تحصیل کرده هم باسواد هم دلسوز هم امانت دار و حق شناسم اینا همشون سالهاست سرکارن از نظر سن و سال و کار و علم و هم بگی دیگه بستشون وقت من هم هست بابا شما 14 سالگی سرکار هسین شما همتون سن من بودین زن بچه خونه همه چی داشتین من 32 سالمه یک روزم کار بهم ندادین یک هزار تومن از این همه سوادم برداشت نکردم یعنی چی همش کارهارو بین خودشون تقسیم میکنن بابا منم ادمم. بسته دیگه بسته.

  • فرزانه

    متاسفانه آقای رضا رحمانی دراینمدت که کارنامه غیرقابل قبولی راداشته وچندین بار نماینده مردم تبریز نیز درمجلس شورا بوده ونتوانسته مشکلات خود مردم تبریز رادردوران نمایندگی حل بکنه اکنون اززمان تصدی وزارت فقط وارد بازار خودرو شده وظاهرا دیگر امورات مربوطه فراموش شده .ما مردم تبریز خیلی بهتر ایشان را میشناسیم .واقعا متاسفم برای حضورایشان در این وزارتخانه مهم