کد مطلب: ۱۳۸۲۶۴

برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور ظریف

برگزاری نشست سران سازمان همکاری شانگهای با حضور ظریف

نشست سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران جمعه در آستانه پایتخت قزاقستان اغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ظریف رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در سفر به پایتخت قزاقستان در نشست دو روزه شانگهای و همچنین شرکت در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی اکسپو 2017 به آستانه سفر کرده است.

یکی از دستورهای کار این نشست که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز در آن حضور دارد، موضوع عضویت رسمی هند و پاکستان در سازمان همکاری شانگهای است و همچنین روسیه تاکید دارد که ایران نیز باید هر چه زودتر به این سازمان بپیوندد.

یوری اوشاکف دستیار امور بین‌المللی رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: زمان عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای فرا رسیده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر این باوریم که اکنون همه شرایط برای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای فراهم شده است.

وی افزود: تهران سال 2008 درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای را ارائه داد که تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت مانع آن بود، ولی اکنون تحریم‌ها لغو شده است و باید ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای را به عضویت این سازمان بپذیریم.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیش از این اعلام کرده بود که درخواست عضویت رسمی ایران با مقررات این سازمان مطابقت کامل دارد و اظهار امیدواری کرد، این مساله در نشست پیش رو بررسی شود.

وی تصریح کرد: ایران مسائلی را که در پی تحریم‌های اعلام شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش آمده بود، حل کرد و اکنون با درخواست عضویت در سازمان همکاری شانگهای مطابقت کامل دارد.

همکاری شانگهای به عنوان یک سازمان بین دولتی منطقه‌ای برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی و اقتصادی سال 1385 تاسیس شد.

این سازمان شامل چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در برگیرنده معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه‌پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) است.

افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان کشورهای ناظر و آذربایجان، ارمنستان، کامبوج ، نپال، ترکیه و سریلانکا نیز اعضای شریک سازمان همکاری شانگهای هستند.

با توجه به برنامه عضویت هند و پاکستان، این سازمان با افزایش جمعیت به سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی به 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع به یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های منطقه‌ای جهان تبدیل می‌شود که منافع دوجانبه و چندجانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.