کد مطلب: ۲۷۰۷۴۶

معاون وزیر صنعت و معدن:

بسته حمایتی از زنجیره کالا ارائه‌ شده است

بسته حمایتی از زنجیره کالا ارائه‌ شده است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سیاست‌های این وزارت‌خانه در حوزه تحقق شعار سال۹۷ گفت: بسته حمایتی زنجیره تولید کالای ایرانی در این وزارتخانه تهیه و ابلاغ‌شده است

محسن صالحی‌نیا ضمن تشریح بسته حمایتی زنجیره تولید در حوزه شعار سال، مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و اشتغال، بیان کرد: مهم‌ترین بحث وزارت صمت، ارائه بسته حمایتی موسوم به زنجیره تولید از نخستین حلقه که می‌تواند پتروشیمی باشد تا آخرین آن‌ها که تولید را به دست مصرف‌کننده می‌رساند، محسوب می‌شود که در این راستا طی نشست‌های مختلف کارگروه‌های متعددی تشکیل و درباره نحوه اجرای سیاست‌های حمایتی از تولید داخلی تصمیماتی گرفته‌شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صالحی‌نیا بابیان اینکه امروز شرایط به‌گونه‌ای است که می‌بایست به مدیریت تولید در بخش‌های صنعتی و تولیدی بپردازیم، افزود: باید به نحوی مدیریت شود که هم تولید داخلی حمایت‌شده و اگر هم موانعی برای تولید وجود دارد بتوانیم آن را رفع کنیم.

ضرورت ایجاد مدیریت منسجم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی که امروز کشورمان با آن روبرو است باید بپذیریم که اگر مدیریت منسجمی پشت این محدودیت‌ها نباشد، ممکن است حتی تولیدات عادی و روتین ما با مشکل روبرو شود.

صالحی نیا بابیان اینکه باید از مصرفی‌ترین کالاها تا کمترین موضوعات موردحمایت قرار گیرند، تاکید کرد: از رئیس‌کل بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف شنیده‌ایم که اگر بخواهیم به توسعه برسیم می‌بایست از منابع محدود امروز استفاده کنیم.

وی درباره تامین منابع نیز گفت: این منابع یا در قالب بخش محدودی از فروش نفت تامین می‌شود و یا در قالب کالاهای صادراتی کشور و این دو برای ما قابلیتی ایجاد می‌کند که از آن برای تامین منابع بخش صنعت می‌توانیم بهره ببریم.

حمایت از کالاهای اساسی

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، درباره دیگر سیاست‌های این وزارتخانه گفت: کالاهایی که به‌اندازه کفایت در کشور وجود دارد و استاندارد خوبی نیز دارد، در مجموعه سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت موردحمایت قرارگرفته و درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود و … تا به‌موقع بتوانیم ظرفیت‌های تولیدی واحدهای صنعتی را فعال کنیم.

صالحی نیا بابیان اینکه دربسته پیشنهادی وزارت صمت، کالاهای مصرفی مردم در سه دسته طبقه‌بندی می‌شود، گفت: سه گروه کالایی در کشور وجود دارد نخست اساسی که برای آن‌ها و تامین، توزیع و قیمتشان برای مصرف‌کنندگان که درباره آن سیاست‌های ما می‌گوید کیفیت، استاندارد و … آن‌ها می‌بایست رعایت شود و وزارت صمت یک بخش از منابعش را تنها به این کالاها اختصاص داده است.

وی افزود: مسلما تامین و پشتیبانی این کالاها به دست تولید کشور است چون ما برای همین کالاها هم نمی‌خواهیم کالاهای آماده‌ای را وارد کنیم تا نیاز مملکت تامین شود لیکن ما کالاهای اساسی را باافتخار در واحدهای تولیدی‌مان با تامین مواد اولویت و ملزومات شامل تسریع در رفع مشکلاتشان تامین منابع و … تولید می‌کنیم.

ضرورت فعالیت در حوزه ظرفیت تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کالاهای گروه دوم و حتی سوم کالاهایی هستند که با توجه به تولیدشان، می‌بایست ظرفیت‌های تولیدشان همیشه فعال باشد چراکه اگر این ظرفیت‌ها فعال نباشد، اشتغال و مصرف ما زیر سوال می‌رود، این کالاها به‌گونه‌ای هستند که به‌طور زنجیروار در کشور و با مراودات تجاری که وجود دارد، بازارشان را تامین می‌کنند درنتیجه اشتغال هم ایجاد خواهند کرد و این گروه نیز تحت حمایت وزارت صمت هستند.

صالحی نیا بیان کرد: برای مثال اگر بخواهیم فرش ماشینی در گروه کالاهای دوم تولید کنیم و این ظرفیتی است که در کشور ایجادشده و باید از آن بهره برد در ارتباط با این فرش، اگر فراهم شدن و تولید نهاده‌هایی مانند نخ، الیاف، رنگ و … در کشور نباشد مفهومش آن است که تولید فرش بر اساس اهدافمان انجام‌نشده بنابراین سیاستی هم تحقق‌نیافته است لذا ما اگر بتوانیم از پتروشیمی تا آخرین قطعه کوچک یک دستگاه تولید فرش را برای کارخانه‌ای مهیا کنیم قطعا به سیاست‌های حمایت از کالای ایرانی جامه عمل پوشانده‌ایم.

وی همچنین افزود: به این نوع عملکرد، زنجیره ای به هم وابسته می‌گوییم که هر صنعت، تولیدش در یک صنعت دیگر نقش دارد پس هدف ما در بسته حمایتی که ارائه کرده‌ایم آن است که تولید کننده می‌بایست سرپا بوده و ارزش افزوده ایجاد کند تا در ایجاد اشتغال، ثروت، ارزش افزوده و نهایتا برآورده سازی نیازها موفق عمل کند.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه تامین منابع حمایتی از کالاهای تولیدی نیز گفت: منابع حمایتی از واحدهای تولیدی با گذاشتن تعرفه‌ها روی واردات تامین می‌شود و یا از طریق تامین مواد اولیه از بورس کالا، تامین مواد اولیه با روش‌های حمایتی از ابتدا تا انتهای زنجیره و تامین نقدینگی مناسب از طریق بانک‌ها؛ که البته باید به آن رفع مشکلات تولید را نیز اضافه کرد.

منبع:مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.