کد مطلب: ۳۸۶۶۸۱

بهانه تازه کارخانه‌ها برای گرانی لبنیات

بهانه تازه کارخانه‌ها برای گرانی لبنیات

رئیس سابق اتحادیه دامداران گفت: قرار نبود کارخانه‌های لبنی به بهانه شیر خام دوباره قیمت همه محصولات‌شان را گران کنند و تنها بنا شده بود قیمت محصولات فانتزی مثل ماست پرچرب یا شیر تتراپک بالا برود.

علت گران شدن لبنیات افزایش قیمت شیر خام بوده است. این جمله را دیروز عباس قبادی، معاون وزیر صنعت به رسانه‌ها اعلام کرده است، اما دامداران این مساله را چندان قبول ندارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران می‌گوید قیمت لبنیات بارها بالا رفته، اما قیمت شیر خام تازه بعد از ٤‌ سال تغییر کرده است.

او همچنین می‌گوید: «قرار نبود کارخانه‌های لبنی به بهانه شیر خام دوباره قیمت همه محصولات‌شان را گران کنند و تنها بنا شده بود قیمت محصولات فانتزی مثل ماست پرچرب یا شیر تتراپک که همه خانواده‌ها استفاده نمی‌کنند، با تغییر قیمت شیر خام بالا رود، اما نمی‌دانیم چه شد که قیمت همه محصولات‌شان بالا رفت».

دلیل گرانی لبنیات چیست؟

لبنیات باز هم گران شد. خبری کوتاه که در ماه‌های اخیر بارها آن را شنیده‌ایم. چندی پیش بود که برخی شرکت‌های لبنی بدون مجوز اقدام به گران کردن محصولات خود کرده بودند. این درحالی بود که هنوز هیچ افزایش قیمتی رخ نداده و حتی نرخ شیر خام هم بالا نرفته بود. حالا بعد از اعلام رسمی افزایش نرخ شیر خام، لبنیات ١٤‌ درصد گران شده است؛ گرانی که کارخانه‌های تولید لبنیات دلیل اصلی آن را افزایش قیمت شیر خام می‌دانند.

بعد از نهایی شدن افزایش قیمت شیر خام و رسیدن قیمت آن به ٢٥٩٠ تومان انجمن صنایع لبنی پیشنهاد افزایش ۱۴‌ درصدی قیمت لبنیات را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داده بود. در نهایت هم روز گذشته دبیر ستاد تنظیم بازار از افزایش قیمت محصولات لبنی در راستای بالا رفتن قیمت شیر خام خبر داد و اعلام کرد از هفته‌های گذشته و پس از ابلاغ این مصوبه، قیمت سه محصول پرمصرف مانند شیر، ماست و پنیر نیز افزایش یافته است.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار درباره افزایش قیمت لبنیات‌ها گفته است: «در چهلمین جلسه کارگروه تنظیم بازار مصوب شد قیمت محصولات لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر افزایش داشته باشد که البته هر کدام از این محصولات در اندازه‌ها و حجم‌های تعیین‌شده قیمت متفاوتی دارد و براساس همین مصوبه قرار شد قیمت محصولات لبنی در دیگر اندازه‌ها به تناسب وزن و ‌درصد چربی توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین و ابلاغ شود».

سعید سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران درباره اینکه آیا افزایش قیمت لبنیات فقط به دلیل افزایش نرخ شیر خام است، می‌گوید: «این‌که چه عواملی روی افزایش قیمت شیر تاثیرگذار بوده را من نمی‌توانم تعیین کنم، اما قطعا افزایش قیمت شیر خام هم تاثیر زیادی روی بالا رفتن قیمت لبنیات داشته، اما نکته این است که قیمت شیر خام بعد از ٤‌سال افزایش داشته و حق طبیعی دامداران است.

سلطانی درباره افزایش قیمت شیر خام می‌گوید: «در یک مقطع ٤ ساله قیمت شیر خام ١٤٤٠ تومان بود و دیگر شرایط به گونه‌ای شده بود که برای دامداران صرف نمی‌کرد. بعد از افزایش قیمت هزینه‌های تولید مثل خوراک دام‌ها و هزینه آب و برق و گاز و حقوق کارگران، بالاخره با افزایش قیمت شیر خام موافقت شد و به نرخ ٢٣٩٠ تومان رسید. با این حال قیمت کنجاله، ذرت و سبوس هر روز افزایش پیدا کرد تا اینکه با تصمیم شورای قیمت‌گذاری نرخ شیر خام به ٢٥٩٠ تومان افزایش پیدا کرد. با این افزایش قیمت، کارخانه‌های تولید لبنیات هم درخواست افزایش ١٤‌ درصدی قیمت محصولات‌شان را دادند که با آن موافقت شد. درواقع اگر قیمت شیر خام افزایش پیدا نمی‌کرد، برای دامداران دیگر تولید شیر خام به‌صرفه نبود و حالا با افزایش قیمت شیر خام، طبیعی است که قیمت محصولات لبنی هم بالا برود».

IMG 92278

منبع: شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.