کد مطلب: ۷۴۹۴۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بهترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟/ گذرنامه ایرانی در میان ضعیف‌ترین‌های جهان

بهترین پاسپورت دنیا متعلق به کدام کشور است؟/ گذرنامه ایرانی در میان ضعیف‌ترین‌های جهان

اعتبار پاسپورت یک کشور بر اساس تعداد کشورهایی که بدون نیاز به اخذ ویزا امکان سفر به آنها را فراهم می‌کند، سنجیده می‌شود. در سال 2023 گذرنامه ایران همچنان در میان ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کشور ژاپن سال 2023 را با ثبت پاسپورت خود به عنوان قدرتمندترین پاسپورت جهان آغاز کرد. پاسپورت این کشور امکان سفر به 193 مقصد بین‌المللی را بدون نیاز به دریافت ویزا فراهم می‌کند.

بر اساس آخرین داده‌های شاخص گذرنامه هنلی، امسال پاسپورت ژاپن برای پنجمین سال متوالی بهترین پاسپورت جهان می‌شود. این شاخص گذرنامه ایرانی را در جایگاه 99 قرار میدهد.

حتی با وجود بهبود سفرها از زمان کرونا، این به این معنا نیست که پاسپورت ژاپن در سطح جهان بیشتر از همه کاربرد خواهد داشت. بر اساس آخرین ارقام قابل دسترس وزارت امور خارجه ژاپن، در پایان سال 2021 تنها 24 میلیون پاسپورت معتبر ژاپنی در سراسر جهان در جریان بودند. این رقم 3 میلیون از سال گذشته خود کمتر است به عبارت دیگر تنها 20 درصد از جمعیت کشور این مدرک مسافرتی را اخذ کرده‌اند.

به نقل از بلومبرگ ، سنگاپور و کره جنوبی به طور مشترک جایگاه دوم را میان رتبه‌بندی پاسپورت‌های جهان حفظ می‌کنند و آلمان و اسپانیا بعد از آنها قرار می‌گیرند و بعد از آن تعدادی از کشورهای اروپایی قرار دارند. پاسپورت آمریکا در میان 22 کشور برتری است که بدون ویزا امکان سفر به 186 کشور جهان را فراهم می‌کند. درست مانند سوئیس، نیوزیلند و نروژ.

چین و بولیویا نیز دسترسی به 80 کشور جهان را بدون ویزا در اختیار مسافران می‌گذارند. گذرنامه روسیه نیز بدون هیچ مشکلی فرصت سفر به 118 مقصد بین‌المللی را ممکن می‌سازد. در همین حال پاسپورت افغانستان به عنوان کشوری که ضعیف‌ترین گذرنامه جهان را دارد، تنها در 27 کشور جهان پذیرفته شده است.

اعتبار پاسپورت ایرانی در جهان

در میان کشورهای جهان گذرنامه ایران تنها امکان سفر ایرانیان به کمتر از 10 کشور جهان را بدون ویزا فراهم می‌کند. این کشورها شامل ونزوئلا، هائیتی، قزاقستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، گرجستان، مالزی و دومینیکا هستند.

به عبارتی پاسپورت ایرانی در 145 کشور جهان هیچ اعتباری ندارد و مسافران برای رفتن به 40 کشور جهان نیز باید ویزا در لحظه ورود اخذ کنند که اکثرا کشورهای آفریقایی را شامل می‌شود. یعنی برای سفر به این کشورها نیازی به گرفتن وقت سفارت نیست اما در لحظه ورود باید مبلغی را برای اخذ ویزا پرداخت کرد.

این رتبه‌بندی که توسط شرکت مشاوره مهاجرتی هنلی و شرکا، یک شرکت مستقر در لندن منتشر شده است، از داده‌های انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی برای رتبه‌بندی دسترسی 199 پاسپورت به 227 مقصد بین‌المللی استفاده می‌کند. این روش با سایر شاخص‌های گذرنامه، مانند آنچه که توسط مشاور مالی Arton Capital منتشر شده و امارات متحده عربی را در رتبه نخست قرار می‌دهد، متفاوت است.

در نظرسنجی که به طور جداگانه توسط Morning Consult در ماه ژوئیه انجام شد، مشخص شد که 35٪ از پاسخ‌دهندگان بزرگسال در ژاپن، قصد ندارند مجددا برای تفریح سفر کنند که نسبت درصدی بسیار بالاتر از 13 کشور دیگر مورد بررسی درصد بسیار بالاتری بود. 15 درصد از شرکت‌کنندگان از کره جنوبی نیز اظهارات مشابهی داشتند.

طبق گزارش سازمان ملی گردشگری ژاپن، در 10 ماه اول سال گذشته، نزدیک به 2 میلیون نفر از ژاپن به خارج از کشور سفر کرده‌اند، که با 20 میلیون نفری که در کل سال 2019، قبل از همه گیر شدن کرونا سفر کرده‌اند، فاصله زیادی دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.واسه کشور بلغارستان نیاز به ویزا نیست؟ فکر نمیکنم صحیح باشه.