کد مطلب: ۲۳۲۵۹۳

بهره‌برداری از آزادراه تهران-شمال تا پایان شهریور

بهره‌برداری از آزادراه تهران-شمال تا پایان شهریور

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: قطعه اول آزاد راه تهران-شمال تا پایان شهریور‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور نسبت به سایر بخش‌های عمرانی کشور در سال گذشته، تحت تنگناهای مالی بود با این وجود توانست تعدادی از پروژه‌های در نظر گرفته را به اتمام برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه افزود: اگرچه تعهداتی که ما در خصوص پروژه‌های عمرانی به دولت داده بودیم بر اساس مصوبات قانونی تخصیص بودجه بود اما با توجه به تنگنای مالی دولت، در سال گذشته انجام این تعهدات با دشواری روبرو شد و تنها ۸۵ درصد منابع به ما پرداخت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیش از ۹۰ درصد منابع اختصاص داده شده به شرکت ساخت و توسعه در سال گذشته اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بود که تبدیل آنها به نقدینگی مشکل بود. ما برای بخشی از اجرای پروژه‌ها مانند خرید مصالح و تملک اراضی محل اجرای پروژه چاره‌ای جز خرید نقدی نداشتیم.

خادمی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه و سایر بخش‌ها باید منابع مالی در نظر گرفته را تأمین کنند که این شرایط نیز برای آنها بسیار دشوار بود.

وی یادآور شد: میزان نقدینگی در این تخصیص منابع کم بود اما خوشبختانه نسبت به سایر سازمان‌ها میزان تحقق و پرداخت منابع بسیار بیشتر بود، این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها تنها سی درصد از اعتبارات خود را دریافت کرده بودند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای بسیاری از بخش‌ها از جمله خرید مصالح و املاک معارض نیاز به نقدینگی داشتیم و این یکی از مشکلات اصلی برای شرکت ساخت در سال 96 بود، اما با این وجود توانستیم به اهداف مورد نظر خود برسیم.

وی با اشاره به احداث ۵۰۰ کیلومتر ریل جدید در سال ۹۶ بیان کرد: در محور میانه-تبریز از مجموع ۱۳۲ کیلومتر، ۱۲۲ کیلومتر ریل گذاری شده و تنها ۱۰ کیلومتر پایانی آن باقی مانده که مرحله بالاست گذاری آن به پایان رسیده و فقط نصب ریل باقی مانده است. امیدواریم ظرف ۱۰ روز آینده این پروژه به پایان برسد.

مدیر‌عامل ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه افتتاح راه آهن در دو محور کرمانشاه و میانه تبریز یک اقدام خوب و با کیفیت بود، گفت: دو پروژه دیگر نیز هدف گذاری که به زودی این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد که عبارتند از راه آهن قزوین- رشت و میانه -تبریز.

ریل‌گذاری راه‌آهن تبریز-میانه تا نیمه اول اردیبهشت

وی افزود: ریل‌گذاری راه‌آهن تبریز- میانه و راه آهن قزوین- رشت تا نیمه اول اردیبهشت به اتمام می‌رسد و با افتتاح مسیرهای ریلی به یکدیگر متصل می‌شوند.

خادمی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم که در انجام پروژه از تجهیزات و نیروی داخلی متخصص استفاده کنیم، تصریح کرد: با وجود آنکه تامین تجهیزات داخلی زمان بر بود و باعث تاخیر در اجرای پروژه‌ها می‌شد؛ اما سعی کردیم از تجهیزات داخلی توسط تولیدکنندگان استفاده کنیم.

وی افزود: در سال 97 یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های ما راه آهن آستارا به آستارا است که این راه آهن نه تنها از لحاظ ترانزیتی برای ایران مهم است بلکه سایر کشورها از جمله آذربایجان، گرجستان و روسیه نیز از افتتاح این راه آهن استقبال می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: راه‌آهن آستارا به آستارا یک مسیر استراتژیک برای کشور است و مهمترین گلوگاه این پروژه راه آهن قزوین -رشت است که به زودی با بهره‌برداری از آن این مشکل نیز رفع می‌شود.

خادمی در ادامه به بخش آزاد راهی اشاره کرد و گفت: در بخش آزاد راهی ۷۰ درصد پروژه‌هایی که پیش بینی کرده بودیم، اجرا شد ولی به بهره برداری نرسید، چون باید در بخش آزادراهی همه قطعات به یکدیگر متصل شود تا زیر بار ترافیک برود. مهم‌ترین آنها آزادراه کمربندی جنوبی تهران بود که در سال گذشته ۴۰ کیلومتر آسفالت شد و امیدواریم تا پایان امسال ۴۰ کیلومتر دیگر نیز تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

وی در ادامه افزود: 30 کیلومتر از آزاد راه اصفهان -شیراز روسازی شده و پیشرفت کلی این پروژه به 65 درصد رسیده است.
به گفته وی؛ آزادراه اراک-بروجرد-خرم آباد نیز طولانی‌ترین تونل آزادراهی ۳ خطه کشور به طول ۳.۲ کیلومتر در حال احداث است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن تهران- شمال گفت: قطعه اول آزاد‌راه تهران -شمال که قرار بود قبل از سال 97 و برای ایام نوروز به بهره برداری برسد تا پایان شهریور ماه افتتاح می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در بخش بزرگراهی 850 کیلومتر بزرگراه به صورت رسمی به بهره برداری رسیده است، گفت: در سال گذشته ۱۱۰۰ کیلومتر بزرگراه نیز به بهره‌برداری رسید و امیدواریم پروژه‌های بزرگراهی در سال جدید نیز ادامه یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.