کد مطلب: ۶۷۱۶۸۸

در تولید پابند الکترونیک به تولید انبوه رسیدیم/ ۶۰ درصد زندانیان متأهل هستند

در تولید پابند الکترونیک به تولید انبوه رسیدیم/ ۶۰ درصد زندانیان متأهل هستند

رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام اینکه در حال حاضر ما پابندهای الکترونیک را توسط شرکت دانش بنیان داخل کشور تولید می‌کنیم و به تولید انبوه رسیده‌ایم، بیان کرد: در سه ماهه اخیر نسبت به گذشته بهره مندی از پابندهای الکترونیک به دو برابر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان زندان‌ها گفت: پابندهای الکترونیک را توسط شرکت دانش بنیان تولید می‌کنیم و اکنون به تولید انبوه رسیده‌ایم.

ایسنا به نقل از قوه قضاییه نوشت: غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با حضور در برنامه صف اول با موضوع بررسی عملکرد سازمان زندان‌ها در دوره تحول، درباره اقدامات سازمان زندان‌های کشور در حوزه تامینی و تربیتی اظهار داشت: سازمان زندان‌ها یک دستگاه چند وجهی است؛ از یک طرف سازمانی است که تنها متولی اجرای مجازات حبس در کشور است و به همین دلیل هم در زمره دستگاه‌های زیر مجموعه قوه قضائیه شناخته شده، چرا که به هر جهت مجری اوامر مراجع قضایی است.

وی ادامه داد: از سویی دیگر کیفر شناسان برای اعمال و اجرای مجازات حبس، اهدافی را در نظر گرفته‌اند که یکی از اهداف مجازات حبس، تنبیه مجرم است، یکی دیگر از اهداف مجازات تشفی خاطر افراد بزه دیده است؛ کسی که بزه دیده از جرم است وقتی می‌بیند که مجرم روانه زندان شده و یا مجازات نسبت به او اعمال شده، تشفی خاطر می‌یابد.

تولید انبوه پابندهای الکترونیک توسط شرکت دانش بنیان

رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام اینکه در حال حاضر ما پابندهای الکترونیک را توسط شرکت دانش بنیان داخل کشور تولید می‌کنیم و به تولید انبوه رسیده ایم، بیان کرد: در سه ماهه اخیر نسبت به گذشته بهره مندی از پابندهای الکترونیک به دو برابر رسیده است.

محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه به تولید انبوه پابندهای الکترونیک رسیده ایم خوب است که همکاران قضایی ما از این ظرفیت استفاده حداکثری کنند تا تمام زندانیانی که واجد شرایط پابند الکترونیکی هستند تحت این پوشش قرار گیرند.

تراکم جمعیت کیفری در حد مطلوبی قرار ندارد

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش دیگری از این گفت و گو درباره وضعیت امروز زندان‌های کشور نیز بیان داشت: به صورت کلی، تراکم جمعیت کیفری در زندان‌های کشور در حد مطلوب نیست چون ما با افزایش تراکم جمعیت کیفری مواجه هستیم که سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری مورد تصویب قرار گرفته است.

محمدی تصریح کرد: اگر ما با تراکم جمعیت کیفری مواجه نبودیم در بالاترین سطح تصمیم‌گیری در نظام که مجمع تشخیص مصلحت نظام است سیاست‌های مربوط به کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها را مورد تصویب قرار دهد، همچنین اگر با این تراکم مواجه نبودیم در سند تحول قضایی به این موضوع پرداخته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه ما در تمام زندان ها با تراکم جمعیت کیفری مواجه نیستیم، گفت: یک دسته از زندان‌ها هستند که ظرفیت اسمی آن‌ها بیشتر از تعداد زندانیان موجود است، یک دسته از زندان‌های ما ظرفیت اسمی شان متناسب با زندانیان است و یک دسته دیگر از زندان‌های ما که نوعا زندان‌های قدیمی داخل شهرها هستند که ما نتوانستیم توسعه‌های عمرانی را در مورد آن‌ها انجام دهیم ظرف و مظرف هیچ تناسبی با هم ندارد.

رئیس سازمان زندان‌ها با اعلام اینکه جمعیت کیفری ما نسبت به کل جمعیت کشور عدد بالایی است، افزود: در جمهوری اسلامی ایران ما بالاتر از حد میانگین جهانی زندانی در زندان‌های کشور داریم.

محمدی تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات بسیار موثری در خصوص توسعه فضاهای فیزیکی صورت گرفته است که موجب شده نسبت به دو دهه گذشته وضعیت زندان های ما از حیث توسعه فضاهای فیزیکی بسیار بهبود پیدا کند هرچند که هنوز به سطح مطلوب نرسیدیم و مترصد هستیم که با جذب اعتبارات نسبت به این امر اقدام کنیم.

وی افزود: توسعه فضاهای فیزیکی یک بخش از کار است اما اگر یک بودجه کلانی را هم به ما اختصاص بدهند و ما این توان را داشته باشیم که فضاهای فیزیکی را توسعه بدهیم فی النفسه مترصد این هستیم که جمعیت زندانیان را کم کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: در این راستا قانون گذار بحث جایگزین‌های حبس را در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ پیش‌بینی کرده و الان هم بحث روز بحث استفاده از پابندهای الکترونیک است.

محمدی با تاکید بر اینکه با بهره مندی از فناوری‌های نوین و تکنولوژی روز قادر به ایجاد زندان مجازی هستیم، گفت: زندان و حبس چیزی جز محدود کردن فرد نیست بنابراین زندان موضوعیت ندارد و آن چیزی که موضوعیت دارد حبس و محدودیت است و هم اکنون که می‌توانیم این محدودیت را با استفاده از ابزارهای نوین و به صورت مجازی ایجاد کنیم چرا این کار را انجام ندهیم.

وی ادامه داد: استفاده از پابندهای الکترونیک در راستای بهره مندی از سامانه‌های الکترونیک است تا برخی از محکومین و زندانیانی که واجد شرایط هستند (زندانیان جرایم سبک و زندانیانی که حضورشان در جامعه مخل نظم و امنیت نیست) بتوانند از این ارفاق قانونی برخوردار شوند.

۶۰ درصد جمعیت زندانیان متأهل هستند

محمدی درباره تعداد زندانیان متاهل شاغل در زندان و نگاه سازمان زندان ها به این افراد، گفت: اهتمام ما بر این است که بیکاری را در زندان‌ها به حداقل ممکن برسانیم، هم اکنون حدود ۶۰ و خرده ای درصد زندانیان ما متاهل و مابقی مجردین‌ و یا افرادی هستند که متارکه کرده اند و یا با فوت همسران شان مواجه شدند.

وی ادامه داد: ما اولویت اشتغال را برای افراد متأهل درنظر گرفتیم تا از قبل درآمدی که در زندان تحصیل می‌کنند خانواده خود را منتفع کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.