کد مطلب: ۳۳۶۷۳۴

بودجه عمرانی در اصلاحیه آخر دولت تغییر می‌کند

بودجه عمرانی در اصلاحیه آخر دولت تغییر می‌کند

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: تغییرات میزان بودجه عمرانی در اصلاحیه آخر دولت صورت خواهد گرفت و بودجه عمرانی به نسبت سال ۹۷ کمتر از ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: تغییرات میزان بودجه عمرانی در اصلاحیه آخر دولت صورت خواهد گرفت و بودجه عمرانی به نسبت سال ۹۷ کمتر از ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، ابوذر ندیمی، مشاور سازمان برنامه و بودجه در مصاحبه با رادیو در خصوص بررسی و بازنگری اصلاحات بودجه 98 توسط دولت، اظهار کرد: به طور طبیعی با یک سلسله امور ثابت در بودجه روبرو هستیم؛ هزینه‌هایی مانند حقوق و دستمزد و هزینه‌های جاری اجتناب‌ناپذیر است و به اندازه کفاف برای بودجه‌های عمرانی نیز هدف‌گذاری خواهد شد.

وی افزود: بعضی اهداف حمایتی مانند یارانه‌ها نیز به طور عرف در بودجه تامین مالی می‌شود و همچنین در حوزه‌های تولید، اشتغال، مسائل مربوط به هزینه‌های جاری و عمرانی رویکردهایی شش‌گانه‌ای بر اساس قانون برنامه و واقع‌بینی نسبت منابع و مصارف درنظر گرفته شده است.

مشاور سازمان برنامه و بودجه گفت: با وجود پروژه‌های استانی و ملی در کشور چند رویکرد در بودجه 98 درنظر گرفته شده که مجموعه‌ای از پروژه‌ها در استان‌ها که با سفرهای استانی رئیس‌جمهور شروع شده باید به اتمام برسند و بخش دیگر که دارای توجیه اقتصادی هستند مانند سابق عرضه خواهند شد و همچنین برای مشارکت‌های مردمی هم فرصت‌هایی بر اساس قانون برنامه تعریف شده است.

ندیمی ادامه داد: تغییرات میزان بودجه عمرانی در اصلاحیه آخر دولت صورت خواهد گرفت، یکی از این اصلاحات مربوط به صندوق توسعه است که با افزایش میزان آن به طبع بودجه پروژه‌های عمرانی و تولید هم افزایش می‌یابد و به نسبت سال 97 کمتر از 10 درصد رشد خواهیم داشت.

وی بیان کرد: تامین مالی پروژه‌ها در نظام قانونی از بازار سرمایه، بازار پولی، بودجه‌های عمرانی مندرج در بودجه عمومی صورت می‌گیرد، در حال حاضر ما در کشور با بحران فرار سرمایه روبرو هستیم با چنین رویکردی باید به نسبت منابع میزان نقدی و اوراق برای پروژه‌ها درنظر گرفته شود.

مشاور سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی توضیح داد: به دلیل عدم واقع بینی ممکن است در بیشتر موارد منابع پایداری لازم را نداشته باشند و از این رو اضافه کردن اعداد به پروژه‌های عمرانی بدون قطعیت منابع به کسری بودجه منجر خواهد شد.

ندیمی تصریح کرد: اصل هزینه‌های قطعی جزو مسائل اصلی بودجه است به این معنا که بودجه بر این اساس است که درآمد به گونه‌ای تعریف شود که هزینه‌های قطعی را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: در اصلاحیه بودجه 98 رویکرد در سهم مربوط به هزینه‌های معیشتی، دفاعی و صندوق توسعه ملی افزایشی بوده که در این راستا باید سهم‌های دیگر مدیریت شود تا این موارد افزایش پیدا کند که میزان مشخص آن نیز در اصلاحیه بودجه هفته آینده توسط دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

منبع: تسنبم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.