کد مطلب: ۳۰۳۵۲۵

مجید مویدی، کارشناس بازار سرمایه پاسخ داد:

بورس بازهم رکورد زد/ دلیل رسیدن شاخص به کانال ۱۶۴ هزار واحدی چیست؟

بورس بازهم رکورد زد/ دلیل رسیدن شاخص به کانال ۱۶4 هزار واحدی چیست؟

شاخص کل بورس در دو ساعت اول جریان معاملات امروز با رشد بیش از سه هزار و 800 واحدی به کانال 164 هزار واحدی وارد شده است.دلیل رسیدن شاخص به کانال ۱۶4 هزار واحدی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز؛ روز گذشته پرونده بازارهای سرمایه‌گذاری کشور در نیمسال نخست ۹۷ بسته شد. طی ۶ ماه نخست سال بازارها روند متلاطمی را پشت‌سر گذاشتند. بازار ارز و سکه با بازدهی به ترتیب ۱۹۷ و ۱۷۸ درصدی مواجه شدند و در صدر قرار گرفتند. در کنار جهش‌های نامتعارف در بازارهای مزبور، بورس هم با ثبت بازدهی ۶۶ درصدی توانست خود را به این رقابت‌ها نزدیک کند. کارشناسان معتقدند به‌دلیل کاهش انتظارات از بازدهی در بازارها با ماهیت سفته‌بازانه نظیر ارز و طلا، اکنون بورس پتانسیل بالاتری برای جذب نقدینگی و صعود دارد به همین جهت هنوز دوساعت از آغاز فعالیت بازار سرمایه در روز یک‌شنبه ( اول مهرماه ۹۷) نگذشته است که بورس تهران شاهد رشد بیش از 3800 واحدی شاخص کل و ورود به کانال 164 هزار واحدی شده است.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای اخابر، شپنا، شنفت، تیپیکو، وساخت، شوینده، حکشتی، ونوین، شبریز، بنیرو، فاسمین، قشرین، خزامیا، همراه، شتران، غبشهر، وپترو، بکاب، دالبر، وساپا، وسینا، وکار، فاذر، وتوکا، تپمپی، سهگمت، وتوشه، خگستر، سکرد، شفارس، غالبر، رمپنا، کرازی، پتاید، ثاباد، ثمسکن، والبر، داسوه، وبشهر، سهرمز، ثاخت صفوف خرید تشکیل شده است.

بررسی بازار سرمایه تا به این لحظه حاکی از آن است که نماد‎های «فارس، شپنا، همراه، شبندر، اخابر» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای « خساپا، ومعادن، فخوز، فباهنر، حفاری» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز دارند.
همچنین تا به این لحظه بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای « وخاور، فنوال، تاپیکو، کروی، فایرا » بوده است و نمادهای « وخارزم، وساپا، شپنا، حکشتی، وبصادر » بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص داده‎اند.

دلایل پیشتازی فارس، شپنا و شبندر

به گفته معاملگران بازار سرمایه، در جریان معاملات امروز بازار نمادهای تولیدکننده آلومینیوم، روی، سنگ آهن و فولاد بیشتر مورد اقبال سهامداران قرارگرفته‌ است که دلیل آن افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و کانه‌های فلزی است به طوری که خبر اعمال تعرفه ۱۰ درصدی برای ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا باعث کاهش ایندکس دلار و بهبود بازارهای مالی و افزایش قیمت‌های جهانی فلزات پایه شده است.

همچنین در جریان معاملات امروز بازار نمادهای پترویی از جمله فارس مورد استقبال سهامداران به دلیل افزایش مجدد قیمت جهانی اوره و متانول است، اما همچنان تردید و ابهام از افزایش نرخ خوراک در نحوه معاملات مشهود است. انتظار می‌رود که با انتشار گزارش‌های ماهیانه و شش ماهه شرکت‌ها مجدد معاملات این گروه بهبود پیدا کند.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، انتظار سهامداران از آزادسازی محصولات اصلی پالایشگاهی و انتظار از جهش سودآوری این صنعت همچنان این گروه را مورد اقبال قرار داده است، لازم به ذکر است که در این گروه نحوه گزارش دهی سه ماهه دوم در تثبت و یا توقف رشد ارزش سهام این صنعت بسیار موثر است.

حکم‌رانی جالب اخابر و همراه

صفوف خرید بازار و حکم‌رانی اخابر و همراه هم در جریان معاملات امروز بازار سرمایه بسیار جالب است در حقیقت نسبت قیمت به درآمد مناسب و ارزش بالای دارایی‌ها از دلایلی است که این دو نماد کم ریسک را مورد توجه سهامداران قرار داده است.

همچنین حسن روحانی امروز یعنی اول مهرماه به نیویورک سفر کرد. کارشناسان بازار سرمایه درخصوص این سوال که آیا سفر رئیس جمهور به آمریکا می‌تواند بر شاخص بازار سرمایه تاثیری بگذارد؟ نظرات متفاوتی دارند. برخی کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که مهمترین و اولین پیامدی که سفر رئیس جمهور به نیویورک برای بورس خواهد داشت، ایجاد شک و تردید و وحشت کاذب بین معامله‌گران و سهامداران است و سابقه نشان می‌دهد هر زمان که صحبت از چنین سفرهایی شده بازار کمی محتاط و با تردید رفتار کرده که معمولا با شک منفی همراه بوده است. اما برخی دیگر از کارشناسان بورسی معتقد هستند که کاهش تنش با آمریکا می‌تواند نگرانی بابت صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی را کاهش و نسبت‌های P/E نمادها را افزایش دهد. همچنین بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه بر این باور هستند که سفر رئیس جمهور به نیویورک تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه نخواهد داشت و صنایعی که اتفاقات بنیادی مثبتی پیش رو دارند به ویژه صادرات محورها با انتشار گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی در مهرماه جاری مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

مجید مویدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره دلیل رشد بیش از سه هزارو 800 واحدی شاخص کل بورس در دو ساعت اول معاملات امروز بازار سرمایه، گفت: افزایش قیمت‌های جهانی و نزدیک شدن به زمان انتشار گزارش‌های ماهانه و شش ماهه عملکرد شرکت‌های بورسی عامل رشد بیش از سه هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: احتمالا گزارش‌های خوبی از سوی شرکت‌های بورسی ارائه می‌شود به همین جهت بازار در راستای انتشار گزارش‌های مطلوب شرکت‌ها اقدام به خرید سهام کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.