کد مطلب: ۲۵۰۷۰۸

بورس با خروج آمریکا از برجام، بلوغ و عقلانیتش را نشان داد

بورس با خروج آمریکا از برجام، بلوغ و عقلانیتش را نشان داد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس با عقلانیت و به دور از هیجان‌زدگی در ماجرای خروج آمریکا از برجام رفتار کرد، گفت: در گذشته وقتی تحریمی اعمال می‌شد، بورس با بحران شدید مواجه و قیمت‌ها سقوط می‌کرد، اما این‌بار اوضاع آرام بود.

در روزهای اخیر که ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها در بازه زمانی 90 و 180 روزه موکول کرد، نگاهی به روند معاملات بورس نشان می‌دهد فضایی آرام و بدور از هیجان و یا فضای منفی برقرار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخلاف انتظارات، بازار بورس نه تنها واکنش منفی نشان نداد، بلکه برخی کارشناسان از آن استقبال و تاکید کردند، خیال بازار سرمایه از طرف آمریکا راحت شد و دیگر، اضطراب و نگرانی ناشی از خروج آمریکا وجود ندارد.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) از برجام خارج شد و اعلام کرد برخی تحریم‌ها را دوباره علیه ایران اعمال می‌کند.

حسن امیری، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بورس، گفت: خروج آمریکا از برجام نتوانست، تنش جدی در بازار سرمایه ایران ایجاد کند.

وی اضافه کرد: حتی اگر آمریکا بخواهد فروش نفت ایران را محدود کند، به دلیل سازوکارها و ابزارهایی که ایران در سال‌های تحریم ایجاد کرده است، مشکل بزرگی برای صادرات نفت کشورمان رخ نخواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با مقایسه شرایط امروز بورس با دوره‌های مشابه گذشته، افزود: همه شرایطی که امروز برای بورس رخ داده، همانند دورانی است که تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه کشورمان تشدید می شد، اما اکنون پیامدهای آن تغییر یافته است.

امیری خاطرنشان ساخت: در گذشته زمانی که بحث تحریم بانکی یا نفتی مطرح شد، بورس با بحران شدید مواجه می‌شد و قیمت‌ها سقوط می‌کرد، اما امسال چنین بحرانی رخ نداد و اوضاع آرام است.

وی یادآورشد: اگر قرار بود وضعیت بورس مانند دوره‌های گذشته باشد، باید در روز کاری پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، ناظر سقوط شدید شاخص‌ها و قیمت می‌بودیم، اما چنین نشد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نهادهای مدیریتی بورس و همچنین شرکت های بزرگ حقوقی توانستند با عملکرد مناسب، روند حرکت بازار را کنترل کنند و سهامداران نیز با احتیاط برخورد کردند.

وی به سهامداران توصیه کرد، در شرایط که ریسک‌های متعدد سیاسی پیش روی بازار بورس وجود دارد، به دور از هیجان زدگی و بر مبنای تحلیل خرید و فروش کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.