کد مطلب: ۱۸۶۱۴۰

بورس به لاک خود فرو می‌رود

بورس به لاک خود فرو می‌رود

اعضای چشم‌انداز بورس «تجارت‌نیوز» هفته جاری را هفته‌ای متعادل حدودی برای شاخص کل بورس پیش‌بینی کرده‌اند.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

16 dey 96

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری متعادل دارد.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد احتمال روند مثبت آن‌ها در هفته پیش رو اتفاق نظر دارند، عبارتند از: پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی. در این میان بیشترین آرا روی تک‌سهم‌ها بوده است. گفتنی است که معمولا زمانی که بازار جهت خاصی ندارد تحلیل‌گران این گزینه را انتخاب می‌کنند.

به گزارش «تجارت‌نیوز» هفته پیش را در حالی پشت سر نهادیم که وضعیت اجتماعی-سیاسی داخلی بیشترین اثر را بر تصمیم سرمایه‌گذاران بازار سرمایه گذاشت.

در روزهای نخست ناآرامی‌های اخیر مردم، که به دنبال اعتراض نسبت به شرایط موجود اقتصادی و اجتماعی در تهران و اکثر شهرستان‌های ایران رخ داده، شاهد مواجهه با صف فروش‌های نسبتا سنگین در اکثر سهام بورس و فرابورس تهران بودیم.

اما روز سوم اثر روانی این اتفاق بر بورس کمتر مشاهده شد و بازار بار دیگر سبزپوش شد. در هفته آتی نیز احتمالا سرمایه‌گذاران با وسواس بسیار زیادی معامله خواهند کرد و حجم معاملات تا زمانی که نتیجه اعتراضات مردم شفاف و قابل پیش‌بینی نشود، کم خواهد بود.

موضوع دیگری که تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاران بازار سهام در هفته آتی دارد، نظر ترامپ در خصوص برجام است. 23 دی ماه قرار است ترامپ نظرش را در خصوص ماندن یا خروج از برجام اعلام کند و ممکن است اعتراضات اخیر دستاویزی برای خروج وی از این توافق باشد.

علیرغم اینکه خروج ترامپ از برجام نمی‌تواند اثر واقعی خاصی بر اقتصاد ایران بگذارد اما این تصمیم تبدیل به یک موضوع بسیار مهم و حساس برای تصمیم‌گیری سهام‌داران شده است.

ایران پس از انقلاب تاکنون رابطه تجاری جدی با آمریکا نداشته و پس از این نیز نداشتن مراوده تجاری اثری روی اقتصادش نمی‌گذارد. ضمن این‌که آمریکا فقط یکی از کشورهایی است که در این قرارداد بین‌المللی حضور دارد. حتی اگر خروج آمریکا لطمه‌ای به برجام وارد کند باید به این نکته توجه کرد که رشد اقتصادی ایران طی سال‌های 95 و 96 در شرایطی رخ داده که برجام اجرایی نشده است.

چشم‌انداز هفته آتی

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
3 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا متعادل تک‌سهم‌ها
4 فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه مثبت پتروشیمی، پالایشی، کانه‌های فلزی
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش مثبت فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها
6 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آوای آگاه متعادل پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها
7 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
8 مهدی ساسانی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
9 بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، پتروشیمی‌ها
10 نیما آزادی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه متعادل -
11 کوروش شمس مدیرعامل شرکت سبدگردان پاداش سرمایه متعادل فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.