کد مطلب: ۳۵۵۸۹۵

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس :

۵ اتفاقی که بورس را ۶ هزار واحد شارژ کرد

5 اتفاقی که بورس را 6 هزار واحد شارژ کرد

شاخص کل بورس در هفته جاری بیش از 5800 واحد افزایش یافت. تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران به مدت چهار ماه، افزایش نرخ دلار آزاد و رسیدن نرخ صرافی ملی به همان قیمت، شایعه اعمال تسعیر نرخ ارز با نرخ 8500 تومانی در بانک‌ها، کاهش قیمت نفت و ماجرای استعفای محمد جواد ظریف از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 3.6 درصدی، بیش از 5700 هزار واحد افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران به مدت چهار ماه، افزایش نرخ دلار آزاد و رسیدن نرخ صرافی ملی به همان قیمت، شایعه اعمال تسعیر نرخ ارز به نرخ 8500 تومانی در بانک‌ها، کاهش قیمت نفت و ماجرای استعفای محمد جواد ظریف از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

8415

در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز شنبه

بورس شنبه را با یک اتفاق مثبت آغاز کرد و آن هم تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران به مدت چهار ماه دیگر بود، این مسئله باعث شد شاخص کل بورس در جریان معاملات با رشد 4700 واحدی همراه شود.

گروه فلرات اساسی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر با معاملاتی به ارزش ۱۴۷ میلیارد تومان در صدر قرار گرفت. در این گروه معاملات تقریبا یک‌دست سبز در نمادها شکل گرفته بود. نماد فملی به علت افزایش خوب قیمت مس و احتمال بهبود روند صادرات در آینده، معاملات پرحجمی را در بالاترین قیمت روزانه تجربه کرد.

رشد بورس با تعلیق تمدید FATF

همچنین در این روز بیشترین تاثیر مثبت را نمادهای فولاد، فملی و کگل و بیشترین تاثیر منفی را نمادهای های وب، دعبید و آپ بر شاخص کل و ارزش بازار سهام داشتند.

بازار سهام در روز یکشنبه

بازار پس از جهش 4700 واحدی روز قبل، در این روز نیز به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص کل بورس ، در پایان معاملات با رشد بیش از ۱۷۰۰ واحدی وارد کانال ۱۶۶ هزاری شد و در سطح ۱۶۶ هزار و ۳۰ واحد قرار گرفت.

گروه بانکی که در ساعات ابتدایی جریان معاملات در دامنه منفی قرار داشت، همزمان شایعه تسعیر ارز ۸۵۰۰ تومانی با رشد در اکثر نمادها دنبال شد، به طوری که نماد وبملت با صف خرید ۴۵ میلیونی، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشت.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس یکشنبه گروه انتشار و چاپ و محصولات چوبی و زیان‌ده‌ترین آن‌ها گروه معادنی بودند.

6159

معاملات پررونق فلزات در بورس کالا، به ویژه برای ذوب و فملی موجب شد افزایش قیمت و تقاضا در بورس اوراق بهادار برای نمادهای این گروه شکل بگیرد.

بازار سهام در روز دوشنبه

به لطف افزایش رشد قیمت‌های جهانی و نرخ ارز بازار سهام در این روز نیز به روند صعودی خود ادامه داد و شاخص با رشد 763 واحدی همراه شد. در این روز سهامداران به سمت معامله سهام شرکت‌هایی رفتند که فروش آن‌ها وابسته به قیمت‌های جهانی و قیمت ارز بود.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار، گروه قند و شکر و سایر معادن و زیان‌ده‌ترین آن‌ها محصولات چوبی بودند.

شاخص بورس در 6 اسÙند 97

در گروه بانکی باز هم ادامه شایعات مربوط به تسعیر نرخ ارز ۸۵۰۰ تومانی موجب شد برخی نمادهای این گروه از جمله وبملت با افزایش تقاضا مواجه شوند.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

بازار سهام، تحت تاثیر خبر استعفای محمدجواد ظریف قرار گرفت و پس از رشدهای متوالی از ابتدای هفته با کاهش بیش دو هزار واحدی، شاخص کل به کانال 164 هزار واحدی سقوط کرد.

گروه بانکی که در ساعات اولیه شروع بازار در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفته بود در ساعات پایانی بازار با افزایش تقاضاها در اکثر گروه‌ها مواجه شد.

در بازار منفی این روز، گروه‌های قندی‌ و غذایی‌ و برخی تک‌سهم‌ها از گروه بیمه و انبوه‌سازی در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفتند.

اÙت بورس پس از استعÙای ظریÙ

بازار سهام در روز چهارشنبه

بازار سهام در این روز، بهتر از روز قبل شروع به کار کرد. روز قبل که بازار سهام در واکنش به استعفای محمد جواد ظریف بیش از دو هزار واحد افت کرده بود، در این روز با عدم پذیرش استعفای این شخص با رشد 582 واحدی شاخص همراه شد.

برترین گروه‌های صنعتی ، گروه‌های بانکی و شیمیایی بودند که بیشترین ارزش معاملات امروز را در اختیار داشتند. گروه بانکی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر دوباره با معاملاتی به ارزش ۳۸ میلیارد تومان به صدر لیست بازگشت.

گروه سیمانی‌ها نیز که پس از گذار از روزهای پر رونق در بازار روز قبل از توجهات دور مانده بود به روند صعودی خود بازگشت و بازار شاهد توجهات سهام‌داران خرد به عمده نمادهای این گروه در بازار روز چهارشنبه بود.

اÙزایش شاخص بورس پس از رد استعÙای ظریÙ

در گروه بانکی اکثر نمادها در دامنه مثبت مورد معاملعه قرار گرفت، به طوری که بیشترین ارزش معاملات در این روز متعلق به گروه بانکی بود.

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با رشد 5805 واحدی معادل ۳٫۶ درصد از ۱۵۹ هزار و ۴۸۹ واحد به ۱۶۵ هزار و ۲۹۴ واحد افزایش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.